طلای سفید به جای ارزآوری ارز بر شده است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
  • بازدید : ۶۸۶
رئیس هیأت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی با بیان اینکه در سال‌های پیش صادرات پنبه بعد از نفت بیشترین ارزآوری را برای کشور داشت، گفت: هم‌اکنون یک وارد کننده عمده پنبه هستیم و دو سوم پنبه نسا‌جی‌ها از طریق واردات تأمین می‌شود.
علی مظفری رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت کشت و پیش‌بینی از میزان برداشت پنبه، گفت: امسال نسبت به سال 92 کاهش تولید داریم.
وی افزود: سال 92 نسبت به سال 91 حدود 15 درصد افزایش تولید داشتیم، ولی از آنجا که قیمت پنبه و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه زیاد است، کشاورزان به سمت کشت‌های جایگزینی که هزینه‌ کمتری برای آنها دارد، می‌روند.
کاهش 10 هزار تنی محلوج پنبه
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران تصریح کرد: سطح زیر کشت امسال حدود 100 هزار هکتار بوده است و پیش‌بینی می‌شود، حدود 55 هزار تن محلوج پنبه داشته باشیم، در حالی که سال 92 حدود 65 هزار تن محلوج پنبه داشتیم.
مظفری با بیان اینکه تولید پنبه نیاز به حمایت دولت دارد، اظهار داشت: اگر این اتفاق نیفتد، قطعا کاهش کشت پنبه ادامه می‌یابد و تولید پنبه را از دست می‌دهیم، در ضمن عواملی از قبیل خشکسالی، هزینه‌ بالای تولید و مدت زمان کشت تا برداشت هم در تولید پنبه تأثیرگذار است.
وی با اشاره به طرح توسعه پایدار پنبه گفت: در این طرح کل زنجیره تولید پنبه در نظر گرفته شده، اما متاسفانه مصوب و اجرایی نشد.
دولت برای کشت پنبه یارانه بدهد
مظفری بیان داشت: دولت باید از طریق دادن یارانه به کشت پنبه کمک کند، زیرا وقتی که کشاورز می‌تواند به جای کشت پنبه در زمینش در طول یکسال دو محصول دیگر را کشت کند و سود بیشتری ببرد، قطعا هرگز حاضر نمی‌شود پنبه بکارد و در نهایت سودی عایدش نشود.
50 درصد از کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی تعطیل است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران گفت: حدود 50 درصد از کارخانه پنبه‌پاک‌کنی کشور تعطیل است، بقیه واحدهای پنبه پاک‌کنی کشور با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و تعداد زیادی از واحدهای نساجی کشور با ظرفیت اشتغال‌زایی بالا تعطیل است و کارخانه‌های نساجی به علت نبود الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند.
مظفری با بیان اینکه کشت پنبه در مبارزه با آفات گندم مؤثر است، تصریح کرد: وقتی پنبه از تناوب کشت خارج می‌شود، در نتیجه برای مبارزه با آفات از آفت‌کش‌ها و سم‌ها بیشتر استفاده می‌شود و نتیجه آن هم بروز بیماری‌ و سرطان‌های مختلف است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه پنبه و دانه‌های روغنی ایران با اشاره به اینکه در سالیان قبل از واردات پنبه بی‌نیاز بودیم، اظهار داشت: در آن سال‌ها ما صادر کننده پنبه بودیم و این محصول در بین محصولات غیر نفتی بیشترین میزان ارز آوری را برای کشور داشت.
مظفری تاکید کرد: کاهش کشت پنبه موجب کاهش اشتغال و تعطیلی صنعت می‌شود و هم‌اکنون دو سوم پنبه مورد نیاز نساجی‌ها از طریق واردات تأمین می‌شود و این مسائل لطمه بزرگی به تولید و صنعت زده است.
وی افزود: پنبه معمولا از کشورهای آسیای میانه وارد می‌شود، ولی بخش عمده پنبه مورد نیاز نساجی‌های کشور از ازبکستان تأمین می‌شود.

خبرگزاری فارس – 93/6/30

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.