کاربرد فیلتر شنی در آبیاری و دستگاه تصفیه آب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
  • بازدید : ۳۰۷۰
فیلتر شنی دستگاهی است که به صورت استوانه ای تحت فشار شامل بستری از شن دانه بندی شده و ماسه (شن سیلیسی و یا آنتراسیت)میباشد که داخل ستونها به وسیله شن سیلیسی پر میشود که معمولاً یک لایه ذرات درشت روی نازلها و سپس یک لایه ذرات ریز جهت جلوگیری از گرفتگی بر روی آنها ریخته میشود.
در اثر عبور آب از خلل و فرج بین ذرات شن، مواد معلق موجود در آب گیرکرده و آب تقریباً عاری از مواد معلق،حاصل میشود. البته جمع شدن ذرات معلق در خلل و فرج فیلتر شنی، که باعث افزایش افت فشار میگردد که اگر این افت فشار از مقدار مشخصی تجاوز نماید، باید صافی را شستشو داد.
بدنه فیلترشنی، بر اساس استانداردهای معتبر و از فولاد ساخته شده که دارای دو دریچه است وبه منظور جلوگیری از خوردگی، سطح های هم جاور با آب داخل مخزن دستگاه فیلتر شنی را با دو لایه رنگ اپوکسی ونیز کلیه سطح های بیرونی دستگاه فیلتر شنی که در مجاورت هوا قرار میگیرد، از رنگ روغن پوشانده میشود. فشار استاندارد در فیلتر شنی بین 7-3 اتمسفر میباشد وچنانچه فشار بیش از این میزان افزایش یابد، پدیده شیارسازی را ایجاد مینماید.
فیلتر شنی به شکل های عمودی و افقی ساخته میشوند. ارتفاع فیلتر شنی عمودی از 7/0 الی 5/1 متر است و قطر فیلترهای شنی حدود 5/0 تا 3 متر است . فیلترهای شنی عمودی که در تمام راستای ارتفاع آنها تصفیه فیزیکی انجام میشود نسبت به فیلترهای افقی ارجحیت بیشتری دارند. در فیلتر شنی عمودی و فیلتر شنی افقی ؛در بالا و پایین دستگاه آب ورودی و آب حاصل از شستشو تقسیم و یا جمعآوری میگردد.
آب از قسمت بالایی ستون وارد میشود و پس از گذشتن بستر فیلتر شنی ، شن دانه بندی شده با 98% خلوص و یک صفحه مشبک با 50 الی 70 عدد پستانک در هر متر مربع برای آبکشی و جهت جلوگیری از خروج ذرات شن از دستگاه فیلتر شنی تشکیل شده است، و از قسمت زیری خارج میشود.
اندازه ذرات شن که بشکل دانهبندی شده و طبقاتی روی صفحه مشبک قرار میگیرند براساس اندازه ذرات معلق در آب تعیین می شود. ترتیب قرارگیری اندازه این ذرات ازقسمت فوقانی بستر به سمت تحتانی بستر به ترتیب درشت به ریز است.
ضخامت بستر فیلتر شنی و حذف مواد معلق باهم رابطه مستفیم دارند به گونه ایی که هرچه ضخامت بستر فیلتر شنی پبیشتر باشد، حذف مواد معلق در آن نیز افزایش خواهد داشت اما در عمل ضخامت فیلتر شنی در محدوده 150-70 سانتیمتر قرار داد. نسبت به قطر ذرات بستر دانه ای و فشار روی بستر، به ازای هر مترمربع از سطح بستر 20 تا 5 مترمکعب آب را در هر ساعت میشود تصفیه کرد
فیلتر شنی فقط میتوانند ذرات درشت موجود در آب را جذب کنند و و ذرات ریز و محلول در آب از آنها عبور می کنند.
به عمومی یا خصوصی بودن و ابعاد استخر نسبت به ظرفیت فیلتر شتی توجه شود.
زمانی که دو سر فیلتر شنی با افت فشار مواجه شود و در حدود 8/0- 6/0 بار ثبت گردد، وقت آن شده است که فیلتر از حالت سرویس خارج شود جریان آب به صورت معکوس(Back Wash) وارد شود ، بسترها را شستشو دهد . زمان شستشو بستر فیلتر شنی به میزان کدورت آب ورودی بستگی دارد.

دیدگاه ها

علیرضا
۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۰۸:۰۴
سلام میشه یه مقاله در مورد آبیاری قطره ای در سطح کم(مناسب برای باغچه خانه) بگذارید. ممنون

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.