تدوین طرح 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
  • بازدید : ۶۷۷
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور از تدوین طرح 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: براساس این طرح شرط برنج‌کاری در 10 استان شاخص کشور، وجود منابع مطمئن آب یا ایجاد روش‌های نوین برای تامین این منابع است.
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، کامبیز عباسی پیش از ظهر امروز در چهارمین نشست ستاد برداشت مکانیزه برنج کشور گفت: در اوایل فعالیت‌های دولت تدبیر و امید طی جلسات مختلف به نظر آمد که باید تحولی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی برای رسیدن به تولید باکیفیت و سلامت کشاورزان، خطوط اعتباری تعریف و انجام شود.
وی ادامه داد: با این رویکرد، خط یک مکانیزاسیون کشاورزی با 750 میلیارد تومان اعتبار در نیمه دوم سال گذشته آغاز و تمامی آن جذب شد، خط دوم نیز در اول مرداد‌ ماه 93 شامل 800 میلیارد تومان تامین اعتبار شد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور اظهار کرد: این خطوط اعتباری در بخش کشاورزی برای نخستین‌ بار و با هدف خروج از رکود در عرصه مزارع کشاورزی همچنین رونق مکانیزاسیون و ایجاد بازار رقابت بین تولیدکنندگان ادوات کشاورزی به‌ ویژه در بخش تولیدات برنج راه‌اندازی شد. وی تصریح کرد: قبل از این، کمک‌های فنی در بخش ادوات کشاورزی به صفر رسیده بود و عملاً بسیاری از کارخانه‌ها از جمله کمباین اراک و تامین‌کنندگان لوازم و ادوات کشاورزی رو به ورشکستگی رفته بودند اما با تزریق این خطوط اعتباری رونق دوباره به بازار برگشت.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: برنامه جامع 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی کشور را در مقاطع پنج و هفت سال به عنوان نقشه راه مکانیزاسیون کشور تدوین کردیم که در آن توجه ویژه‌ای به مکانیزاسیون برنج داریم.
وی تصریح کرد: برنج، زراعت سخت و بسیار پرهزینه است و سلامت شالیکاران را به خطر می‌اندازد چراکه در موارد بسیار، عملیات کاشت و داشت را به صورت کارگری و بدون ماشین‌آلات انجام می‌دهند.
عباسی با اشاره به اینکه امسال، سال رونق مکانیزاسیون است، اظهار کرد: سال گذشته 80 میلیارد تومان در 2 استان گیلان و مازندران در بخش مکانیزاسیون هزینه شد و امسال این عدد به 100 میلیارد تومان رسیده است که تسهیلات آن کارسازی و ابلاغ شده است.
این مسئول تصریح کرد: سیاست ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که کشور در شرایط خشکی قرار دارد و زراعت برنج را فقط در استان‌های شمالی حمایت کنیم؛ در استان‌هایی مثل اصفهان، خوزستان و حتی در مناطقی مثل فارس که با محدودیت منابع آبی مواجه هستند، متوقف شود.
عباسی تصریح کرد: سیاست ما صرفاً ارتقای تولید برنج در شمال کشور است مگر اینکه در سایر استان‌ها بتوانند از روش‌های نوین برای به دست آوردن این محصول استفاده شود.
وی با بیان اینکه بیش از یک‌سوم مزارع کشور با کمباین برداشت می‌شوند، افزود: این رقم یک رکورد بی‌سابقه است، سال گذشته بین 700 تا یک‌هزار دستگاه انواع کمباین ویژه برنج در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون وارد چرخه کشاورزی شد همچنین 500 دستگاه انواع تراکتور ویژه شالیزاری و 600 دستگاه نشاکار برنج به کار گرفته شد که با ورود آن‌ها شاهد رونق مکانیزاسیون و انقلابی بزرگ در بخش کشاورزی بودیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که کشت و برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام شود؛ به دنبال این هستیم تا نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را پیاده کنیم.
عباسی تصریح کرد: در شرایط فعلی، حدود یک چهارم مزارع برنج کشور به صورت مکانیزه نشاکاری می‌شود.
وی اظهار کرد: هدف ما این است که بتوانیم در یک برنامه 12 ساله، برنامه کاشت و برداشت را در تمام 600 هزار هکتار مزرعه برنج کشور که چهار پنجم آن در گیلان و مازندران قرار دارند به صورت مکانیزه داشته باشیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور در پایان گفت: میزان بارندگی در کشورمان یک‌سوم میانگین دنیاست و سه برابر متوسط جهانی تبخیر داریم یعنی 6 برابر دنیا در منابع آبی عقب هستیم.

خبرگزاری فارس – 93/6/12

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.