تخصیص 500 میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی به توسعه آبیاری تحت فشار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
  • بازدید : ۱۲۸۳
طبق قانون بودجه سال 1395 کل کشور، از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 500 میلیون دلار برای توسعه طرح های آبیاری تحت فشار در اختیار بانک کشاورزی قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، براساس این مصوبه مبلغ مذکور با عاملیت بانک کشاورزی به بخش های خصوصی و تعاونی ها پرداخت و این اعتبار در مدت هشت سال از محل عواید اجرای طرح به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می شود و تضمین اعتبار مذکور برعهده دولت است.
این درحالیست که هشت میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیازمند تجهیز به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار است اما طبق برآوردها در حال حاضر امکان تجهیز چهار میلیون هکتار وجود دارد.
براساس اقدام های صورت گرفته از سوی دولت و وزارت جهادکشاورزی تاکنون یک میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند که در هکتار حدود 440 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
به نظر می رسد اگر منابع مالی این پروژه به موقع تامین شود سالیانه 400 هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرایی شود به طوری که در یک برنامه 10 ساله چهار میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.
همچنین توسعه روش های نوین آبیاری، کشت گلخانه ای سبزی و صیفی، بکارگیری از روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی از اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دشت های بحرانی و ممنوعه کشوراست.
برای اجرای این طرح 85 درصد منابع توسط دولت و به شکل بلاعوض و 15 درصد توسط کشاورزان تامین می شود.

خبرگزاری ایرنا – 95/3/4

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.