سمپاشی دام‌ها برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
  • بازدید : ۹۱۱
مدیرکل دامپزشکی گیلان از سمپاشی 85هزار رأس دام در پیشگیری از تب کریمه کنگو خبر داد.
دکتر «سهراب عاقبتی» اظهار کرد: تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که برای اولین بار در منطقه کریمه اوکراین اتفاق افتاد و چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به این‌که این بیماری با تب و خونریزی همراه است به نام تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو مشهور است که در دام بدون علامت بوده و صرفاً با ایجاد یک تب خفیف طی 2 الی 7 روز دام را درگیر می‌کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به این‌که این بیماری در انسان بیماری خطرناکی است که معمولاً با تب آغاز می‌شود، افزود: داشتن حالت تهوع، بی‌اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتأ 3 تا 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.
این مقام مسئول ادامه داد: مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری کنه‌ها هستند و از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.
دکتر عاقبتی با تأکید بر این‌که تنها راه مبارزه با کنه‌های روی بدن دام و پیشگیری از بیماری مذکور، سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصل تکثیر و تزاید حشرات در فصول گرم سال حدقل 2 بار به فاصله 15 روزاست، تصریح کرد: دامداران به هیچ وجه نباید با دست کنه‌ها را از بدن دام جدا و یا له کنند، برای این‌که این عمل یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
وی خاطرنشان کرد: انجام کشتارهای خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی(کشتار غیرمجاز دام) در حاشیه شهرها و روستا به‌عنوان یک عمل مخاطره‌آمیز تلقی شده و مصرف چنین گوشت‌هایی هم‌چنین خون و ترشحات دامی که در محل کشتاردام باقی می‌ماند عامل انتقال بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی استان توصیه کرد: ضروری است که شهروندان گوشت مورد نیاز را از مرکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی که در 3 کشتارگاه صنعتی استان استحصال شده و به مدت 24 ساعت داخل پیش سردکن کشتارگاه نگهداری شده و مراحل جمود نعشی و عاری شدن از ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو را طی کرده، تهیه‌کنند.
وی ادامه داد: گروه‌های در معرض خطر این بیماری شامل دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه‌ها و قصاب‌ها بوده که این افراد باید در زمان کار ضمن رعایت نکات بهداشتی از لباس کار، دستکش، عینک و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه باید در حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.
عاقبتی یادآور شد: جهت از میان بردن و مبارزه با انگل‌های خارجی دام و پیشگیری از وقوع بیماری‌های دامی و مشترک از ابتدای سال تاکنون در سه ماهه اول سال، 85 هزار رأس دام و 328 هزار مترمربع جایگاه دامی را سمپاشی کرده است.

خبرگزاری ایسنا – 95/5/7

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.