کاهش 50 درصدی سهم آب کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
  • بازدید : ۵۱۷
استاندار تهران از کاهش 50 درصدی سهم آب بخش کشاورزی طی دهه اخیر خبر داد و گفت: علیرغم این مساله طی سال‌های گذشته توجه چندانی به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار نشده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدحسین هاشمی در مراسم افتتاحیه همزمان 1100 هکتار آبیاری تحت فشار و یکصد طرح کشاورزی استان تهران اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود در استان تهران مشکل آب بود که با تحلیل جزیی از میزان ذخایر و مصرف آب به شدت این مشکل پی بردیم اما این درحالی است که طی دهه گذشته سهم آب بخش کشاورزی به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در حالی که سهم آب کشاورزی 50 درصد کاهش داشته اما از 211 هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت در استان تهران تنها 34 هزار هکتار از آن‌ها تحت عملیات آبیاری تحت فشار قرار دارند که بسیار جای نگرانی دارد.
استاندار تهران ادامه داد: در سال جاری وزارت جهاد کشاورزی اجرای عملیات آبیاری تحت فشار در 10 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران را در دستور کار خود قرار داده که جای تحسین دارد.
مقابله با سبزی‌های آلوده به فاضلاب
هاشمی تصریح کرد: یکی دیگر از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که در استان تهران بوجود آمد و به شدت با‌ آن مقابله شد تولید سبزی و صیفی‌جات با آب آلوده فاضلاب بود و پس از آن به سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام شد تا به همه کشاورزان خود اعلام کند که چگونه صیفی‌جات را کشت کنند و اگر از این پس هر کشاورزی برخلاف قانون از فاضلاب برای آبیاری صیفی‌جات و سبزیجات خود استفاده کند زمین او تخریب می‌شود.
به گفته وی، پس از اجرای این طرح 90 درصد تولید سبزیجات در تهران پاک سازی شد و امیدواریم با ادامه پیگیری‌های مجدانه مسوولان ذیربط باقیمانده اراضی صیفی‌جات آلوده به فاضلاب نیز سالم سازی شوند.
استاندار تهران همچنین درباره ارائه طرح تصفیه فاضلاب تهران برای بخش کشاورزی اعلام کرد: میزان فاضلاب استان تهران یک میلیارد و 300میلیون متر مکعب بوده است که از این میان تنها 200میلیون متر مکعب آن تصفیه و مابقی آن رها می‌شود.
هاشمی ادامه داد: برای تصفیه باقیمانده یک میلیارد و صد میلیون متر مکعبی فاضلاب استان تهران تدابیر اندیشیده شده تا از طریق فاینانس چین بتوانیم آن را در قالب طرحی بزرگ اجرا کنیم اما متاسفانه در یک سال گذشته همچنان مشکل فاینانس چینی حل نشده که از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا داریم آن را در دولت طرح و به این مشکل رسیدگی کنند.
البته وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به این درخواست استاندار تهران گفت: مشکل فاینانس چینی در آزاد کردن آن نیست بلکه مشکل در شیوه تعاملات است که مذاکرات با طرف چینی ادامه دارد چرا که دیگر طرح ها نیز که از طریق فاینانس چین قابل اجرا است نیز با این مشکل مواجه هستند و باید منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور در زمینه همکاری‌های اقتصادی باشیم.

خبرگزاری ایسنا – 93/6/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.