پرداخت تاوان یک محاسبه اشتباه از جیب مرغداران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
  • بازدید : ۸۶۳
جناب آقای دکتر حسن مهربانی ، دبیر سابق انجمن جوجه یک روزه کل کشور و دکترای تخصصی ژنتیک و اصلاح نژاد از کانادا در مصاحبه با برنامه تصویری "آنتن" در خصوص کاهش قیمت ها گفت: «در تاریخ صنعت مرغداری ایران، هیچوقت نسبت جوجه 1 روزه به فروش مرغ حدود 20 درصد نبوده است.»
وی گفت: «در سال 89 نسبت جوجه 1 روزه به فروش مرغ به حدود 17 درصد رسید که بعد از آن این نسبت 10 درصد کاهش پیدا کرد و دوباره روند افزایشی تا 20 را پیدا کرد. این موضوع برای مرغداران مادر نیز ضرر دارد، زیرا در این صورت همه مرغداران برای جوجه ریزی مادر هجوم می آورند و تصور می کنند که این قیمت ها همیشه بالا خواهد بود. تعداد جوجه ریزی که افزایش پیدا می کند، قیمت شروع به کاهش شدید می کند. این امر ناشی از محاسبات نادرست بود . اکنون نیز وضعیت به همین صورت است. امسال، در 5 ماهه اول سال، حدود 880 هزار جوجه وارد مزارع مادر شده که یعنی 5 درصد بیشتر از متوسط سال 1394 بوده است و اکنون در لبه پرتگاه سقوط به قیمت جوجه یک روزه بوده است.»
لازم به ذکر است این محاسبه اشتباهی که در لفظ ساده به نظر می رسد باعث شد تا قیمت جوجه یکروزه ای که قیمت تمام شده آن 1300 تومان است و با سودی معقول 1650 تومان قیمت نهایی آن می باشد به مدت 8 ماه و از ابتدای بهمن 1395 تا اوایل خرداد 1396 به قیمت 2600 الی 3000 تومان به فروش برسد و تاوان این محاسبه اشتباه از جیب مرغدارانی پرداخت شد که سیبل مستقیم سازمان تعزیرات بودند.

خبرگزاری آی تی پی – 96/7/2

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.