آغاز طرح کاهش وزن کشتار مرغ از ابتدای آذرماه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
  • بازدید : ۶۷۱
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح کاهش وزن کشتار با همکاری دامپزشکی از ابتدای آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود که در این طرح احتمال استفاده از نژاد مرغ گوشتی ایرانی (آرین) به دلیل کوتاه شدن دوره رشد بیشتر است.
حبیب امینی در پاسخ به اینکه چرا طی سال‌های اخیر تلاشی برای گسترش گونه ایرانی مرغ گوشتی (نژاد آرین) نشده و بیشتر شاهد پرورش گونه‌های راس انگلیس در مرغداری‌ها هستیم،اظهار داشت: همواره در وزارت جهاد کشاورزی بحث تنوع نژادی در پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار مطرح بوده است و تولیدکنندگان هم بر اساس میزان بازدهی مصرف نهاده و دوره رشد گونه را انتخاب می‌کنند.
وی تصریح کرد: شرکت‌های خارجی مختلفی برای ورود به بازار ایران با هم رقابت می‌کنند اما آنهایی که خدمات پس از فروش بهتر و دوره‌های آموزشی را برای تولیدکنندگان ارائه می‌کنند در یک رقابت امتحان خود را پس می‌دهند.
به گفته مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی اکنون گونه‌های راس، کاب، آلبراکر و هوبارد به دلیل قدرت باروری اجداد،رشد سریع روزانه و تفاوت عملکرد در کشور برای پرورش مرغ گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
امینی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از انحصار یک برند در بازار ایران هیچ وقت اجازه نداده‌ایم شرکت‌ها بیش از 80 درصد بازار ایران را از آن خود کنند،خاطرنشان کرد: نژاد آرین نیز اکنون به عنوان ذخیره استراتژیک در کشور فعال است و به همین دلیل کشورهای خارجی سویه‌هایشان را حتی در دوران تحریم به ما قطع نکردند چرا که به محض این اتفاق با اصلاح نژاد ژنتیکی گونه آرین وارد لاین تولید می‌شود.
به گفته این مسئول در وزارت جهاد به دلیل آنکه نژاد آرین برای مدت رشد، نهاده بیشتر و زمان بیشتری نیاز دارد تولیدکنندگان گونه‌های دیگر را ترجیح می‌دهند و ما باید از متخصصین برای اصلاح این نژاد در سراسر کشور کار کنیم.
وی تصریح کرد: اما موضوع اصلاح نژاد آرین را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم که اکنون روی این مساله کار می‌کند.
امینی از اجرای طرح کاهش وزن کشتار با همکاری سازمان دامپزشکی از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: طی مصوبه‌ای که در جلسه 27 مهر ماه با حضور رئیس سازمان دامپزشکی داشته‌ایم همچنین قرار است به سمت قطعه‌بندی مرغ گرم و سرد پیش برویم.
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در توضیح بیشتر طرح کاهش وزن کشتار به این نکته اشاره کرد که قبلا طی 6 ماه کارهای کارشناسی روی آن انجام شده و در دو استان به صورت پایلوت اجرا شده است.
وی درمورد مزایای این طرح گفت: کاهش تلفات، بهبود ضریب تبدیل، کاهش مصرف نهاده و کاهش مصرف دارو برای دام به دلیل کوتاه شدن دوره پرورش سبب می‌شود تا تولیدکننده نیز تا 70 درصد با کاهش هزینه مواجه شود. مضاف بر‌آنکه تعداد دوره تولید نیز بیشتر خواهد شد.
امینی اظهار امیدواری کرد تا با اجرای این طرح نژاد آرین هم بتواند به دلیل حذف شدن سرعت رشد وارد خطوط تولیدی شود.
مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در مورد گونه‌های مورد استفاده مرغ تخم‌‌گذار نیز گفت: زمانی در شرایط رقابتی تنها از دو سوی مرغ تخم‌گذار در کشور استفاده می‌شد که اکنون به 5 سویه هایلاین، SLFL ، قوند، نیکچیک و شیبر رسیده است.

خبرگزاری فارس– 95/8/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.