هر آنچه باید در مورد مرغ سبز بدانید

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۲۵۸۶
این روزها فروش و عرضه مرغ سبز در فروشگاه های معتبر و زنجیره ای عرضه موادغذایی یا میادین میوه و تره بار رایج شده است .
برخی افراد گمان می کنند که مرغ سبز نام دیگر مرغ های ارگانیک است اما حقیقت چیز دیگری است.
۱.آیا مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است؟
نه، ما در ایران مرغی به نام مرغ ارگانیک نداریم. مرغ ارگانیک به مرغی گفته می شود که دانه و آبی که می خورد، ارگانیک باشد؛ یعنی از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی های مختلف برای تغذیه و پرورش آن استفاده نشود. چنین مرغی نباید هیچ گونه دارویی از جمله انواع آنتی بیوتیک ها را در طول دوران رشدش دریافت کرده باشد ولی در حال حاضر مرغداری های ایران به توانایی تولید مرغ های ارگانیک نرسیده اند. «مرغ سبز» هم همان مرغ بدون آنتی بیوتیک است یعنی به آن انواع داروهای آنتی بیوتیک داده نشده است.
۲. تفاوت مرغ سبز با مرغ معمولی چیست؟
مرغ های سبز، هیچ نوع آنتی بیوتیکی دریافت نمی کنند. این مرغ ها در طول دوره پرورش، ۳ بار به وسیله سازمان دامپزشکی کشور آزمایش می شوند و اگر نتایج آزمایش ها نشان دهد در هر ۳ نوبت بدنشان فاقد داروهای نامبرده بوده، مجوز عرضه به عنوان مرغ سبز را دریافت خواهند کرد. اگر وجود هرگونه آنتی بیوتیک یا داروهای ضدکوکسی دیوز در بدن این مرغ ها ثابت شود، دیگر نشان مرغ سبز برای فروش به آنها داده نمی شود. در حال حاضر، حدود ۳ سال است که مرغداری های ایران در حال تولید و پرورش مرغ های سبز و عرضه آنها هستند.
۳. این مرغ را از کجا بخریم؟
حجم تولید و عرضه مرغ های سبز به اندازه ای است که می توانید آنها را از بیشتر میادین میوه و تره بار تهیه کنید. ضمن اینکه فروشگاه های معتبر زنجیره ای و برخی مرغ فروشی های سطح شهر هم مرغ سبز را عرضه می کنند. به علاوه، بر اساس آخرین آمار اعلام شده به وسیله سازمان دامپزشکی، در حال حاضر این مرغ ها به جز تهران در بیش از ۱۶ استان کشور هم توزیع می شوند.
۴. دلیل گران تر بودن مرغ سبز چیست؟
قیمت بالاتر مرغ های سبز نسبت به مرغ های معمولی به ۲ دلیل است:
اول اینکه مدیریت پرورش این مرغ ها حساس و دقیق است زیرا باید ظرف مدت ۴۵ روزی که قرار است پرورش یابند، به هیچ وجه بیمار نشوند و مرغداران مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنها نباشند.
دلیل دوم، تولید و تقاضای نسبتا کم برای مصرف این مرغ هاست. شاید در آینده ای نه چندان دور، با افزایش استقبال از مرغ های سبز، قیمت آنها هم پایین تر بیاید.
۵. مرغ سبز چه خاصیتی دارد؟
متاسفانه بسیاری از مرغدارها، دوره منع مصرف بعد از تجویز دارو را در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها هنگام پرورش مرغ هایشان رعایت نمی کنند و گاهی تا روزهای آخر هم به مرغ ها دارو می دهند اما این دارو از طریق مصرف مرغ ها، وارد بدن مصرف کننده می شود و مقاومت دارویی در بدن ایجاد می کند. با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک ها، ممکن است بدن هنگام مواجهه با بیماری ها، دیگر به آنتی بیوتیک های ساده جواب ندهد و فرد مجبور به استفاده از داروهایی قوی تر و با قیمتی گران تر شود. هرچه میزان مصرف آنتی بیوتیک های قوی تر افزایش یابد، امکان آسیب و بروز عوارض دارویی هم بیشتر خواهد شد. نکته دیگر، حساسیت عده ای از افراد به برخی از انواع آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین است بنابراین مصرف مرغ های معمولی می تواند برای این افراد، حساسیت های شدیدی در پی داشته باشد. ضمن اینکه در برخی از مرغداری ها از آنتی بیوتیک های غیرمجاز که از راه های قاچاق تهیه می شوند، استفاده می شود. برخی از این آنتی بیوتیک های غیرمجاز حتی می توانند باعث متوقف شدن فعالیت مغزاستخوان شوند و کم خونی های کشنده ایجاد کنند. حتی برخی متخصصان معتقدند چنین داروهایی می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها هم بشوند. به دلیل همین طیف وسیع مشکلاتی که برخی از مرغ های معمولی می توانند به وجود بیاورند، توصیه برخی متخصصان تغذیه به تولید، مصرف و استقبال بیشتر از مرغ های سبز بدون آنتی بیوتیک است. ضمن اینکه مزه مرغ های سبز هم خوشایندتر از مرغ های معمولی است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.