معدوم کردن سیب زمینی‌ها کج سلیقگی بود

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
  • بازدید : ۱۱۶۴
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن انتقاد از سیب زمینی‌های معدوم شده عنوان کرد معدوم کردن سیب زمینی‌ها کج سلیقگی بوده است چرا که حداقل این سیب زمینی‌ها می‌توانست خوراک دام شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس رجایی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: به طورکلی سیاست اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر آن دارند یکی از پایه‌های اصلی آن به بخش کشاورزی و حمایت از تولید بخش کشاورزی اختصاص دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم در برخی اقلام کشاورزی از جمله برنج واردات داشته باشیم باید مدیریت شده باشد تا تولید داخل آسیب نبیند. ما از نظام تعرفه‌ای و و موارد فنی که دولت در رابطه با واردات اینگونه اقلام تعریف می‌کند حمایت می‌کنیم چرا که به نفع اقتصاد کشور است. رجایی ادامه داد: در عین حال سرانه مصرف برنج در کشور متعادل نیست و به نظر می‌رسد در این زمینه باید اصلاح ساختار صورت بگیرد و بتوانیم به متوسط جهانی برسیم. آن چیزی که در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شده است در خصوص نیاز کشور برنج بین 500 تا 700 هزار تن براورد شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: ما نسبت به سیب زمینی که معدوم شده است اعتراض داریم حداقل این اقدام کج سلیقگی بوده است، این سیب زمینی‌ها حداقل می‌توانست خوراک دام شود تا استفاده‌ای از آن شده باشد.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: این سیب زمینی‌ها بهاره بوده است و باید توجه داشته باشیم که محصولات صیفی و سبزی فساد پذیر است و نمی‌توان مدت زمان زیادی آن‌ها را نگهداری کرد. همچنین 10 درصد از این محصول به سهم کمیته امداد و تحت پوشش‌ها داده شده است ولی به لحاظ اینکه از تولید کننده داخلی حمایت بشود و نرخ سیب زمینی بیش از حد افت نکند این امکان وجود نداشت که به صورت فله‌ای وارد بازار شود چرا که با افت بیشتری در قیمت خرید از تولید کننده مواجه می‌شد.
رجایی عنوان کرد: دولت یارانه‌ای را برای صادرات محصولاتی مانند سیب زمینی تعریف کرده است که مقدار آن 150 تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است اما از زمان تصویب آن دو می‌گذرد اما هنوز این یارنه پرداخت نشده است و عملا بخش صادرات سیب زمینی هم نتوانسته کارا عمل کند. بنابراین اگر می‌خواهیم حمایت از تولید داشته باشیم باید از بخش کشاورزی چنین حمایت‌هایی شکل بگیرد تا تولید کننده در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

خبرگزاری ایسنا – 94/9/4

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.