جدال بر سر واردات گندم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
  • بازدید : ۶۲۲
رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی گفت: با توجه به کیفیت پایین گندم داخلی در مقایسه با گندم خارجی در جهت جلوگیری از کاهش ضایعات باید مجوز واردات، صادر شود.
محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی درخصوص واردات گندم به کشور اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی دستوری مبنی بر جلوگیری از واردات گندم ابلاغ کرده اما برخی واحدهای صنفی نان های حجیم و نان های سنتی به سبب کیفیت بالای گندم خارجی نیاز به واردات دارند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر واردات گندم صورت نگیرد کیفیت نان های حجیم صنعتی به کدام سمت و سو می رود،‌ بیان کرد: در صورت نبود واردات گندم خارجی کیفیت نان دست خوش تغییر و تحولاتی اعم از افزایش ضایعات خواهد شد از این رو لازم است مانند سایر کشورها مجوز واردات گندم به برخی صنوف داده شود.
رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با بیان اینکه تا ماه آینده گندم با کیفیت خارجی موجود در کارخانه های آرد سازی به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: هشدارهای لازم به وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن ارائه شده تا برای اتحادیه نان های حجیم مانند صنعت ماکارانی مجوز واردات گندم صادر شود.
کرمی ادامه داد: بخشی از نانوایی های صنعتی و نیمه صنعتی آزاد پز هستند از این رو باید دولت به اتحادیه امکانات لازم برای واردات گندم دوروم و اختلاط با گندم داخلی برای ثبات کیفیت نان صادر شود.
وی در پاسخ به اظهارات وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر بالا بودن کیفیت گندم داخلی در مقایسه با گندم خارجی، بیان کرد: مسئولان درصورتی‌که بتوانند 500 هزار تن گندم با کیفیت مورد نیاز اتحادیه نان های حجیم با ژلوتن بالای 30 درصد تأمین کند در این صورت دیگر نیازی به واردات گندم خارجی نیست اما تمامی گندم های داخلی ژلوتن کمتر از 25 درصد دارند که برای پخت نان های حجیم مناسب نیستند.
رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در پایان تصریح کرد: کیفیت گندم داخلی جوابگوی برخی صنایع هم چون نان های حجیم نیست که باید از طریق واردات به حل این مشکل کمک کنیم تا شاهد پایین آمدن قیمت نان و افزایش ضایعات نباشیم اما این نکته قابل ذکر است که با توجه به سیاست دولت مبنی بر خودکفایی در این محصول استراتژیک اتحادیه نیز به دنبال تحقق این موضوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان – 95/9/17

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.