صندوق بیمه کشاورزی به درد کشاورز نمی‌رسد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
  • بازدید : ۶۶۸
جبران خسارت اندک و با تأخیر "صندوق بیمه کشاورزی" باعث شده است که کارایی لازم را برای کشاورزان نداشته باشد و بخش غالب فعالان این بخش از بیمه کردن باغات و مزارع خود در برابر خسارت احتمالی و غیرمترقبه خودداری کنند.
در سرمای روزهای گذشته با توجه به اینکه 90 درصد محصولات در این فصل بر روی درختان باقی‌مانده بودند، بین 25 تا 30 درصد از محصولات مرکبات باغات شمال کشور دچار خسارت شد که شامل 400 تا 500 هزار تن مرکبات است.
جلوگیری از ورود خسارت به بخش کشاورزی، هرچند از لحاظ کمیت و کیفیت قابل‌کنترل است اما نمی توان جلوی وقوع آن را گرفت و عملی غیرمترقبه به حساب می‌آید. بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند که در این شرایط افراد اقدام به بیمه محصولات کشاورزی خود کنند.
بنابراین گزارش، صندوق بیمه بخش کشاورزی کشور که موجب بروز خسارت و بر اساس قانون باید غرامت بیمه گزارن را از این خسارت‌های پرداخت کند اما کارایی لازم برای کشاورزان ندارد و معمولا در مواردی اینچنینی تنها بخش اندکی از خسارات کشاورزان را جبران می‌کند.
یکی از کشاورزان شمال کشور که از سرمای اخیر خسارت‌دیده است در گفتگو با تسنیم گفت: هرساله اقدام به بیمه باغات و محصولات خود می‌کنم و رقمی در حدود 2 تا 3 میلیون می‌پردازم اما خسارات بنده در سال‌های اخیر به واقع جبران نشده است.
وی افزود: به طور مثال در سال جاری پیش‌بینی کرده بودم که از فروش زردآلوی تولیدی خود حدود 45 میلیون تومان عایدی داشته باشم اما سرما تمام محصولات تولیدی ام را از بین برد.
این باغدار ادامه داد: با توجه به روند سال‌ها گذشته، به نظر می‌رسد که در سال جاری نیز حداکثر 5 میلیون تومان غرامت برای خسارت واردشده به محصول من پرداخت شود.
وی تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارات کشاورزان را به موقع پرداخت نمی‌کند و معمولاً زمانی می‌دهد که دیگر کارای لازم را برای آماده سازی باغات را برای سال آینده را از دست داده است و مجبور به استفاده از این مبلغ برای پرداخت حق بیمه باغ خود برای سال آینده هستیم.
کشاورزان خسارت سال 92 را هنوز نگرفته‌اند
شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای دراین‌ ارتباط گفت: با توجه به اینکه از یک‌ماه گذشته یارانه صادراتی، خرید تضمینی، خرید میوه شب عید و عرضه در کل کشور در دستور کار قرار گرفت، دولت باید باقوت در این بخش وارد می‌شد که نتوانست در این بخش به‌درستی ورود پیدا کند و در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا توازن برقرار کند و این‌چنین شد که دسترنج یک‌ساله باغداران به هدر می‌رود.
وی با اعلام اینکه حدود پنج درصد یعنی 5 هزار هکتار از باغات شمال کشور مشمول بیمه و پرداخت خسارت می‌شوند، ادامه داد: 95 درصد باغات شمال کشور بیمه نیستند و این در حالی است که کشاورزان از یک تا دو ماه گذشته در حال دریافت خسارت سال 92 خود هستند.
شاعری افزود: صندوق بیمه کار آیی لازم را ندارد و به همین دلیل رغبتی از سوی کشاورزان برای بیمه محصولات وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه مشکلی برای تهیه میوه شب عید وجود ندارد، یادآور شد: امسال بین 30 تا 40 درصد افزایش تولید مرکبات در شمال کشور داشتیم که 4.7 میلیون تن تولید مرکبات کشور بوده است که 2میلیون تن از این مرکبات برداشت‌شده است و 2 میلیون تن بر روی درختان باقی‌مانده بود که از این مقدار هم فقط حدود 30 درصد از مرکبات دچار خسارت شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه 70 درصد مرکبات ما سالم است و مشکلی برای عرضه به بازار وجود ندارد و همچنین با توجه به افزایش تولید مرکبات در سال جاری، افزایش قیمتی برای مرکبات شب عید امسال متصور نیست.

خبرگزاری تسنیم – 95/9/13

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.