کوکوپیت ، مناسبترین بستر رویش بذر و نشاء

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
  • بازدید : ۵۴۲۰

کوکوپیت از تار و رشته های دور ریختنی پوست نارگیل ایجاد می شود. تار و رشته های نارگیل از هم جدا می شوند و این جدا شده ها پودر و بسته بندی می شوند.
برای تولید کوکوپیت اول باید نارگیل ها را خیس کنیم، این را هم باید بدانیم که پوست نارگیل ها در مدت زمان ۶ ماه یا بیشتر برای تجزیه شدن در آب خیسانده می شوند. در این عصر این کار را می توان در مدت کم تری و حتی در یک هفته با استفاده از تکنیک های ماشینی فوق پیشرفته به انجام رساند. بعد از این عملیات که جدا می شوند، این جدا شدن Defibering است.
در اصل کوکوپیت coco peat نوعی بستر کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می‌آید. کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی و به ‌ویژه برای صادرات گل‌ها و کاکتوس‌ها استفاده می‌شود. کشورهای مختلف اجازه صادرات انواع گیاه را فقط در خاک کوکوپیت دارند و گیاهان را با خاک کوکوپیت صادر می‌کنند.
کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود می‌باشد که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شود.
مناسبترین بستر رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء، بستر کشت هیدرو پونیک کوکوپیت است .
انواع کوکوپیت
سه نوع فرآورده‌ کوکوپیت وجود دارد: پیت، الیاف یا چیپس. و استفاده از مخلوطی از آن‌ها مزایای خود را دارد.
کوکوپیت مشابه پیت ماس است، اما رنگ آن قهوه‌ای تیره است. تراکم این محصول به‌ اندازه‌ای است که آب زیادی را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را تنها استفاده کرد؛ چون ممکن است ریشه‌ها در آب غوطه ور شوند.
الیاف نارگیل رشته‌های نخ مانندی هستند که اکسیژن از طریق آنها به‌ راحتی می‌تواند به سیستم ریشه‌ گیاه نفوذ پیدا کند. فیبر نارگیل به‌ تنهایی قابلیت جذب زیادی ندارد و با گذشت زمان تجزیه می ‌شود و در نتیجه مقدار اکسیژنی که به ریشه‌های گیاه می‌رسد کاهش می‌یابد. به همین دلیل برای استفاده‌ی مجدد مناسب نیست.
کوکو چیپس تکه‌های کوچکی از الیاف نارگیل است که خصوصیات بهتری نسبت به پیت و فیبر را دارد. کوکو چیپس آب را به ‌خوبی در خود نگه می‌دارد و منافذ هوایی خوبی هم دارد.
اگر کشاورز با تجربه‌ای هستید، می‌توانید ترکیب موردنظر خود را با انواع مختلف کوکوپیت تهیه کنید، تولیدکنندگان کوکوپیت محصولات ترکیبی هم تولید می‌کنند. کوکوپیت‌های خشک ‌شده‌ آجری ‌شکل رایج‌‌تر هستند، فقط باید به آن‌ها آب اضافه کنید، ولی ممکن است بخوبی فرآوری نشده باشند
کوکوپیت.
محاسن : دارای تخلخل هوایی حتی در زمان اشباع شده از آب- ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب(هر قالب فشرده 5 کیلو گرمی دارای حجم 60 لیتر میباشد) ، کاهش زمان جوانه زنی و رشد سریع ریشه - فاقد علف هرز و هر گونه بیماری ناشی از خاک ، ماندگاری بیشتر
1-تخلخل هوایی عالی :
الیاف نارگیل حتی زمانیکه از آب اشباع شده باشد تخلخل هوایی بسیار خوبی را دارا بوده و با کاربرد صحیح موجب افزایش رویش بذر, ریشه، گل و میوه در گیاهان می شود. این نتایج در بخش صیفی بخصوص گوجه فرنگی و نیزدر بخش تولید گلهای شاخه بریده بخصوص گل رز و گل لیلیوم و در بخش کاشت بذر درخت و درختچه قابل توجه بوده است.
2-آبیاری بهینه :
کوکوپیت بر خلاف پیت موس رطوبت را حتی از یک هوای خشک جذب میکند این سهولت خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع الیاف نارگیل بدان معنی است که الیاف نارگیل نیازی به آبیاری مکرر و در فواصل کوتاه ندارد . این امر منجر به کاهش مصرف کود و هزینه کمتر آبیاری میگردد.
3-ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب :
ظرفیت نگهداری آب در هر قالب کوکوپیت فشرده 7 تا 10 لیتر آب بوده و رطوبت را بیشتر از پیت موس به خود جذب و گیاه به سرعت رشد می کند و کیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می نماید.
4- کاهش زمانجوانه زنی (Germination) ورشد سریع ریشه :
کیفیت ذاتی الیاف نارگیل, در دسترس بودن آب و هوای بهینه برای ریشه دارنمودن سریع و تکثیر ایده آل گیاه می باشد. در بسیاری از موارد این امر منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می گردد.
5- ماندگاری کوکوپیت :
کوکوپیت برخلاف تمامی رقبایش, دیرتر از بین میرود و به علت دارا بودن ماده چوبی (Lignin) به مقدار 45% این اطمینان را به وجود می آورد که در محیط های کشت به خوبی به مدت زمان طولانی باقی بماند.
الیاف کوکوپیت در خاک به مدت 5 - 4 سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می نماید.
6- فاقدعلف هرزوهرگونه بیماریهای ناشیازخاک :
کوکوپیت به دلیل آنکه الیاف نارگیل (Coir ) بالاتر از سطح زمین رشد می کند ، هیچگونه بذور علف هرز و بیماریهای ناشی از خاک را به همراه ندارد.
7- محدوده PH ایده آل :
کوکوپیت دارای PH ایده آل بین 5/6 تا 6/5 بوده و به خنثی نمودنPH خاک های قلیایی کمک می کند و موجب جذب مناسب مواد غذایی به ریشه خواهد شد.
8- جایگزین مناسب :
بهترین جایگزین مناسب برای پیت موس , پشم سنگ , ورمیکو لیت , پرلیت , سنگ خلل و فرج دار (Pumice) , خاک رس منبسط شده میباشد.
نحوه استفاده از کوکوپیت
هر قالب کوکوپیت را در ظرفی محتوی 10-8 لیتر آب (جهت غنی تر نمودن کوکوپیت میتوان همراه آب مواد غذایی نیز اضافه نمود.) قرار داده و پس از جدا شدن الیاف از هم به صورت خالص یا به همراه پرلیت مورد استفاده قرار میگیرد.
حجم حاصل از باز شدن الیاف هر قالب تا 50 - 60 لیتر خواهد شد
معایب کوکوپیت:
کمبود مواد غذایی از جمله معایب کوکوپیت هست که البته به همین دلیل بیشتربرای کاشت بذر و قلمه از کوکوپیت استفاده می‌شود.
چون تا زمان تشکیل کاملریشه گیاه نیازی به غذا ندارد و البته بعد از ریشه زایی هم می‌توان غذای گیاه رو تأمین کرد و درصورت تأمین غذا این مشکل حل می‌شود.
استفاده از کودهای مدرن برای کشت در کوکوپیت و کسب بهترین نتایج :
به دلیل پیچیدگی بستر کشت کوکوپیت، به‌منظور محافظت از محصول خود باید از کودهای مخصوص و معتبر استفاده کنید.
اکثر کودهای کشت کوکوپیت که در بازار موجود است دارای کلسیم و منیزیم زیادی هستند؛ اما بر اساس تحقیقات قطعه‌ گم‌شده‌ پازل کوکوپیت، آهن است. گیاهان در بستر کشت کوکوپیت نه‌تنها به کلسیم و منیزیم بیشتر، بلکه به آهن بیشتری هم نیاز دارند، چون کوکوپیت از نظر شیمیایی نیازمند آهن است. در کل با استفاده از کودهای استاندارد مخصوص کوکوپیت، محصولات خوبی خواهید داشت.
هر آنچه برای چرخه‌ رشد و گلدهی گیاهان‌تان نیاز دارید را می‌توانید با کودهای مدرن و فرمول مخصوص کوکوپیت تأمین کنید. ترکیبات کودی جدید با فرومولاسیون ارگانیک برای افزایش رشد گیاه در بستر کوکوپیت تهیه شده‌اند. این کودها با pH مناسبی که دارند محلولی متعادل و چندمنظوره ایجاد می‌کنند که دیگر نیازی به اندازه‌گیری pH نیست چون آن‌ها همه‌ی جزئیات را کنترل می‌کند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.