اختصاص 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه به کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
  • بازدید : ۴۲۷
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص اعتبار 10 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نرخ 22 درصدی سود تسهیلات کشاورزی برای بخش کشاورزی بسیار خطرناک است رئیس جمهور دستور تجدید نظر داده است. به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالمهدی بخشنده شب‌گذشته در مراسم ضیافت افطار وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی، امور زیربنایی است چرا که اراضی آبی کشور فنی نبوده و وقتی بستر فنی نباشد، عملکردها پایین می‌آید.
به گفته وی بخش کشاورزی مدت‌هاست که در زمینه تجهیز و نوسازی اراضی و احداث شبکه مشکل اساسی دارد.
بخشنده افزود: با اعتباراتی که تا کنون در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته می‌توان سالانه حدود 10 تا 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی را تجهیز و نوسازی کرد و با چنین عملکردی نمی‌توان کاری از پیش برد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پس از جلسات متعدد وزیر جهاد کشاورزی با رییس جمهور، معاون اول و معاون برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس‌جمهور بالاخره دولت متقاعد شد به غیر از از بودجه‌های جاری، موافقت مقام معظم رهبری برای استفاده بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی را اخذ کند.
به گفته بخشنده بخش کشاورزی به غیر از 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی که به صورت ریالی هزینه شده و در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد، از 90 درصد منابع ارزی آن بی‌بهره است در حالیکه این بخش به منابع ریالی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: 80 تا 90 درصد منابع صندوق توسعه ملی توسط بخش صنعت کشور استفاده می‌شود و این منابع بیشتر صرف کارخانجات، خطوط تولید و واردات مواد اولیه می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دیدار رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی با مقام معظم رهبری در راستای جلب رضایت معظم له برای بهره‌مندی از منابع صندوق توسعه ملی اظهارکرد: مقام معظم رهبری موافقت کردند 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص یابد که از این میزان 1.5 میلیارد دلار برای اراضی استان خوزستان و ایلام هزینه می‌شود.
وی افزود: این طرح در حال حاضر عملیاتی شده و قسط اول آن را که 250 میلیون دلار است دریافت کرده‌ایم.
بخشنده گفت: عملیات تجهیز و نوسازی در 105 هزار هکتار از اراضی خوزستان توسط پیمانکاران در حال اجراست. این حجم عملیات در 30 سال گذشته بی سابقه بوده‌است که امیدواریم سالانه 100 هزار هکتار از اراضی این منطقه به شبکه‌های بتنی و سیستم زهکشی مجهز شوند. برای اجرای این عملیات در خوزستان به ازای هر هکتار 15 تا 18 میلیون تومان اعتبار نیاز است که دولت 90 درصد آن را به صورت بلاعوض برعهده گرفته‌است.
هیچ یک از پروژه‌های عمرانی در سال جاری تخصیص منابع مالی نداشته‌اند
وی اظهارکرد: به دلیل مشکلات کشور، هیچ یک از پروژه‌های عمرانی در سال جاری تخصیص منابع مالی نداشته‌اند و پروژه تجهیز و نوسازی اراضی خوزستان، تنها پروژه‌ای است که به آن اعتبار داده شده است و طی دو سه ماه آینده مناقصه‌ای برای تجهیز 130 هزار هکتار دیگر از اراضی خوزستان برگزار می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای اختصاص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی در راستای تجهیز 45 هزار هکتار از اراضی سیستان، افزود: در حال حاضر این رقم تخصیص یافته است و استفاده از اعتبارات این صندوق به دلیل خارج بودن از بودجه اجرایی کشور باید با اجازه مقام معظم رهبری باشد.
بخشنده گفت: تجهیز 45 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به عنوان مصوبه به دولت ابلاغ شد و آیین‌نامه آن را دولت هفته پیش تصویب کرد. امیدواریم تا هفته آینده مجری طرح تعیین و وزیر جهاد کشاورزی حکم وی را امضا کند.
سالانه 10 میلیارد متر مکعب آب توسط رودخانه‌های مرزی از کشور خارج می شود
وی اعلام کرد: سالانه 10 میلیارد متر مکعب توسط رودخانه‌های مرزی در اراضی غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و مخصوصا کرمانشاه و ایلام، خارج می‌شود که عمده این آب‌ها به عراق می‌ریزد، در این مناطق اراضی زیادی داریم که بدون آب هستند با این حساب می‌توان گفت 437 هزار هکتار اراضی غرب کشور و حتی بخش‌هایی در شرق کشور، بدون آب هستند.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هفته گذشته گزارشی در این‌باره تهیه شد و مراتب در ملاقات‌های هفتگی رییس جمهور با مقام معظم رهبری به ایشان اعلام شد. ایشان هم اجازه دادند که هشت میلیارد دلار به مدت چهار سال(سالانه دو میلیارد دلار) از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی برداشت شود.
بخشنده با بیان اینکه دو میلیارد دلار از این منابع خاص وزارت جهاد کشاورزی بوده و هشت میلیارد دلار مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو است تا با این اعتبارات سدها را کامل کنند، اظهارکرد: یعنی در واقع 10 میلیارد دلار مصوبه قطعی داریم که برای این منظور اختصاص یافته است همچنین حدود هزار میلیارد تومان اعتبار توسط دولت برای اجرای 200 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی طی سال 93 تصویب شده است.
دستور رییس‌جمهور برای تجدید نظر نرخ 22 درصدی سود تسهیلات بخش کشاورزی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نرخ 22 درصدی سود تسهیلات کشاورزی برای بخش کشاورزی بسیار خطرناک است، رئیس جمهور دستور تجدید نظر آن را داده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی همچنین از ارائه تمام برنامه‌های اقتصادی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و تصویب در شورای اقتصاد خبر داد.

خبرگزاری ایسنا – 93/5/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.