واردات برنج در فصل برداشت محصول ممنوع شود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
  • بازدید : ۶۹۷
رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران، از دولت و وزارت جهاد کشاورزی خواست برای پایداری تولید برنج داخلی و حمایت از شالیکاران کشور، ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تولید داخل را به شکل جدی برقرار کنند چرا که ادامه این روند تولید داخل را با مخاطرات متعددی مواجه می سازد.
دلاور حیدرپور با تاکید بر اینکه نیازی به واردات برنج در سالجاری نداریم، افزود: از آنجا که برداشت برنج در استان های گیلان و مازندران آغاز شده برای حفظ پایداری تولید و ثبات قیمت در بازار باید واردات برنج از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه سالجاری ممنوع شود. وی اضافه کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب پیش بینی می شود امسال حدود یک میلیون و 900 هزارتن برنج سفید در داخل کشور تولید شود که با توجه به واردات انبوه برنج در سال گذشته امسال نیازی به واردات برنج نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه برنج مورد نیاز کشور سالانه حدود 3 میلیون تن است، اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و 600 هزار تن برنج در داخل کشور تولید شد که به دلیل رفع ممنوعیت های واردات برنج، در فصل برداشت حدود 2 میلیون تن برنج وارد کشور شد که این اقدام کاری اشتباه بود.
وی گفت: واردات بی رویه برنج و مازاد مصرف داخلی طی سال گذشته سبب افت قیمت برنج داخلی و کاهش عرضه این محصول به بازار مصرف شد به طوری که بخش عمده برنج داخلی در انبارها و کارخانجات شالیکوبی باقی ماند و کشاورزان انگیزه ای برای عرضه این محصول به بازار نداشتند.
رئیس جهادکشاورزی استان مازندران گت: در سه ماه ابتدای سال جاری نیز 300 هزار تن برنج وارد کشور شد که میزان واردات 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده، اما به علت حجم بالای واردات برنج طی سال گذشته، نیازی به واردات برنج نداریم.
حیدرپور یادآور شد: در دولت هشتم طبق روال در زمان فصل برداشت برنج، واردات برنج ممنوع می شد به طوری که با بهم ریختن این وضعیت طی سال های اخیر شالیکاران متضرر شده اند.
وی تصریح کرد: متاسفانه بخش عمده کشاورزان استان های گیلان و مازندران دارای کشت تک محصولی برنج هستند و عمده درآمد و معیشت خانوارشان از طریق تولید و فروش برنج تامین می شود که ادامه واردات برنج و افت قیمت برنج داخلی می تواند مشکلات عمده ای را برای آنها ایجاد کند.
حیدرپور تاکید کرد: هم اکنون اراضی شمال کشور در معرض تغییر کاربری قرار دارند، بنابراین تصمیماتی چون ممنوع کردن واردات برنج نه تنها سبب کمک به شالیکاران و افزایش درآمد آنها بلکه باعث پایداری تولید برنج و ثبات در بازار داخل خواهد شد.
وی میزان تولید برنج را در سالجاری مطلوب دانست و گفت: حمایت دولت از تولید داخل می تواند موجب تولید محصول سالم و مرغوب شود به گونه ای که امسال به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، کاهش مصرف سم و بارندگی ها در فصل برداشت، برنج سالم و باکیفیتی تولید شود.
حیدرپور افزود: هم اکنون سرانه مصرف برنج در کشور 40 کیلوگرم است که طبق توصیه های انستیتو تغذیه کشور میزان مصرف برنج در کشور بالاست و باید این میزان روزانه برای هر نفر به 95 گرم کاهش یابد تا در نهایت سرانه مصرف به حدود 36 کیلوگرم برسد.
رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران افزود: طی سالجاری یک میلیون و 200 هزارتن شلتوک دراستان مازندران تولید شد که از این میزان 65 درصد برنج سفید تولید می شود.
به گفته وی، هم اکنون برنج در استان های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان و فارس و 12 استان دیگر کشور تولید می شود که استان مازندران سهم 40 درصدی در تولید برنج سفید کشور برعهده دارد.

خبرگزاری ایرنا – 93/5/6

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.