تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در واردات، بازار مرکبات را بحرانی تر کرد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
  • بازدید : ۵۷۸
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن انتقاد از تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای واردات مرکبات گفت:‌ از وزیر جهاد کشاورزی در خواست دارم که جلوی واردات را بگیرد.
به گزارش ایسنا، علی محمد شاعری در تذکر شفاهی جلسه نوبت بعد از ظهر مجلس اظهار کرد: اولین تذکرم این است که خسارات وارد شده به مرکب کاران شمال کشور جبران شود . اکنون سه ماه می گذرد نه تنها خسارات جبران نشده بلکه تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در روزهای اخیر مبنی بر واردات بیش از 30 هزار تن مرکبات از کشورهای مصر و ترکیه تلاطم بازار مرکبات را بحرانی تر کرد. از وزیر جهاد کشاورزی می خواهم جلوی واردات را بگیرد.
وی افزود: سیل اخیری که در استان های سیستان و بلوچستان ، بوشهر، کرمان، هرمزگان و فارس اتفاق افتاد از لحاظ شدت بارندگی طی ده سال اخیر بی سابقه بود؛ برآورد ما هم برای خساراتی که به زیرساخت های کشاورزی وارد شده حدود 916 میلیارد تومان بوده است اما دولت در جلسه دیروز بعد از ظهر خود 20 میلیارد تومان مصوب کرد که این عدد قابل توجه نبوده و به هر استان حدود 4 میلیارد اختصاص می یابد. لذا از وزیر کشور می خواهم نسبت به وضعیت خسارت دیدگان کشاورزی دفاع جانانه‌ای داشته باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین بیان کرد:‌ کاهش تعرفه 8 قلم محصول کشاورزی در سال اقتصاد مقاومتی از قبیل برنج ، موز، کره ، گوشت قرمز و حبوبات که تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است ، این تصمیم دولت تناسبی با سیاست های اقتصاد مقاومتی ندارد و باز کردن دروازه‌های کشور به روی محصولات خارجی است.
نماینده مردم بهشهر در مجلس همچنین افزود:‌ قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی که برابر مصوبه 68/6/21 تمامی محصولات اساسی باید حداقل به اندازه نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند افزایش داشته باشند، اما امسال در مورد گندم 2 درصد اعلام شده در حالیکه نرخ تورم 8/8 درصداست و این خلاف قانون است؛ خواهش می کنم رئیس‌جمهور نسبت به مصوبه شورای اقتصاد تجدید نظر کند.
وی در پایان اظهار کرد: اقداماتی که بنیاد مسکن در شهرستان های بهشهر و نکاء انجام داده ،‌52 روستا به صورت طرح هادی نیمه تمام رها شده است که باید به این مسئله رسیدگی شود.

خبرگزاری ایسنا – 95/12/10

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.