سرگردانی باغداران و فرصت طلبی واسطه ها در بازار مرکبات مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
  • بازدید : ۶۸۴
بارش برف هفته گذشته در مازندران و خسارت های ناشی از آن در باغهای این استان ، باغداران را در چیدن محصول مردد و فرصتی برای جولان واسطه ها به منظور خرید ارزان دسترنج آنها فراهم کرده است.
امروز باغداران مازندران بر سر دو راهی چیدن یا نچیدن مرکبات سر درختی مواجه هستند که آیا محصولشان در اثر یخ زدگی تلخ شده و از بین می رود یا اینکه محصول پس از برداشت ماندگاری خواهد داشت.
واسطه های بازار مرکبات مازندران بر خلاف اظهارات کارشناسی، برای کاهش و تعیین قیمت دلخواه چنین القا کرده اند که با توجه به آسیب پذیر شدن محصول در اثر یخ زدگی ،نگهداری و عرضه محصول در پایان سال با هدف افزایش قیمت ،حتی در صورت بالا رفتن قیمت ،ضرر بیشتری را متوجه باغداران می کند.
هر ساله حدود یک پنجم محصول مرکبات مازندران توسط باغداران با هدف عرضه و فروش با قیمت بیشتر به بازار شب عید ذخیره سازی می شود .
بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا از شهرستان های مختلف استان بویژه قائمشهر به عنوان پایتخت مرکبات مازندران ،بابل ، جویبار و ساری نشان می دهد که شماری از باغداران با بکارگیری کارگران و با پرداخت دستمزد کارگری روزانه 100هزار تومان مشغول برداشت و عرضه آن به بازار هستند.
زندگی بخش زیادی از جمعیت بیش از یک میلیون خانواری ساکن مازندران همچنان وابسته به تولیدات کشاورزی به شیوه سنتی است و مرکبات بعد از برنج از میان 72 نوع محصول کشاورزی استان از اهمیت خاصی به لحاظ درآمدزائی برای روستائیان برخوردار است.
در حال حاضر هر کیلو پرتقال تامسون سر درخت 500 تا 600 تومان ، در بازار دست فروش ها 800 تا یکهزار تومان و در فروشگاه ها نیز یکهزار و 500 تا یکهزارو 900 تومان عرضه می شود.
گزارش ها نشان می دهد باغدارانی که نیاز به نقدینگی ندارند و هر سال بخشی از مرکباتشان را برای عرضه در شب عید ذخیره می کردند امروز ترس از تلخی و بر جای ماندن ضایعات فراوان ، ناچار شدند محصول را هر چه زودتر به بازار عرضه کنند که این خود به کاهش قیمت ها دامن زده است .
علی روحی باغدار بخش گتاب بابل که خود را صاحب حدود یک هکتار باغ مرکبات معرفی کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز محصول خود را پس از بارش برف برداشت نکرده ام.
وی دلیل برداشت نکردن محصول را پایین بودن قیمت در بازار دانست و افزود: در حال حاضر قیمت کیلویی 500تومان سر درخت و حدود 900تا یکهزار تومان در بازار عمده فروشی ، به صرفه نیست.
وی در عین حال گفت: البته نگران از بین رفتن به ویژه تلخی محصولی که سه روز زیر برف سنگین و یخ زدگی در دمای زیر صفر درجه بوده ،هستم.
این باغدار با ابراز امید واری گفت: اگر توصیه های کارشناسان باغبانی مبنی بر بی اثر بودن یخ زدگی روی مرکبات صحیح هم باشد، به دلیل عرضه زیاد و تقاضای کم، قیمت پایین است.
روحی ادامه داد: صد البته بیشتر باغداران خرده پا که تعداد آنان نیز در استان مازندران زیاد است و توان انبار داری را ندارند، در موج حرف های واسطه ها ،با هر قیمتی محصول را در بازار عرضه می کنند.
وی بر لزوم دخالت مسئولان دولتی در مدیریت بازار تاکید کرد و بیان داشت: به نظر می رسد سورتینگ داران مازندران نیز با تقاضای زیاد باغداران برای انبار داری مواجه هستند.
یکی از باغداران خرده پا که هر روز محصول خود را در پیادروی خیابان شهر ساری عرضه می کند، می گوید: آنقدر پرتقال در بازار وجود دارد که کیلویی 700تومان از ما نمی خرند.
وی افزود: تمام باغداران مشغول برداشت محصول هستند که عمده آن وارد بازار می شود.
وی با اظهار اینکه باغداران سرگردان از ماندگاری و یا سالم ماندن از تلخی ناشی از یخ زدگی هستند، گفت: البته پرتقال هایی که اکنون پس از سرما برداشت کردم، سالم و شیرین هستند و تلخی ندارند.
وی بیان داشت: البته نارنگی ها در اثر یخ زدگی تلخ و آب خود را از دست دادند.
**مدیریت بازار مرکبات از سوی جهاد کشاورزی مازندران
در حالی که باغداران همچنان مشغول برداشت در سطح وسیعی و عرضه محصولشان به بازار هستند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خطاب به باغداران استان گفت که در برداشت پرتقال عجله نکنند و حتی خودداری کنند و فریب فرصت طلبان بازار مرکبات را نخورند.
دلاور حیدر پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :باغداران با عرضه بیش از حد بازار مرکبات را خراب نکنند و صحبت های غیر کارشناسی واسطه ها و دلالان بازار مرکبات را که باید هر چه زودتر محصولشان را برداشت و عرضه کنند، باور نکنند.
وی توضیح داد: بر اساس نظرات کارشناسان تحقیقات و باغبانی خسارت یخ زدگی زیاد نیست و شرایط یخ زدگی مرکبات با مساعد بودن آب و هوا برگشت می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باغداران با خراب کردن بازار ،خسارت خود را دوچندان می کنند، درحالی که با برداشت نشدن محصول مشکلی بوجود نخواهد آمد.
حیدرپور با اظهار اینکه در صدد مدیریت بازار مرکبات هستیم ،ادامه داد: رایزنی هایی را برای ایجاد بازار جدید در میوه و تره بار تهران و دیگر استان های کشور داشته ایم.
وی گفت: تشکل ها و تعاونی های باغداری نیز مراقب سوء استفاده کنندگان بازار مرکبات باشند.
مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی تولید آن 2 میلیون و 500هزار تن است.
**خرید پرتقال شب عید تا 10 روز آینده
معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اظهار کارشناسان باغبانی مبنی بر اینکه باغداران دربرداشت مرکبات عجله نکنند، گفت : بر اساس تصمیم هیات دولت امسال شرکت تعاونی روستایی استان مباشر خرید و ذخیره پرتقال شب عید کشور شده است اما برای اطمینان از تلخ نبودن محصول ، خرید و ذخیره سازی پرتقال شب عید سال 96 را تا 10 روز آینده آغاز می کنیم.
داریوش آقاپور قیمت خرید تضمین پرتقال را یکهزار و 900تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه پرتقال مازندران به لحاظ کیفیت و اندازه درکشور مشهور است، باید از کیفیت محصول پس از بارش و یخ زدگی ،اطمینان حاصل کنیم.
وی تاکید کرد: باغداران محصول خود را به قیمت پایین عرضه نکنند، وفریب واسطه ها را نخورند.
وی با بیان اینکه نیاز پرتقال شب عید کشور حدود 40 تا 45 هزار تن است، خاطر نشان کرد : به طور یقین با اجرای خرید و ذخیره سازی این میوه ،بازار دلالی این محصول در استان تا حدودی ساماندهی می شود.
پارسال حدود 35هزار تن پرتقال شب عید در مازندران از سوی شرکت تعاونی روستایی خریداری، ذخیره سازی و در استان های کشور توزیع شد.
برف دوشنبه شب اول آذرماه امسال تا پنجشنبه شب هفته پیش درشهرستان های مازندران علاوه بر خسارت سنگین به بخش کشاورزی باعث ، قطعی آب ، گاز ، برق و تلفن همراه برخی مناطق شده است.
بارش برف سنگین پائیزی و کاهش دما تا 16درجه زیر صفر پس از آن سبب یخ زدگی محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و کیوی در استان مازندران شده است.


خبرگزاری فودنا – 95/9/11

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.