معرفی ۱۰ واکسن و ۸۰ رقم بذر جدید در بخش کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
  • بازدید : ۹۹۳
رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی گفت: طی ۴ سال اخیر با انجام طرح‌های تحقیقاتی ۸۰ رقم بذر جدید، ۸۰ نوع سم شیمیایی و غیرشیمیایی و ۱۰ نوع واکسن دام و طیور جدید تولید کرده‌ایم.
اسکندر زند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند درصد از تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: تحقیقات ما در مدل‌های مختلف انجام می‌شود، از جمله تحقیقات مقدماتی برای اصلاح یک رقم یا گونه گیاه ممکن است 12 سال زمان ببرد که هر سال 7 تا 8 سال طرح تحقیقاتی انجام شود و در نهایت بعد از 12 سال یک خروجی داشته باشد که در همه جای دنیا کار به همین منوال است.
وی با اشاره به زمان بر و هزینه دار بودن تحقیقات کشاورزی اضافه کرد: باید طرح‌های مقدماتی ما حساب شده باشد، تا وقت و هزینه به هدر نرود.
رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی را طرح‌های پایه عنوان کرد و گفت: این گونه طرح‌ها لایه‌ای برای تحقیقات بعدی است، به عنوان مثال حشره‌ای را شناسایی می‌کنیم که ممکن است برای کشاورز اهمیتی نداشته باشد، اما همین تحقیق سبب می‌شود که بتوانیم آفت‌های مرتبط با ‌آن را هم شناسایی کرده تا در بخش کشاورزی از آن پیشگیری کنیم.
زند به این نکته اشاره کرد که در بقیه موارد باید تحقیقات به گونه‌ای باشد که به درد کشاورز بخورد و در مرحله عمل قابل اجرا باشد.
وی به گزارش عملکرد مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی در 4 سال اخیر اشاره کرد و گفت: با انجام طرح‌های تحقیقاتی 80 رقم جدید در عرصه کشاورزی معرفی کرده‌ایم، در عین حال حدود 80 نوع سم شیمیایی و غیرشیمیایی معرفی کرده‌ایم.
رئیس سازمان تات همچنین از تولید 10 نوع واکسن دام و طیور جدید طی 4 سال اخیر در این مؤسسه خبر داد و افزود: 70 یافته جدید هم به کشاورزان معرفی کردیم که بخشی از دستاوردها همچون واکسن و سموم مستقیم تحویل کشاورز می‌شود، اما برخی طرح‌ها به اصلاح روش و نوآوری نیاز دارد.

خبرگزاری فارس – 96/4/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.