مرغ ارگانیک نداریم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
  • بازدید : ۷۷۱
مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌های کشور بدون داشتن صلاحیت برای آموزش دانشجوی دامپزشکی جذب می‌کنند، اظهارداشت: براساس ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، وزارت علوم و تمام مراکز آموزش عالی موظفند، برای جذب دانشجو در هر رشته‌ای از زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تعداد و جنسیت آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی مجوز بگیرند.
وی افزود: در حالی که مشاهده می‌شود، از تعداد 12 دانشگاه دولتی که پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی دارد فقط 7 واحد دانشگاهی دارای احراز شرایط برای جذب دکترای عمومی دامپزشکی است و از دانشگاه آزاد اسلامی هم فقط 3 واحد کیفیت جذب دکترای عمومی دامپزشکی را دارد تعداد بیشتری از این دانشگاه‌ها دانشجو جذب می‌کنند، به طوری که در اغلب دانشگاه‌های آزاد بدون هیچ‌گونه شرایط و صلاحیتی برای این کار به جذب دانشجو می‌پردازند.
وی بیان داشت: حدود 13 هزار دکتر دامپزشک در بخش دولتی و غیر دولتی مشغول به کار هستند و پیش‌بینی می‌شود، براساس پذیرش دانشجو تا سال 1404 این تعداد بیش از 19 هزار نفر افزایش یابد.
خلج بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود 550 تا 600 دامپزشک در کشور مورد نیاز است و به ازای این تعداد 1.5 برابر کاردان و کارشناس دامپزشکی سالانه نیاز داریم.
رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنابراین باید دولت و مجموعه دستگاه‌های اجرایی دست به دست هم دهند و علاوه بر ارتقای سطح علمی دامپزشکان، براساس نیاز و در دانشگاه‌هایی که صلاحیت جذب دانشجو در رشته دامپزشکی را دارند، این اقدام صورت گیرد.
در ادامه این نشست عباس عباسی مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: مرغ ارگانیک در کشور تولید نمی‌شود، بلکه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در کشور تولید می‌شود.
وی بیان داشت: مرغ بدون آنتی‌بیوتیک که به اصطلاح به آن مرغ سبز گفته می‌شود، در 3 مرحله مورد پایش قرار می‌گیرد و پس از آزمایشات در صورتی که هیچ آنتی بیوتیکی در آن مشاهده نشد، به عنوان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک عرضه می‌شود.
عباسی بیان داشت: هیچ گونه مجوزی برای تولید مرغ ارگانیک در کشور صادر نشده و چنین مرغی هم در کشور تولید نمی‌شود.
خلج در ادامه با اشاره به افزایش سامانه‌های سازمان دامپزشکی گفت: تعداد سامانه‌ها در بخش‌های مختلف تعداد دارویی و مواد اولیه از 11 به 17 سامانه مختلف دارویی، مواد اولیه و سایر بخش‌ها از 11 به 17 سامانه رسیده است.
خلج با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سامانه‌ها تعداد مراجعات به سازمان دامپزشکی کاهش می‌یابد، اظهار داشت: در راستای تکریم ارباب رجوع، از این به بعد متقاضیان مراجعه به سازمان می‌توانند تقاضای خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند و مدارک خود را در سایت سازمان بگذارند و مراحل پیشرفت کار خود را از طریق سامانه ردیابی کنند و بنابراین رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان دامپزشکی از این پس از طریق ایمیل یا پیامک صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه جابه‌جایی دام و طیور زنده و همچنین فرآورده و نهاده‌های دامی باید تحت نظارت و کنترل کامل قرار گیرد، تصریح کرد: در این رابطه با سازمان راهداری تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم، تا در صورت ورود کالا، فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی به یک استان، دامپزشکی استان مربوطه کالای حمل شده به آنجا را بررسی کند و برگه تردد برای آن صادر کند.
خلج با بیان اینکه در این راستا باید نیروی انتظامی هم همکاری داشته باشد، گفت: کامیون‌های حامل دام، فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی کد و شناسه بهداشتی می‌گیرند و در صورتیکه کامیون حامل مواد مذکور فاقد کد بهداشتی بود، با آن برخورد می‌شود.
رئیس سازمان دامزشکی بیان داشت: بنابراین هر نوع جابه‌جایی دام، طیور زنده و فرآوده‌ و نهاده‌های دامی تحت نظارت و توسط شبکه رصد می‌شود و با وجود این شاهراه الکترونیک در سازمان، امکان ردیابی تمامی محموله‌ها فراهم می‌شود و در صورتی که کامیونی شرایط حمل را نداشته باشد از عبور آن جلوگیری می‌شود و محصول حمل شده فرآوده‌ غیرمجاز محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در بخش خوراک دام سالانه 500 هزار مورد بارگیری می‌شود، بیان داشت: قرار است این سامانه تا اواسط شهریور ماه سال آینده بطور کامل تمام کالاهای وارداتی موجود در کشور را رصد کند.

خبرگزاری فارس – 94/11/20

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.