کمتر از ۵ درصد از عسل تولیدی ارگانیک است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
  • بازدید : ۵۵۱
عضو انجمن ارگانیک ایران، گفت: از آنجایی که باید تا شعاع ۵ کیلومتری کندوهای عسل مزرعه‌ای که از کود شیمیایی استفاده می‌کند فاصله داشته باشد تنها به دلیل این محدودیت ۵ درصد از عسل تولیدی در کشور ارگانیک است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا اردکانی در نشست خبری که در سازمان تعاون روستایی ایران برگزار شد، اظهار داشت: بیش از یک میلیون کندوی عسل ارگانیک در دنیا وجود دارد که 70 درصد ‌آن در اروپاست و کشور بلغارستان رتبه اول تولید عسل ارگانیک را دارد و پس از آن ایتالیا و فرانسه قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تولید عسل ارگانیک در کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه است خاطرنشان کرد: با آنکه ایران از نظر تعداد کندوها رتبه هشتم و در زمینه تولید عسل رتبه چهارم را در دنیا دارد اما از نظر تولید عسل ارگانیک جایگاه 43 را داریم.
اردکانی به این نکته اشاره کرد که برای تولید عسل ارگانیک باید کندوها حداقل 5 تا 6 کیلومتر از باغاتی که سموم شیمیایی در آنها استفاده شده فاصله داشته باشند چرا که زنبور برای جمع‌آوری شهد تا این شعاع در باغات تردد می‌کند که عملاً کار را کمی سخت می‌کند.
به گفته نماینده IFOM در ایران تنها کمتر از 5 درصد عسل ارگانیک در کشور تولید می‌شود.
وی به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر زعفران و چای به شیوه ارگانیک در کشور تولید می‌شود و همچنین خرما، انجیر و پسته نیز بیشتر مربوط به عرصه‌های طبیعی است اما تولید محصولات ارگانیک در زنجیره غذایی ما بسیار ناقص است.
دبیر کارگروه زنبورداری ارگانیک به این نکته اشاره کرد که بحث تولید محصولات ارگانیک فقط به غذا محدود نمی‌شود بلکه بحثهای زیست محیطی در پی دارد که بقای سایر موجودات را نباید به مخاطره انداخت و آلودگی خاک و آب از جمله مواردی است که این روزها بیشتر باید به آن توجه کرد.
اردکانی از برگزاری کارگاه تولید عسل ارگانیک برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: با همکاری سازمان بین‌المللی ارگانیک و سازمان تعاون روستایی 13 و 14 تیر ماه کارگاهی برای آموزش تولید عسل ارگانیک برگزار می‌کنیم تا به مرور این نوع روش تولید گسترش یابد.
وی مروری بر تجربه سایر کشورها برای تولید عسل ارگانیک، ارزیابی ریسک، تبدیل شاخص‌‌های کنترل کیفی و پرجسب‌گذاری، روش‌های نوین بسته‌بندی و آفات و بیماری‌ها را در تولید عسل ارگانیک از جمله سرفصل‌های کارگاه یک روزه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار فارس، اولین فسیل کشف شده از زنبور عسل مربوط به 40 میلیون سال در درون صمغ‌های بالتیک به دست آمده است. عسل از دیرباز به صورت طبیعی و ارگانیک در تنه درختان و شکاف کوه‌ها تولید می‌شد اما بعد از جنگ جهانی دوم که سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت تولید عسل ارگانیک رو به کاهش رفت. عسل ارگانیک علاوه بر آنکه یک ماده مغذی محسوب می‌شود خواص دارویی بسیاری داشته که در درمان بیماری‌ها نیز مؤثر است. علاوه بر آن تولید عسل ارگانیک در کشور علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند در ارزآوری و افزایش صادرات غیرنفتی نقش مهمی را ایفا کند.

خبرگزاری فارس – 96/4/7

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.