بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دولت بابت خرید تضمینی گندم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۳۱۱
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است و از مجموع مطالبات آنها حدود 4 هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده که به‌زودی تأمین و پرداخت می‌شود.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، عبدالمهدی بخشنده امروز در حاشیه نخستین نمایشگاه صنعت میوه کشور در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان اشاره کرد و گفت: تا به امروز 8 میلیون و 700 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 300 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که بر اساس مصوبه دولت هر کشاورزی که گندم خود را به دولت فروخته 50 درصد رقم گندم را دریافت کرده و مابقی آن به‌تدریج پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: ‌تاکنون بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان از منابع مختلف تأمین و به گندمکاران پرداخت شده است و از مجموع مطالبات آنها حدود 4 هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده که به‌زودی تأمین و پرداخت می‌شود.
بخشنده همچنین در مورد پرداخت مطالبات کلزاکاران هم گفت: تاکنون بیش از 97 درصد مطالبات تولیدکنندگان دانه‌های روغنی (کلزا) پرداخت شده که تا چند روز آینده مابقی هم به حساب آنها واریز می‌شود.
به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی بر اساس آخرین اطلاعات دریافت‌شده 68 تا 70 درصد بهای چای خریداری‌شده از چایکاران نیز پرداخت شده که در تلاش هستیم تا مابقی هم پرداخت شود.
وی همچنین در مورد‌آخرین وضعیت لایحه دولت در مورد تفکیک وظایف بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط موجود بعید است که طرح جدایی وظایف بازرگانی بخش کشاورزی یا همان قانون تمرکز از وزارت جهاد کشاورزی جدا شود؛ چراکه این لایحه که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است، در مجلس مسکوت باقی مانده است و چند کمیسیون تخصصی مانند کمیسیون کشاورزی با این لایحه مخالفت کرده‌اند.
معاون حجتی همچنین در مورد سهم بخش کشاورزی از برداشت منابع ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی هم گفت: بر اساس قانون بخش کشاورزی 10 درصد منابع ورودی صندوق توسعه ملی را در اختیار دارد که به همین میزان بخش صنعت هم سهم دارد و سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد تومان از این محل برای ارائه تسهیلات ریالی به کشاورزان اختصاص پیدا کرد.
بخشنده ادامه داد: پس از اختصاص 10 درصد منابع ورودی صندوق توسعه ملی و سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی،‌ وزارت جهاد کشاورزی متقاضیان خود را که از فعالان بخش کشاورزی هستند به بانک‌های عامل که عمدتاً بانک‌های دولتی است، معرفی می‌کنند تا از این تسهیلات استفاده کنند و تاکنون تعداد زیادی از کشاورزان و فعالان بخش خصوصی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
وی پیش‌بینی کرد تا امسال سهم بخش کشاورزی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی بیش از 2 هزار میلیارد تومان شود که بستگی به میزان فروش نفت و میزان ورود منابع صندوق توسعه ملی دارد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت که عمده منابع اختصاص‌یافته ریالی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی جذب شده و بر اساس اولویت‌هایی مانند مناطق برخوردار یا محروم به پروژه‌های مختلف اختصاص داده شده است. همچنین در تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و فعالان بخش کشاورزی می‌توانند برای واردات تجهیزات مکانیزاسیون با ارائه درخواست خود به وزارت جهاد کشاورزی و تصویب به بانک‌های عامل معرفی شوند و از این تسهیلات استفاده کنند.
بخشنده طرح‌های پرورش ماهی در قفس، خرید کشتی‌های صیادی و تجهیز صنایع غذایی و بسته‌بندی را ازجمله مواردی دانست که به آن توجه ویژه‌ای برای ارائه تسهیلات ارزی می‌شود.

خبرگزاری فارس – 96/6/1

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.