بازی با تعرفه واردات بالاخره قیمت تخم‌مرغ را شکست

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۴۱۰
این روزها قیمت تخم‌مرغ هم مانند قیمت دلار و طلا روند صعودی گرفته است، اما تولید کننده از بی‌ثباتی قیمت، مصرف کننده از قیمت بالا و توزیع کننده از نبود عرضه می‌نالند و همه و همه ناراضی هستند.
علی‌رغم گرم شدن هوا طی یک ماه اخیر قیمت تخم مرغ روند فزاینده‌ای داشته است، تا جایی که هر کیلو تخم‌مرغ در مدت مشابه سال قبل، 2700 تومان به فروش می‌رسید اما امسال تا مرز 6 هزار تومان برای مصرف‌کننده هم قیمت خورد.
تخم مرغ به عنوان یکی از کالاهای پرمصرف غذایی به ویژه در سبد غذایی اقشار متوسط و ضعیف جامعه نقش پررنگی را ایفا می‌کند.
در همین راستا با وجود آنکه تولید و عرضه این محصول به وفور در داخل وجود دارد دولت طی تصمیمی برای تنظیم بازار تعرفه واردات تخم‌مرغ را از 32 درصد به 5 درصد کاهش داد که این امر با اعتراض تولیدکنندگان تخم‌مرغ مواجه شد، اما در روند کاهشی قیمت این محصول هم بی‌تأثیر نبود.
گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس از سطح پایتخت نشان می‌دهد که هم اکنون هر شانه 30 عددی تخم‌مرغ 13 هزار و 500 تومان یعنی رقمی بیش از کیلویی 6500 تومان به فروش می‌رسد و هر عدد تخم‌مرغ باز 450 تومان و تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی تا هر عدد 700 تومان هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت خورده است.
یکی از تولیدکنندگان عمده تخم‌مرغ در مورد علت افزایش قیمت تخم‌مرغ با توجه به وفور تولید این محصول به خبرنگار فارس می‌گوید: زمستان سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان تولیدکنندگان تخم‌مرغ با ضررهای هنگفتی مواجه شدند تا جایی که بسیاری از گله‌های مرغ تخم‌گذار به دلیل همین بیماری معدوم و از رده خارج شدند، تا جایی که 2 ماه تولیدکنندگان این محصول با جوجه‌ریزی جدید و پاکسازی محوطه زمین‌گیر شده و هیچ گونه محصولی برای عرضه نداشته‌اند.
وی اضافه می‌کند: دولت به جای آنکه از تولیدکننده حمایت کند و با ارائه تسهیلات کم‌بهره و بی‌بهره و یا فعال‌تر کردن صندوق بیمه محصولات کشاورزی دردی از تولیدکنندگان متضرر شده دوا کند دستور کاهش تعرفه را صادر می‌کند که واردات تخم‌مرغ چیزی جز ضربه به تولید داخلی نیست، چرا که ما کمبود تخم‌مرغ نداریم بلکه باید بازار تنظیم شود.
از سوی دیگر یکی از توزیع‌کنندگان تخم‌مرغ با استقبال از کاهش تعرفه واردات به خبرنگار فارس می‌گوید: نزدیک به یک ماه است که قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته است، برخی از تولیدکنندگان از فروش این محصول خودداری می‌کنند تا آن را با قیمت بالاتر بفروشند و همین که برخی متوجه شدند دولت قرار است برای کاهش قیمت تخم مرغ وارد کنند به طور خود به خود قیمت از کیلویی 5200 تومان به 4500 تومان کاهش یافت.
وی با انتقاد از اینکه برخی از تولیدکنندگان بدون آنکه نظارتی روی آنها صورت بگیرد هر کاری دلشان می‌خواهند با بازار انجام می‌دهند، افزود: : یک نفر نیست که برود ببیند که چرا انبار یک مرغدار پر از تخم‌مرغ است و آن را توزیع نمی‌کند و از آن طرف با آنکه وفور محصول وجود دارد چرا اینقدر تخم‌مرغ گران شده است، اگر ما کمبود تخم‌مرغ هم داریم سؤال اینجاست که چرا تا حرف از واردات به میان می‌آید قیمت تخم‌مرغ اینقدر افت می‌کند؟
رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ ‌تخم‌گذار میهن نیز در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار فارس می‌گوید: به سازمان میادین ابلاغ کرده‌ایم هر شانه تخم‌مرغ به قیمت 11 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش برسد. اکنون قیمت هر عدد تخم‌مرغ باید 400 تومان باشد و با توجه به هزینه‌های تولید قیمت پایین‌تر از آن را هم قبول نداریم.
وی در پاسخ به اعتراض تولیدکنندگان تخم‌مرغ مبنی بر تصمیم دولت برای واردات تخم‌مرغ علیرغم وفور تولید داخل نیز می‌گوید: دولت هیچ قصد و غرضی در جهت آزار رساندن به تولیدکننده داخلی ندارد و رویکرد کلی این نیست که در جهت مقابله با تولیدکننده باشد.
ترکاشوند اضافه می‌کند که کاهش تعرفه واردات تخم‌مرغ تنها برای آماده‌باش و در صورت نیاز برای واردات انجام شده است، همین اکنون دولت هیچ گونه مجوزی برای واردات تخم‌مرغ نداده است چرا که با شرایط موجود نیازی به واردات نداریم و قصد دولت هم واردات نیست، اما نباید فراموش کرد که عرضه و تقاضا بازار را تنظیم می‌کند.
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن بر این نکته تأکید می‌کند که تا زمان تثبیت واقعی قیمت تخم‌مرغ عرضه تخم‌مرغ در میادین را ادامه می‌دهیم تا مصرف‌کنندگان واقعی بتوانند تخم‌مرغ را به قیمت بخرند.
به گزارش خبرنگار فارس، بحث افزایش بی‌دلیل قیمت محصولات پرمصرفی همچون تخم‌مرغ، مرغ، گوشت قرمز و حتی لبنیات طی چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان شده و سؤال اینجاست که چرا با وجود تولید مازاد بر مصرف و نبود بازارهای صادراتی قیمت این محصولات روند فزاینده‌ای دارد، این در حالی است که گفته می‌شود سود سرشار آن به جیب تولیدکننده نمی‌رود بلکه این واسطه‌ها هستند که مدیریت بازار را در دست گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس - 96/5/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.