اجرای پروژه جامع آب و خاک البرز با بیش از دویست میلیون دلار اعتبار

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
  • بازدید : ۱۱۹۲
مدیر واحد اجرایی پروژه جامع آب و خاک البرز از اجرای پروژه جامع آب و خاک البرز با بیش از دویست میلیون دلار اعتبار در استان مازندران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فرزین فرهادی طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق افزود: این پروژه با تمرکز بر انجام فعالیت های زیر بنایی مرتبط با آب و خاک و کشاورزی در محدوده زمین های حوضه آبخیز سد البرز بوده که با مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک در عرصه منابع طبیعی موجب توسعه همه جانبه منطقه تحت پوشش پروژه می گردد.
وی با بیان اینکه این پروژه در نوع خود از نظر جامعیت و تحت پوشش قرار دادن از مبدأ (ارتفاعات سلسه جبال البرز) تا نقطه خروجی (دریا) در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا بی نظیر بوده و به عنوان پایلوت در این منطقه محسوب می گردد، اظهار داشت: محور این پروژه شامل بخشی از زمین های شهرستان های سوادکوه، قائم شهر، بابل، بابلسر و جویبار، حدفاصل ساحل غرب رودخانه سیاهرود تا ساحل شرق رودخانه بابلرود در استان مازندران است.
وی افزود: افزایش پایدار نرخ بهره وری در کشاورزی از طریق احداث بندهای انحرافی، بهبود سامانه آبیاری و زهکشی، استفاده از مکانیزم های مدیریت مشارکتی و افزایش راندمان آبیاری و پایش پیوسته کیفی آب در پایین دست سد مخزنی پاشاکلا (البرز)، کاهش فرسایش خاک و انتقال رسوبات به مخزن سد با بهبود مدیریت حوضه آبخیز بالا دست سد و حفظ محیط زیست آبی در پایین دست رودخانه بابلرود و ... از اهداف اجرای این پروژه می باشد.
فرهادیی در ادامه گفت: اعتبار پروژه فوق در زمان تصویب وام دویست میلیون دلار برآورد گردیده بود (120 میلیون دلار وام بانک جهانی و هشتاد میلیون دلار اعتبارات دولت جمهوری اسلامی ایران) که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به هزینه گرفته شود که با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده، پرداخت کامل سهم بانک جهانی تاکنون محقق نگردیده است.
او در ادامه مدیریت جنگل، مرتع و آبخیزداری بالا دست، مدیریت آبیاری و زهکشی و مدیریت جامع منابع آب را از مولفه های این پروژه برشمرد که کاهش فرسایش و رسوبات در آبخیز بالادست، احیاء و حفاظت از جنگل ها و مراتع طبیعی، افزایش بهره وری و درآمد جوامع محلی و تعاونی های جنگل داری منطقه از اهداف مولفه مدیریت جنگل، مرتع و آبخیز بالادست، افزایش تولیدات کشاورزی و درآمد کشاورزی محدوده پروژه با روش های احیای توسعه سامانه های آبیاری و زهکشی، نهادینه کردن مدیریت مشارکتی آبیاری و نگهداری پایدار از تاسیسات و سازه های آبیاری از طریق توسعه سازمان و آموزش و ... را از اهداف مولفه مدیریت آبیاری و زهکشی و ایجاد شورای آب و خاک حوضه، مولفه مدیریت آب و خاک حوضه و توسعه سامانه حمایتی مدیریت جامع و منابع آب را از اهداف مولفه سوم (مدیریت جامع منابع آب) برشمرد .

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 93/1/21

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.