مراحل آماده سازی بستر خاکی جهت نصب ورق ژئوممبران

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
  • بازدید : ۲۵۸۸
مراحل آماده سازی بستر خاکی جهت نصب ورق ژئوممبران
1- با توجه به تعیین ابعاد و حجم استخر ، محل مورد نظر بوسیله لودر گودبرداری می گردد. برحسب نوع خاک معمولا شیب دیواره ها متغییر می باشد. بهترین زاویه شیب دیواره 45 تا 65 درجه میباشد که می توان با استفاده از غلطک دستی موتور دار یا بدون موتور و با کمک تراکتور تراکم لازم را ایجاد نمود و کف استخر دارای تراکم 90 درصد باشدو همچنین باید شیب کف به سمت محل تخلیه هدایت شود.
2- پس از اتمام عملیات خاکبرداری بستر باید صاف و هموار و عاری از هر گونه سنگ و کلوخ باشد. ناهمواریها سبب می شود ژئو ممبران به خوبی بر روی بستر منطبق نگردد و در برابر فشار وارده از سوی آب نیروی کشش زیادی بر آن وارد شود.لذا می توان برای بدست آوردن یک بستر مطللوب از ملات گل برای دیوارها و ماسه بادی برای کف استفاده نمود.
3- جهت گیر دار کردن ورق ژئو ممبران در اطراف استخر پس از رعایت حریم و فاصله مجاز از لبه استخر که حدود یک متر می باشد باید ترانشه ای به ابعاد 50 سانتیمتر و عرض 60 سانتیمتر عمق احداث گردد تا لبه های خارجی ورق جهت مهار شدن داخل ترانشه قرار گیرد و بر روی آن خاکریزی شود.
4- از آنجائیکه جنس این ورق پلی اتیلن می باشد تمام لوله های ورودی و خروجی چه در کف و چه در دیواره ها باید از جنس پلی اتیلن باشد و چنانچه تخلیه از کف انجام شود باید کانال 70 سانتیمتر در کف استخر ایجاد شود که چنانچه لوله تخلیه در دیواره کار گذاشته شود باید لوله از کف و دیواره 50 سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد.
5- در پروژه هائی که قرار است عملیات بتن ریزی بر روی ژئوممبران انجام شود توصیه می گردداز محصولی با نام ژئوتکستایل که از جنس پلی پروپیلن و دارای مقاومت کشش بالائی می باشد استفاده گردد. عملیات بسترسازی استخر ژئوممبران اهمیت بسیار زیادی در پروژه‌های ژئوسنتتیک دارد؛ زیرا تأثیر مستقیم در حفظ سلامت و طول عمر ورق ژئوممبران داشته و نیز باعث کاهش مصرف ورق ژئوممبران خواهد شد. البته بسترسازی استخر ژئوممبران به طور معمول با استفاده از خاک نرم انجام می‌گیرد. ممکن است در مکان‌های خاص (نبود خاک نرم یا سست بودن خاک منطقه) نیاز به بسترسازی دیگری نیز باشد و مثلاً از سیمان یا ورق ژئوتکستایل استفاده نمود. همچنین برای استخرهای خیلی عمیق نیز بسترسازی و استفاده از ژئوتکستایل ضروری است. استفاده از ژئوتکستایل برای تمامی استخرهای ژئوممبران نیز توصیه می‌شود، اما ممکن است عدم استفاده از آن نیز مشکلی به وجود نیاورد.
بسترسازی استخر ژئوممبران تا جایی که امکان دارد می‌بایست عاری از هر گونه ناهمواری در دیواره و کف باشد و سطح آن فاقد سنگ ریزه و هر گونه جسم تیز باشد. همچنین برای جلوگیری از مصرف اضافی ورق ژئوممبران، ابعاد استخر و طول شیب دیواره‌ها به طور دقیق پیاده شده باشند.




دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.