شروع فاز دوم هدفمندی بدون اجرای فاز اول عامل تضعیف کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
  • بازدید : ۵۹۸
در صورتی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بدون اجرای قوانین فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شود، عامل تضعیف بخش کشاورزی خواهد شد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: یارانه‌هایی که در دوره نخست هدفمندی یارانه‌ها نقدی باید به بخش کشاورزی تزریق می‌شد، محقق نشد که تأثیرات این عمل هنوز در بخش کشاورزی مشخص و عامل حذف بخشی از تولیدکنندگان شده است.
عباس پاپی‌زاده پالنگان افزود: این یارانه باید در بخش‌های نهاده، کود، سم، بذر، احداث کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون، بیمه محصولات کشاورزی، بیمه خانوار کشاورزی، تأمین سوخت مورد نیاز و کمک به کاهش هزینه‌های تولید صورت می‌گرفت، اما به مرحله اجرا درنیامد و هزینه‌های کشاورزان را افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: در بخش تأمین نهاده‌های تولید شامل کود، بذر و سم و هزینه‌های شخم، داشت و برداشت، هزینه‌های تولید کشاورزان تا 400 درصد نسبت به قبل از هدفمندی افزایش و قیمت تمام‌شده کالای کشاورزی را بالا رفته، اما از آنجا که این بخش با تأمین کالای اساسی جامعه سروکار دارد با محدودیت‌هایی قیمتی روبه‌رو است.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشاورزان تحمل افزایش هزینه‌های تولید ناشی از آزادسازی قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ندارد، کمااینکه در بخش نخست منجر به ریزش تعداد زیادی از فعالان این بخش شد.
پاپی‌زاده تصریح کرد: بازار محصولات کشاورزی پرنوسان، نامنظم و غیرشفاف و با ریسک بالا است که نیازمند بازنگری دولت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و با وجود حمایت‌های خود نرخ‌گذاری را به عرضه و تقاضا واسپارد.
وی یادآور شد: در سال‌های گذشته مجوزهایی که در فصل برداشت برای واردات محصولات کشاورزی داده شد، ضرر و زیان زیادی به فعالان این بخش وارد و باعث شکست قیمتی و ورشکستگی برخی کشاورزان شد که از دولت یازدهم امید می‌رود که در این باره تجدیدنظر کند.
پاپی‌زاده تأکید کرد: در فصل‌هایی که تولید فراوان است، با ذخیره‌سازی و کمک صنایع تبدیلی می‌توان از کاهش یک‌باره قیمت محصولات کشاورزی و آسیب‌پذیری تولیدکننده جلوگیری کند.
وی با اشاره به اینکه با حمایت از تولیدکننده، از مصرف‌کننده نیز حمایت می‌شود، اظهار داشت: زیان‌دهی تولیدکننده محصولات کشاورزی در بلندمدت با کاهش تولید منجر به ضرر مصرف‌کننده و بالا رفتن قیمت اجناس می‌شود.

خبرگزاری ایانا – 93/2/1

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.