اختلاف‌نظر بر سر سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
  • بازدید : ۶۶۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور در همه استان‌ها 92 درصدی که وزارت نیرو اعلام می‌کند، نیست بلکه سهم آب مصرفی در این بخش علیرغم آمارهای موجود نهایتا 80 درصد از آب مصرفی کشور است.
سید رحیم سجادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و بحران آب در کشور، کاهش سهم آب برای تولید محصولات آب‌بر در مناطق کم آب و توسعه آبیاری تحت فشار را در دستور کار داریم.
وی گفت: گر چه موضوع بحران آبی که وزارت نیرو به آن اشاره می‌کند مساله آب شرب است اما بحران آبی کشور در بخش کشاورزی سالهاست به وجود آمده و طی سال‌های گذشته نیز تا جایی که امکان‌پذیر بوده از سهم آب بخش کشاورزی برای شرب کم کرده‌اند.
سهم آب مصرفی در کشاورزی پایتخت نهایتا 45 درصد است
سجادی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور در همه مناطق استان‌ها 92 درصدی که وزارت نیرو اعلام می‌کند، نیست؛ به عنوان مثال در استان تهران این سهم 40 تا 45 درصد و اگر توانایی تصفیه‌ بیش از این میزان آب وجود داشته باشد این سهم مجددا به حدود 30 درصد کاهش می‌یابد چرا که بر اساس قانون اولویت اول آب شرب است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک و صنایع افزود: در دیگر استان‌هایی که با بحران آب و کم‌آبی مواجه‌ هستند نیز سهم آب بخش کشاورزی بسیار کمتر از درصدی است که برای کل بخش کشاورزی اعلام می‌شود؛ به عنوان مثال سهم آب بخش کشاورزی در استان اصفهان از آب مصرفی کشور 28 تا 30 درصد بوده و در خوزستان نیز کمتر از 80 درصد است.
محاسبه نادرست سهم آب بخش کشاورزی
سجادی ضمن استقبال از ارائه سهم آب بخش کشاورزی به صورت حجمی از سوی وزارت نیرو اظهار کرد: سهم آبی که به بخش کشاورزی می‌دهند به صورت حجمی نیست اما این سهم در کشور به صورت نادرست محاسبه می‌شود؛ به گونه‌ای که سهم آب بخش‌هایی مانند شرب و صنعت به صورت حجمی بوده و آن را از سهم آب مصرفی در کل کشور کم می‌کنند و به عنوان سهم آب بخش کشاورزی اعلام می‌شود در حالی که این شیوه نادرست است و بسیاری از روان‌آبها در کشور وجود دارند که آن هم به پای بخش کشاورزی نوشته می‌شوند.
وی افزود: برای دریافت سهم آب به صورت حجمی درخواست خود را به وزارت نیرو ارائه کرده‌ایم اما به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های کامل برای انجام آن وجود ندارد.
یک هشتم اراضی آبی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک و صنایع ادامه داد: طی سالیان گذشته سیاست وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرده و همواره بر آبیاری تحت فشار و احداث شبکه‌های فرعی برای کاهش مصرف آب تاکید کرده است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر از هشت میلیون هکتار اراضی آبی که نیاز به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار دارند یک میلیون و 300 هزار هکتار در کشور مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار هستند.
سجادی اظهار کرد: برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده تا با بودجه مصوب در وزارت جهاد کشاورزی 200 هزار هکتار دیگر از اراضی را مجهز به این سیستم آبیاری کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک و صنایع افزود:‌ البته حدود 200 هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی از طریق طرح‌های دیگر مانند طرح‌های آب های مرزی و طرح مقام معظم رهبری در خوزستان و ایلام مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین مانند آبیاری تحت فشار خواهند شد.
کاهش سهم آب محصولات آب‌بر کشاورزی در مناطق‌ کم‌آب
سجادی اعلام کرد: برنامه سه ساله‌ای در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که بر اساس آن از سال آینده سالانه 200 هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار خواهند شد و در حال حاضر نیز درصدد هستیم تا بودجه مورد نیاز برای آبیاری تحت فشار در 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در برنامه بودجه سال آینده پیش‌بینی و تصویب کنیم.
وی اظهار کرد: با توجه به مساله و بحران کم‌آبی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین و اجرای الگوی کشت بر اساس شاخص مزیت و بهره‌وری در آب است که در این راستا باید به گونه‌ای عمل کنیم که با هماهنگی وزارت نیرو، سهم آب به محصولات آب‌بر در مناطق کم آب کاهش پیدا کند تا دیگر تولید این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و میزان تولید این محصولات در این مناطق کاهش پیدا کند.
کاهش سطح زیر کشت شالیزارهای زاینده‌رود
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک و صنایع ادامه داد: باید ضمن کاهش سهم آب محصولات آب‌بر کشاورزی در مناطق کم ‌آب برنامه‌ای برای تغییر الگوی کشت در منطقه مورد نظر، معرفی جایگزین آن محصول به کشاورزی تعریف کنیم تا معیشت کشاورزان با مشکل مواجه نشود.
سجادی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در گذشته حدود 18 هزار هکتار شالیزار در زاینده‌رود وجود داشت اما در حال حاضر این میزان به کمتر از 4000 هکتار رسیده است و می‌توانیم در دیگر استان‌ها مانند خوزستان که با مشکل کم آبی مواجه‌ هستند یارانه، خدمات، نهاده و سهم آب را کاهش دهیم تا تولید محصولات آب‌بر نیز کاهش پیدا کند.

خبرگزاری ایسنا – 93/6/11

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.