ترکیه صادرات تخم مرغ ایران به عراق را نصف کرد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
  • بازدید : ۶۷۳
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار گفت: صادرات تخم مرغ ایران به عراق در شش ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش یافته و ترکیه حضور خود را در این بازار توسعه داده است.
سید فرزاد طلا کش در خصوص وضعیت صادرات و قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف اظهار کرد: با توجه به شرایط قیمتی این محصول در بازار مصرف اتحادیه مرغ میهن از دو روز گذشته اطلاعیه خرید تضمینی این محصول را صادر کرده است.
وی افزود: با کاهش یافتن صادرات این محصول به کشور عراق، قیمت این محصول در بازار مصرف داخلی نیز افت قیمتی داشته است به‌طوری که میزان صادرات ما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 45 درصد کاهش‌ دارد .
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با اشاره به دلایل کاهش واردات تخم‌مرغ کشور ادامه داد: عراق به‌عنوان مهم‌ترین واردکننده تخم‌مرغ ایران واردات خود را به دلایل کاهش قدرت خرید ناشی از افت قیمت جهانی نفت و جنگ داخلی کاهش داده است و در عوض خرید خود را به سمت کشور ترکیه برده است.
کاهش 15 درصدی قیمت تخم مرغ ترکیه
وی با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ ایران در مقایسه با سال گذشته افزایشی نداشته است تصریح کرد: در این شرایط ترکیه توانسته قیمت خود را پایین بیاورد به طوری که در سال جاری تخم مرغ خود را 10 تا 15 درصد ارزان‌تر از ایران به عراق صادر کرده است.
طلا کش گفت: بر اساس مقایسه‌ قیمتی دو روز قبل، عرضه تخم‌مرغ ایران و ترکیه در بازار عراق، ترکیه هر کیلوگرم محصول خود را 250 تومان ارزان‌تر از ما به فروش می‌رساند و بخشی از جایگاه ایران گرفته است.
بنابراین گزارش کشورهای صادراتی برای کنار زدن رقبای خود در بازارهای جهانی، اقدام به بازارشکنی و کاهش قیمت به‌طور موقت می‌کنند تا بتوانند پای رقیب را از بازار خارج کنند.
در حال حاضر نیز ترکیه با کمک یارانه های صادراتی که از دولت خود دریافت می‌کند و قیمت پایین‌تر محصول خود، توانسته است ایران را از این بازار سنتی و مهم صادراتی تخم‌مرغ خارج کند.
گفتنی است سالانه باید حدود 10 درصد تخم‌مرغ مازاد ایران به خارج از کشور صادر شود که از گذشته بخش عمده آن به بازار عراق صادرشده است.
بنابراین گزارش ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار، روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه ای از آغاز خرید تضمینی تخم مرغ با نرخ پایه کیلویی 35 هزار ریال در پایانه های صادرتی کشور خبر داد که این اقدام برای نخستین بار با هدف حمایت از تولیدکنندگان تخم مرغ، توسعه صادرات و تنظیم بازار داخلی انجام می شود.

خبرگزاری تسنیم – 95/8/1

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.