نصف‌کردن سهم آب کشاورزی بحران آب را حل نمی‌کند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
  • بازدید : ۵۷۳
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: نصف‌کردن سهم آب کشاورزی در بلند‌مدت نمی‌تواند بحران آب کشور را حل کند چراکه باید مدیریت استراتژیک منابع آبی در کشور را اعمال کنیم.
علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بحران آب به وجود آمده در کشور به سال‌های گذشته و برداشت‌های بی‌رویه و بدون مدیریت برمی‌گردد که بعد از این هم ادامه خواهد داشت و برگشت ناپذیر نخواهد بود مگر این‌که به صورت جدی روند مدیریت بر منابع آبی را تغییر دهیم.
وی افزود: راهکارهایی مانند بارورکردن ابرها نیز نمی‌تواند راهکار مناسبی برای حل بحران آبی کشور باشد، اما باید براساس اقلیم‌های مختلف کشور، توپوگرافی خاک و غیره راهکارهای مناسبی در راستای مدیریت استراتژیک بر منابع آبی اتخاذ کنیم.
نصف‌شدن سهم آب کشاورزی مشکل کشور را حل نمی‌کند
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ادامه داد: نصف‌شدن سهم آب کشاورزی در قالب برنامه‌ای بلند‌مدت نیز نمی‌تواند حلال مشکل کشور در زمینه‌ بحران آب باشد چرا که باید به غذای مردم هم فکر کنیم و حتی اگر به گفته وزارت نیرو 92 درصد آب مصرفی کشور به بخش کشاورزی اختصاص داشته باشد، این میزان آب مصرفی قالبا به سبد غذایی مردم باز می‌گردد.
خان‌محمدی گفت: سد‌هایی در کشور ایجاد شده است و به دلیل نبود مدیریت صحیح آب‌های آن همچنان پشت سد‌ها نگه داشته و تبخیر می‌شوند که از سویی به دلیل رها نشدن و ذخیره‌سازی بیش از حد میزان تبخیر افزایش یافته و اراضی حاشیه سدها احیاء نشده است و از سوی دیگر به دلیل تقویت‌ نشدن روان‌آب‌های کشور سفره‌های آب زیرزمینی تقویت نمی‌شود.
آبیاری تحت فشار در کشور استاندارد نیست
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی اظهار کرد: آبیاری تحت فشار که با مطالعه یک کتاب در سراسر کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود، استاندارد نیست چرا که در اجرای این طرح به این مساله فکر نکردیم که درکشوری مانند ایران با وجود میزان تبخیر زیاد آب چگونه این منابع آبی گران‌قیمت و با ارزش را از ارتفاع 22 متری به صورت پودری بر روی اراضی کشاورزی رها می‌کنیم، چقدر از این آب هدر می‌رود و تبخیر می‌شود و آیا مشکل مدیریت آب با اجرای این‌گونه آبیاری تحت فشار حل می‌شود؟
وی افزود: در اجرای آبیاری تحت فشار در کشور آبپاش‌ها، پمپاژ‌ها، لوله‌های اتصالی و سیستم‌های تعبیه شده استاندارد نیست؛ بنابراین باید مدیریت آب را به گونه‌ای انجام داد که در اجرای این طرح‌ها براساس اقلیم، توپوگرافی و نفوذ‌پذیری خاک، زهکشی اراضی مورد نظر و غیره سیستم آبیاری استاندارد با آن منطقه و اقلیم طراحی و اجرا شود.
خان‌محمدی ادامه داد: یکی‌دیگر از مشکلاتی که در اجرای این سیستم وجود دارد این است که به دلیل نبود آموزش‌های لازم کشاورزان گمان می‌کنند از آنجا که با اجرای این طرح مصرف آب در اراضی‌شان کاهش یافته است باید سطح زیرکشت محصولات خود را افزایش دهند چرا که در کنار دست آنها کسانی هستند که درآمد بیشتری با مصرف آب بیشتر دارند.
هدررفتن غذای 30 میلیون نفر در تولیدات کشاورزی
مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: براساس آمارهای موجود بیش از 100 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که حدود 30 درصد آن به دلیل نبود کیفیت نگهداری و انبارداری مناسب به ضایعات تبدیل می‌شود و این در حالی است که این میزان غذای 30 میلیون نفر است.

خبرگزاری ایسنا – 93/6/26

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.