آیا سویه جدید آنفلوآنزای پرندگان به ایران آمده است؟

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
  • بازدید : ۷۳۷
اگرچه سازمان جهانی بهداشت دام از شیوع مجدد آنفلوآنزا در مناطق شمالی کشور خبر داده، اما کارشناسان معتقدند که این مسئله جدیدی نیست و نباید آن را به حساب شیوع سویه جدید آنفلوآنزا گذاشت.
به گزارش خبرنگار ایانا، سازمان جهانی بهداشت دام، به تازگی گزارشی مبنی بر شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان در ایران ارائه داده که بر اساس اعلام مسئولان سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفته است. این گزارش، مرگ حدود ۲۳۰ قطعه پرنده بومی در یک کانون در محمودآباد را تایید کرده و آن را ناشی از شیوع سویه H۵N۱ می‌داند. این در حالی است که در سال گذشته شیوع سویه H۵N۸ موجب مرگ حدود ۱۲ میلیون مرغ و پرندگان بومی در کشور شد.
آنطور که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام آمده، سویه H۵N۱ نوعی از آنفلوآنزاست که علائم عفونی بسیار بالایی دارد و مسری بودن آن بسیار شدید است. مورد انسانی این سویه هرازگاهی در نقاط مختلف جهان گزارش شده، اما به سختی می‌تواند از شخصی به شخص دیگر سرایت کند. مانند دیگر سویه‌های معمول این بیماری، تماس مستقیم با پرنده مهم‌ترین عامل سرایت ویروس تلقی می‌شود. هرچند که این سویه با ۷۰ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود، اما تاکنون ۶۰ درصد تلفات در مورد انسانی آن گزارش شده است.
دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران در این ارتباط به ایانا گفت: سویه H۵N۱ نوع جدیدی از آنفلوآنزا در ایران نیست، زیرا در سال ۹۴ همین سویه در کشور شیوع پیدا کرد.
فرزاد طلاکش، با اشاره به اینکه ممکن است سویه‌های قدیمی دوباره ظهور پیدا کنند، افزود: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به تحت سویه N۸ گزارش نشده، اما این نوع، در پرنده‌ها بسیار مسری‌تر است و حتی موجب مرگ پرنده‌های وحشی نیز می‌شود.
به گفته طلاکش، این در حالی است که پیچیدگی ویروس در تحت سویه N۱ بیشتر بوده و پرندگان وحشی را از بین نمی‌برد و آنها را به عنوان عاملی برای انتقال حفظ می‌کند.
وی در پایان تاکید کرد: حتی پس از ورود به مرحله پاکی، باید همچنان با رعایت موازین بهداشتی از شیوع مجدد آنفلوآنزا جلوگیری کرد.

خبرگزاری ایانا – 96/2/6

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.