بهینه سازی مصرف آب با آبیاری مکانیزه امکان پذیر خواهد بود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
  • بازدید : ۶۱۲
یک کارشناس بخش تحقیقات کشاورزی، آبیاری مکانیزه را موجب بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری خواند و افزود: هزینه بهره برداری با این روش نسبت به روش های سنتی بسیار پایین تر است.
احمد طاهری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در حال حاضر یکی از مکانیزه ترین سیستم ها، آبیاری تحت فشار است که برای آبیاری در سطوح بزرگ و یکپارچه استفاده می شود.
وی اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع را موجب افزایش کمی و کیفی محصولات دانست و افزود: براساس آمارها، اگر در یک هکتار، آبیاری قطره ای صورت گیرد به طور متوسط 30 درصد افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: با اجرای آبیاری تحت فشار و نصب سیستم کنترل هوشمند می توان میزان برداشت آب از چاه ها را نیز کنترل کرد.
طاهری، استفاده از آبیاری تحت فشار را به دلیل رعایت دقیق زمان آبیاری و تامین آب مورد نیاز نهال، روشی موثر برای صرفه جویی در مصرف آب دانست و افزود: استفاده از آبیاری تحت فشار در اوایل فصل کشت که سطح زمین از شاخ و برگ گیاه پوشیده نشده و تبخیر آب از سطح خاک شدید است، بیشترین صرفه جویی را خواهیم داشت.
وی آبیاری قطره ای را نوعی آبیاری تحت فشار دانست و افزود: استفاده از نوع روش آبیاری، موجب کاهش مصرف آب و تهویه مناسب ریشه درختان شده و با استفاده از این روش، می توان از هر واحد آب، بیش از 10 برابر محصول در کشور تولید کرد.
به گفته این کارشناس کشاورزی، در سیستم آبیاری قطره ای، راندمان آبیاری به بیش از 90 درصد می رسد و آب مورد نیاز نهال از طریق قطره چکان ها به ریشه درختان تامین می شود و در تهویه مناسب خاک نیز نقش قابل توجهی برعهده دارد.
وی با بیان اینکه آبیاری قطره ای در باغات و مزارع بهترین روش آبیاری و موجب سهولت بهره برداری خواهد بود، افزود: کنترل علف های هرز، کاهش هدررفت آب، کاهش تبخیر و هزینه های کارگری از مهمترین مزایای آبیاری قطره ای به شمار می روند.
ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و مستعد کم آبی است، افزود: طی 44 سال آماری، بیش از 40 درصد این سالها را با خشکسالی سراسری یا بخشی روبرو بودیم و امسال نیز به علت کاهش بارندگی ها با تنگنای بیشتری روبرو شدیم و حدود 8 درصد کاهش داریم.
وی با اشاره به اینکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و 2 درصد در بخش صنعت مصرف می شود، گفت: از حدود 120 میلیارد مترمکعب آب کشور حدود 96 میلیارد متر مکعب را استفاده می کنیم و 24 میلیارد متر مکعب آب باقی مانده سهم محیط زیست می شود.
هم اکنون میزان سرانه مصرف آب در کشور 236 لیتر و بیشتر از میانگین جهانی است و از حدود 413 میلیارد مترمکعب بارندگی در کشور، حدود 75 درصد آن تبخیر می شود.

خبرگزاری ایرنا – 93/6/5

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.