در صادرات مرغ و لبنیات با روس‌ها مذاکره می‌کنیم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
  • بازدید : ۶۶۷
رئیس صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه نمی‌شود یک‌شبه تصمیم بگیریم پروانه ابطال کنیم و مجوز باطل شود، گفت: روغن پالم، سم نیست و در این زمینه ظلم بزرگی به صنایع لبنی شد.
محمد محمدپورعمران در نشست با مسئولان حوزه غذا، بهداشت، استاندارد، کشاورزی همچنین مدیران کارخانجات لبنی و کارآفرینان که درباره ممنوعیت استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی برگزار شد، اظهار داشت: در این زمینه ظلم بزرگی به صنایع لبنی کشور وارد آمد، حق صنعت لبنی ما این نبود، افکار عمومی را به سمتی بردیم که انگار روغن پالم، سم است.
وی تصریح کرد: آخرین صحبت‌ها حاکی از این است که وزارت بهداشت می‌گوید؛ ما می‌خواهیم سطح بالاتری از سلامت و استاندارد را هدف‌گذاری کرده و در مجوزها تجدید نظر کنیم، بر این باورند که در این زمینه خوب عمل نشد و در حال اصلاح هستند.
محمدپورعمران بیان داشت: اخیرا نیز گزارشی در این زمینه تهیه و اعلام شده که وزارت بهداشت در زمینه بررسی استفاده از روغن پالم در مواد لبنی، به درستی عمل نکرد و باید خسارت واحدهای تولیدی را بدهد.
وی اضافه کرد: این گزارش برای صحن مجلس ارسال شد که باید منتظر رای نمایندگان مجلس باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: با شرایط بدی که به راه افتاده، واحدهای لبنی دست به دعا شدند، در حال مدیریت شدن هستند که به انحراف نروند.
وی با بیان اینکه وزیر بهداشت در تازه‌ترین صحبت‌های خود گفته است که هیچ مشکلی در بازار محصولات کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما از بحران عبور کردیم و می‌خواهیم با سلام به آینده روشن در مصرف لبنیاتِ استاندارد گام‌های جدی برداریم.
محمدپورعمران از مظلومیت صنعت گفت و اینکه رسانه‌ها باید با ورود خود، بسیاری از مسائل را برای مردم روشن کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه چهاردهمین کشور مصرف کننده پالم در دنیا هستیم، اظهار داشت: رفتار خوبی با صنعت نشده است، تنها دو درصد آب استان در بخش صنعت استفاده می‌شود اما وقتی بحث آلودگی آب‌ها می‌شود خیلی فوری از فاضلاب‌های صنعتی به میان می‌آید و صنایع ما را هدف می‌گیرند، بر این باوریم که اگر یک واحد صنعتی آلودگی ایجاد می‌کند که آن هم باید اصلاح شود نباید به پای همه صنایع بنویسیم، حالا هم که با روغن پالم، صنایع ما را با نگرانی مواجه کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سرانه شیر 90 لیتر در نظر گرفته شد و به تناسب آن صنایع لبنی فعالیت داشتند، اکنون به 60 لیتر رسیده و ممکن است به کمتر از 50 لیتر هم برسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: مشکل ما این است که برای سرانه، عدد در نظر می‌گیریم در حالی که ما نمی‌دانیم خانوارهای ما در روز چه اندازه از شیر استفاده می‌کنند یا نمی‌توانیم آنها را به استفاده از لبنیات مجبور کنیم، ممکن است برخی‌ها اصلا شیر استفاده نکنند یا لبنیات کمی مصرف کنند، باید به عدد توجه شود و وضعیت صنایع لبنی نیز در نظر گرفته شود، از طرفی صنایع را مجاب به تولید بیشتر می‌کنیم و از طرفی بازار مصرف برای آنها وجود ندارد.
محمدپورعمران با انتقاد از برخی تصمیمات عجولانه که با روحیه اقتصاد کشور همخوانی ندارد، اظهار داشت: نمی‌شود که یک‌شبه تصمیم بگیریم پروانه ابطال کنیم و مجوز باطل شود، باید از شتاب‌زدگی درباره اصلاح مجوزها اجتناب شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه روسیه واردات میوه، سبزیجات، گوشت و صنایع لبنی را از اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا، کانادا و نروژ منع کرده است، اظهار داشت: در حال دعوت از تجار روسی به استان مازندران هستیم.
وی بیان داشت: یک هیئت 200 نفره از روسیه در حال آمدن به ایران هستند و تصمیم داریم درباره مواردی که به صنعت استان مازندران ربط دارد با روس‌ها نشستی داشته باشیم.
محمدپور عمران با بیان اینکه در حال ایجاد زمینه مذاکره هستیم، افزود: مازندران بزرگ‌ترین تولید کننده مرکبات است، در تولید مواد لبنی و مرغ هم جایگاه ممتازی داریم، در حال رایزنی هستیم تا در این زمینه‌ها با تجار روسی مذاکره کنیم.

خبرگزاری فارس – 93/6/5

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.