وزارت جهاد حمایت از دامداران را به ورطه فراموشی سپرد؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
  • بازدید : ۴۳۹
چند سالی است که دامداران و صنایع لبنی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و در این بین وزارت جهاد کشاورزی حمایت لازم را انجام نداده است.
چند سالی است که مشکلات دامداران و صنایع لبنی، داستان هفت خان رستم را به تصویر کشیده چرا که با وجود گذشت زمان نه تنها مشکلات دامداران حل نشده بلکه شکل پیچیده تری به خود گرفته است.
گفتنی است این روزها با کاهش قیمت طلای سپید، سختی تولید بر دوش دامداران دوچندان شده و این درحالیست که با افزایش نرخ فرآورده های لبنی در دو سال اخیر، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده سکوت مطلق اختیار کرده است.
اما داستان بی مهری به دامداران به اینجا ختم نمی شود چرا که توقف یکباره خرید حمایتی از سوی سازمان تعاون روستایی به بهانه کمبود اعتبار در آذر ماه سال گذشته و عدم تخصیص یارانه از خردادماه 93، روزگار را برای دامداران تیره و تار کرده چرا که از حداقل های حمایت به این قشر دریغ شده و کار را به جایی رسانده که آنها خواستار رسیدگی به مشکلات و اجرای مصوبه نرخ شیر خام شدند که در این راستا دولت و سازمان تعاون روستایی حاضر به اجرای مجدد خرید حمایتی از ابتدای خرداد ماه شدند و حال باید منتظر ماند و دید که خرید حمایتی می تواند حال و هوای دامداران را بهبود بخشد یا خیر؟
در همین ارتباط حسین نعمتی رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی 200 میلیارد تومان جایزه صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته که با اجرای این تمهیدات می توان گفت شرایط دامداران بهتر خواهد شد.
نعمتی با اشاره به تاثیر واردات شیر خشک بر زیان روز افزون دامداران بیان کرد: مسئولین اظهاراتی مبنی بر واردات شیر خشک در مصرف انسانی ارائه می دهند، اما براساس شواهد و مدارک، شیر خشک به تناژ بالایی جهت مصرف در کارخانه های لبنی وارد می شود بنابراین قیمت پایین تر آن از نرخ شیر خام ضربه مهلکی به صنعت وارد می کند.
رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه قیمت شیر خام در ماههای گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته، افزود: در چند ماه گذشته قیمت شیر خام در برخی استان ها زیر هزار تومان خریداری شده است.
وی عنوان کرد: بارها سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اقدام به تهدید کارخانه های لبنی مبنی بر خرید شیر خام به نرخ مصوب کرده است اما متاسفانه در سه ماه اخیر علاوه بر کاهش قیمت به تعویق افتادن پرداخت نرخ شیر خام به دامداران نیز آنها را با مشکلات متعددی مواجه کرده به طوریکه خرید این محصول به نرخ مصوب 1440 تومان به یک رویا برای آنها تبدیل شده است.
*** سکوت سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده
در این راستا سید احمد مقدسی رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی گاوداران؛ گفت: کاهش روز افزون نرخ شیر خام ظلم مضاعف کارخانه ها به دامداران است؛ با وجود آنکه کارخانه ها با مازاد تولید مواجه هستند ،حاضرند به نرخ های پایین اقدام به خرید شیر از دامداران کنند.
وی با اشاره اینکه سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در مقابل این مشکلات سکوت اختیار کرده، گفت: با توجه به آنکه نرخ شیرخام 70 درصد قیمت محصوات لبنی را تشکیل می دهد و این روزها کارخانه ها به بهانه های مختلف دامداران را مجبور به عرضه شیر به قیمت پایین می کنند اما قیمت محصولات لبنی کاهش نیافته است.
مقدسی با اشاره به راهکار حمایت از دامداران بیان کرد: دولت باید مشوق های صادراتی به صادر کنندگان دهد چرا که برخی کشورها همچون مصر به ازای هر کیلو صادرات محصولات لبنی 2 یورو مشوق صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می کند که همین امر موجب شده که رقبا بازار هدف صادراتی ما را در دست بگیرند.
*** کاهش تقاضا زیان دامداران را دو چندان کرده است
علیرضا عزیز اللهی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران بیان کرد: دامداران همواره با این مشکل که نمی توانند محصول نهایی خود را به قیمت مناسب عرضه کنند دست و پنجه نرم می کنند.
وی افزود: با وجود گذشت سه سال از اعلام نرخ مصوب 1440 تومان کارخانه ها، تن به اجرای این مصوبه نمی دهند، ضمن اینکه در چند ماه اخیر بازپرداخت خرید را بلند مدت کرده اند.
عزیزاللهی در ادامه یاد آور شد: در حال حاضر کارخانه ها به اندازه نیاز شیر از دامدار تحویل نمی گیرند که همین امر موجب شده میزان قابل توجهی شیر، روی دست دامداران بماند.
وی با اشاره به مشکلات اساسی دامداران بیان کرد: میزان تولید با مصرف تطابقی ندارد و از این رو کارخانه ها به سبب کاهش تقاضای خرید، نرخ شیر خام را کاهش دادند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به تمهیدات در خصوص مازاد تولید شیرخام گفت: با توجه به آنکه سالیانه با یک میلیون تن مازاد شیر خام مواجه هستیم، لازم است که دولت با پرداخت مشوق های صادراتی و خروج بخشی از شیر خام در قالب شیر خشک و دامداران را حمایت کند.
عزیزاللهی با اشاره به واردات 8 هزار تنی شیر خشک در سال گذشته گفت: با وجود آنکه تولید شیر خام مازاد مصرف کشور است نباید شیر خشک وارد شود و در این راستا لازم است که دستگاه های مربوطه نظارت کافی را داشته باشند چرا که در شرایطی که کشور اشباع از تولید شیر است واردات شیر خشک می تواند زیان روز افزون دامداران را به همراه داشته باشد.
*** زیان 500 تومانی فروش هر کیلو شیر خام
همچنین جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور افزود: با وجود کاهش تقاضا در بازار، کارخانه ها حاضر به اجرای نرخ مصوب شیر خام نیستند و می توان گفت که طی ماه های اخیر به بهانه های مختلف نرخ این محصول را به زیر هزار تومان از دامداران خریداری کردند.
آزاد ادامه داد: اگر افراد به طور متوسط روزانه 35 گرم مصرف لبنیات خود را افزایش دهند باید گفت که با کمبود تولید نیز مواجه خواهیم شد و ازاین رو لازم است که مسئولان امر با توزیع شیر یارانه ای و فرهنگ سازی این امر را تحقق بخشند.
مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور با اشاره به اینکه میانگین قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام برای دامدار هزار و 500 تومان است، گفت: در حال حاضر با توجه به قیمت تمام شده، دامداران حداقل با زیان 500 تومانی فروش هر کیلو شیر مواجه هستند که می توان این امر را یک فاجعه در صنعت به شمار آورد.
وی ادامه داد: با وجود کاهش مصرف لبنیات در ماه رمضان وکمبود نقدینگی برای خرید علوفه تازه از ماه آینده مشکل دامدارران دوچندان خواهد شد.
*** خریدنرخ شیر خام به نرخ مصوب صرفه اقتصادی ندارد
در این میان کارخانه ها به بهانه آنکه پولی از جیبشان کم نشود حاضر به اجرای نرخ شیر خام به نرخ مصوب نیستند.
در این راستا محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه کارخانه های لبنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: کاهش مصرف لبنیات، زیان روزافزون دامداران و کارخانه ها را به همراه داشته است و می توان گفت که تنها راهکار جبران خسارت دامداران این است که دولت با ابزارهای مختلف مصرف لبنیات را افزایش دهد.
وی با اشاره به دلایل اینکه کارخانه ها حاضر به اجرای مصوب نرخ شیر خام نیستند، گفت: با توجه به رکود بازار لبنیات، اگر کارخانه ها روزانه 20 الی 30 تن شیر را به نرخ مصوب 1440 تومان خریداری کنند، زیان هنگفتی متحمل می شوند و از طرفی به سبب آنکه بانک ها سرمایه مورد نیاز را با سودهای بالایی در اختیار صنایع قرار می دهند این امر میسر نیست.
اسماعیلی با اشاره به خرید شیر خام از دامداران بیان کرد: در حال حاضر نرخ خرید شیر خام بسته به بار میکروبی بین هزار الی هزار و 400 تومان متغییر است.
حال جای این سوال باقی است که با گذشت سه سال از اجرای نرخ مصوب شیر خام و تن ندادن کارخانه ها به این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامداران چه اقدامی به عمل آورده است؟

باشگاه خبرنگاران – 95/3/11

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.