از زمین‌های فروشی تا بازار آشفته کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
  • بازدید : ۵۸۵
کشاورزی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه اقتصادی کشور با مشکلات عدیده‌ای از جمله فروش و تغییر کاربری روزافزون زمین‌های کشاورزی تا فاصله فراوان تولید تا مصرف محصولات مواجه است که در این شرایط بهترین راهکار افزایش درآمد تولیدکنندگان از طریق افزایش بهره‌وری تولید مطرح می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی پایین‌بودن بهره‌وری است به همین دلیل کارشناسان بخش کشاورزی براین باورند که وزارت جهاد کشاورزی باید راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در نظر بگیرد تا درآمد کشاورزان افزایش و قیمت این محصولات در بازار کاهش یابد.
به گفته آن‌ها وزارت جهاد کشاورزی باید افزایش بهره‌وری را جزو اولویت‌هایش قرار دهد چراکه اگر با ایجاد برنامه‌ریزی‌های کارشناسی بهره‌وری افزایش یابد، افزایش تولید و کاهش قیمت‌ محصولات در بازار نیز رقم می‌خورد.
البته بی‌شک مهمترین رویداد بخش کشاورزی در سال گذشته و سال جاری تصویب و ابلاغ قانون تمرکز وظایف بخش کشاوری و واگذاری امور بازرگانی این بخش به وزارت جهاد کشاورزی بوده است که اگر به درستی اجرا شود می‌تواند آثار مطلوبی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داشته باشد.
گرچه قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی یکی از قوانینی است که می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد اما هم اکنون چگونگی اجرای این قانون بین دو وزارتخانه جهادکشاورزی و تجارت محل اختلاف بوده و به نظر می‌رسد بازار کشاورزی تا رسیدن به سامان مناسب به زمان بیشتری نیاز دارد تا رنگ آرامش را به خود ببیند.
با توجه به اینکه در حال حاضر بخش کشاورزی با تامین 85 درصد نیازهای غذایی، 90 درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی و داشتن 25 درصد سهم صادرات غیر نفتی و درصد بالایی از اشتغال کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد دارد. از سوی دیگر باید این نکته را در نظر گرفت که کشاورزی بخش اصلی در اقتصاد اکثر کشورهای درحال توسعه است و به طوری‌که بین ۴۵ تا ۹۰ درصد کل محصول و ۶۰ تا ۹۰ درصد کل اشتغال را دربر می‌گیرد؛ به طوری که می‌توان گفت توسعه اقتصادی در این کشورها ارتباط نزدیک با توسعه اقتصاد کشاورزی آنها دارد.
اما این در حالی است که اکنون درآمد کشاورز قابل رقابت با قیمت زمین کشاورزی نیست؛ از این‌رو ترجیح کشاورزان فروش زمین‌های کشاورزی یا تغییر کاربری آن به جای تولید محصول است لذا ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی ضمن حمایت مالی از کشاورز، راهکارهای علمی خود را برای بهبود وضعیت کشاورزی و تولید ارائه دهد.
در این شرایط کارشناسان تاکید دارند با توجه به شدت گرفتن تغییر کاربری اراضی کشاورزی و نبود قوانین محکم در جهت حفظ و نگهداری این اراضی مهمترین اولویت در بخش کشاورزی باید وضع قوانین جدید به منظور حفظ و نگهداری اراضی کشاورزی باشد.
علاوه بر مشکلات تولید که پایین بودن درآمد، فرار سرمایه‌ها و پایین بودن بهره‌وری مهم‌ترین آنها هستند بازار محصولات کشاورزی در ایران نیز کارآیی پایینی دارد. سهم کم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول، ‌ریسک بالا، عدم شفافیت اطلاعات و رانت‌های موجود، کنترل شدید و گاها غیر ضرور دولت، مسائل و مشکلاتی است که مکانیزم بازار را بر هم می‌زند.
به همین دلیل کارشناسان این حوزه اهمیت شفاف‌سازی بازار و ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق برای رسیدن به یک ساختار مناسب، داشتن آماری دقیق در زمینه تولید محصولات، کیفیت، اختلاف قیمت کیفیت‌ها و مسائلی از این قبیل در بازار کشاورزی می‌دانند چراکه به عقیده آن‌ها بهترین راه داشتن یک رویکرد و نگاه واقعی به بازار است؛ به گونه‌ای که با ایجاد رقابت در بازار، از دخالت‌های بی‌جا که موجب تنبلی و رکود تولید می‌شود جلوگیری کرد.
شایان ذکر است که بسیاری از زیرساخت‌های کشاورزی با مشکل روبرو هستند و طی چند سال اخیر به بخش کشاورزی توجه چندانی نشده است لذا انتظار می‌رود بخشی اعظم یارانه در زیرساخت‌های کشاورزی بکار گرفته شود چراکه کشاورزی محور استقلال و امنیت غذایی کشور است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که جامعه برای پیشبرد اهداف خود باید کشاورزی مطلوب و در نهایت امنیت غذایی داشته باشد تا بتواند به اقتصاد مقاومتی دست یابد و برای دستیابی به این مهم می‎بایست برنامه‎های جاری وزارت جهاد کشاورزی قوی‎تر از گذشته شود.

خبرگزاری ایسنا – 93/6/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.