تاثیر کم آبی در ابتدای دوره رشد بر عملکرد کمی و کیفی چغندرقند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
  • بازدید : ۲۰۲۵
تاثیر کم آبی در ابتدای دوره رشد بر عملکرد کمی و کیفی چغندرقند
همزمانی آبیاری اوایل دوره رشد چغندرقند با اواخر دوره رشد بعضی از غلات همانند گندم و جو نیازمند مدیریت صحیح استفاده از منابع آبی است. بسیاری از زارعین بدلیل همزمانی آبیاری محصولات فوق یا چغندرقند را کاشته و سپس تنش اعمال می نمایند و یا چغندرقند را پس از برداشت جو می کارند که این موضوع موجب افت عملکرد می گردد.
از طرفی مقدار بارندگی در کشور ما محدود بوده و نمی تواند نیاز آبی گیاهان را برطرف نماید زیرا اکثر گیاهان زراعی بیش از 500 میلی لیتر آب نیاز دارند. در این میان اگرچه از چغندرقند به عنوان یک گیاه مقاوم به تنش خشکی نام برده می شود ولی همانطور که میدانیم این گیاه در اوایل دوره رشد نسبت به به تنش خشکی حساس بوده و در صورت بروز خشکی در این مرحله دچار افت محصول میگردد بدین جهت نتایج آزمایشات انجام شده به روی چغندرقند حاکی از آن است که آبیاری چغندرقند را می توان تا مصرف 60% آب قابل دسترس گیاهان به تاخیر انداخت این در حالیست که در صورت استقرار گیاه می توان تا حدودی تنش نیز اعمال نمود.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : براساس نتیجه بدست آمده از آزمایش تنش در مراحل مختلف دوره رشد گیاه با مقادیر مختلف مصرف آب قابل دسترس اعمال تنش بعد از استقرار (حدود 45 روزگی رشد گیاه) و مصرف 60% قابل دسترس تاثیر در افت عملکرد نداشته و موجب صرفه جویی در مصرف آب نیز میگردد.. بنابراین در صورت وجود رقابت برای مصرف آب یا کمبود آب برای آبیاری می توان پس از استقرار گیاه آب را از چغندرقند گرفته و به محصول دیگری هدایت نمود.
اهمیت اقتصادی : باتوجه به اهمیت مصرف آب در اوایل بهار و توزیع مناسب آن (مدیریت آبیاری) بین گیاهان مختلف علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه های مصرفی موجب حصول عملکرد مطلوب از زراعتهای موجود نیز می گردد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.