روسیه تعرفه واردات آبزیان ایران را از ۱۹ به ۳.۵ درصد کاهش داد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
  • بازدید : ۳۹۵
رئیس سازمان شیلات با اشاره به آخرین وضعیت صادرات آبزیان به روسیه گفت: روس‌ها تعرفه واردات آبزیان از ایران را از ۱۹ درصد به ۳.۵ درصد کاهش داده‌اند و بنا داریم امسال ۵ هزارتن از انواع آبزیان صادر کنیم.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، حسن صالحی ظهر امروز در نشست خبری به آخرین وضعیت صادرات آبزیان به عنوان محصولاتی برای صادرات غیرنفتی اظهار داشت: در 5 ماه نخست امسال 32 هزار و 824 تن محصولات شیلاتی به کشورهایی از جمله ویتنام، امارات و عراق صادر کرده‌ایم که ارزش آن بیش از 95 میلیون دلار است.
وی با اشاره به اینکه صادرات آبزیان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد از لحاظ ارزش و 51 درصد از لحاظ وزنی افزایش داشته، تصریح کرد: 400 کیلوگرم خاویار هم در این مدت صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 90 درصد افزایش داشته است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به توافق‌نامه صادرات آبزیان به روسیه، آخرین وضعیت بازار صادراتی ما به این کشور به کجا رسیده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار تن انواع آبزیان به روسیه صادر کرده‌ایم که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است، این رقم به 5 هزار تن برسد.
وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: تعرفه ورود آبزیان ایران به روسیه 19 درصد بود که با رایزنی‌های انجام شده به 3.5 درصد کاهش پیدا کرده است که می‌تواند تأثیر مثبتی برای صادرات این محصول باشد.
به گفته صالحی، سال گذشته 19 شرکت ایرانی فرآوری در حوزه آبزیان مجوز صادرات به روسیه داشته‌اند که امسال قرار است به تعداد این شرکت‌ها افزوده شود.
رئیس سازمان شیلات همچنین به این نکته اشاره کرد که از مجموع تولیدات آبزیان کشور، 40 درصد در سبد سفره مردم گذاشته می‌شود و افزود: در زمینه صید تن‌ماهیان بیش از 800 شناور در آب‌های جنوبی کشور به ویژه در بخش غربی اقیانوس هند فعالند و ما در این زمینه مقام سوم صید در اقیانوس هند را داریم، مضاف بر آنکه در حوزه تولید ماهیان سردآبی مانند قزل‌آلا جزو 4 کشور جهان هستیم و در تولید قزل‌آلا در آب‌های شیرین مقام اول را داریم.
صالحی همچنین به آمار تولید یک میلیون تنی آبزیان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این رقم 80 هزار تن به ارزش 350 میلیون دلار صادر شده است، مضاف بر آنکه از این رقم، یکصد هزار تومان تبدیل به پودر ماهی شده است.
وی همچنین به آمار و ارقام واردات آبزیان به کشور هم اشاره‌ای کرد و گفت: تراز تجارت آبزیان به نفع صادرات مثبت بوده، چرا که تنها 15 هزار تن ماهی به ارزش کمتر از 150 میلیون دلار وارد کرده‌ایم که از این رقم 11 هزارتن ماهی تیلاپیا و 11 هزار تن سایر آبزیان خوراکی از جمله هوکی، سالمون و بقیه آن ماهی تن برای پر کردن ظرفیت خالی کارخانجات کنسروسازی بوده است.
او در مورد صادرات میگو هم اذعان داشت که آنقدر مشتری برای میگوی ایرانی وجود داشته که نتوانسته‌ایم پاسخگوی درخواست متقاضیان باشیم و تنها 12 هزار تن میگو به ارزش 56 میلیون دلار صادر کرده‌ایم.
پرورش ماهی در قفس موضوع دیگری بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی به آن اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: در ابتدای کار، سرمایه‌گذاران ما با کمبود امکانات مواجه بوده و مجبور به واردات تجهیزات از کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، نروژ، ترکیه و یا چین بوده‌اند.
وی در مورد سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران برای پرورش آبزیان گفت: امروز سه کشور نروژ، فرانسه و چین در ایران در حوزه آبزیان سرمایه‌گذاری مستقیم کرده‌اند و کشورهایی همچون کانادا، انگلستان، آمریکا، ویتنام و تایلند هم در فهرست انتظار درخواست سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند.
صالحی همچنین در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود ماهی تیلاپیای مهاجم به آبهای ایران وارد شده، با تأیید این موضوع اظهار داشت: تیلاپیای نوع زیلی از آب‌های اروند وارد مزارع پرورش ماهی خوزستان شده که ما موضوع را طی گزارشی به سازمان محیط‌زیست ارائه کرده‌ایم، ولی هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه این نوع ماهی احتمالاً از آب‌های مرزی ترکیه، سوریه و یا عراق وارد شده، تصریح کرد: آلودگی این نوع ماهی سبب از بین رفتن گونه‌های محلی می‌شود که باید در مورد آن اقدام قاطع انجام داد.
وی همچنین به پرورش نوعی از تیلاپیا که از سال 87 تحقیقات بر روی آن در یزد آغاز شده، گفت: قرار است تا این نوع ماهی در 10 مرکز سرپوشیده و مدیریت‌شده در شهرستان بافق یزد پرورش یابد.

خبرگزاری فارسی – 95/7/7

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.