سرانه ایرانی‌ها از اراضی کشاورزی نصف کشورهای توسعه یافته

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
  • بازدید : ۶۶۸
رییس سازمان امور اراضی گفت:‌ مساحت اراضی کشاورزی در کشور حدود 18.7 میلیون هکتار است که سرانه هر ایرانی از این اراضی حدود 2400 متر می‌شود که نصف سرانه مردم کشورهای توسعه یافته است.
قباد افشار در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی ایسنا اظهار کرد:‌ از مساحت حدود 165 میلیون هکتاری کشور حدود 35 میلیون هکتار به مساحت قابل استفاده و مدیریت بر اساس محدودیت منابع آبی و خاکی برمی‌گردد که شامل اراضی کشاورزی و مساحت شهرها و روستاهاست.
وی افزود: از 35 میلیون هکتار اراضی قابل استفاده در کشور حدود 18.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که سهم 50 درصدی نسبت به این اراضی و سهم 11.5 درصدی نسبت به مساحت کل کشور را دارد.
رییس سازمان امور اراضی ادامه داد:‌ براساس برآوردهای صورت گرفته حدود شش میلیون هکتار دیگر نیز می‌تواند به سطح زیر کشت بخش‌های مختلف کشاورزی اضافه شود اما به دلیل محدودیت شدید منابع آبی به هیچ وجه قادر به انجام چنین کاری نیستیم چراکه وضعیت کنونی منابع آبی پاسخگوی این توسعه سطح نیست.
به گفته افشار از سطح اراضی کشاورزی 2.7 میلیون هکتار به باغات و حدود 16 میلیون به اراضی زراعی اختصاص دارد که از این میزان اراضی زراعی حدود چهار میلیون هکتار آن به علت آیش یا بایر بودن فعال نیستند و تنها حدود 12 میلیون هکتار به صورت فعال در تولید محصولات زراعی مختلف سهیم هستند البته از این میزان حدود شش میلیون هکتار به اراضی دیم و حدود 6.5 میلیون هکتار به اراضی آبی بازمی‌گردد که حدود 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت نیز به همین اراضی دیم اختصاص دارد.
وی گفت: با توجه به جمعیت کشور و سطح اراضی زیر کشت کشاورزی سرانه جمعیت ایران از زمین‌های کشاورزی موجود 2400 متر به ازای هر ایرانی است که همه امنیت غذایی‌شان را از همین سطح موجود تامین می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا – 93/1/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.