مقاومت در برابر واردات و تولید سموم کم خطر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
  • بازدید : ۳۷۳
رئیس اتحادیه وارد کنندگان سم و کود گفت: با وجود مصوبه شورای راهبردی سم و کود و دستورات مسئولان عالی وزارت جهاد کشاورزی سموم کم خطر با ارز آزاد و تعرفه ۶ درصدی وارد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید مهدی حسینی یزدی با اشاره به اینکه برخی از اجرای قانون و مصوبات دولتی طفره می روند، افزود: متاسفانه مصوبات جلسات با مسئولان وزارتخانه هنوز محقق نشده است و سموم پرخطر همچنان با ارز مبادله ای و تعرفه پایین وارد می شود اما برای حمایت از تولید و واردات سموم کم خطر هیچ اقدامی نشده است.
وی گفت: بارها برای رفع موانع واردات و تولید سموم کم خطر نامه نگاری و درخواست کردیم برای افزایش مصرف سموم کم خطر دریافت هزینه ثبت این سموم حذف شود یا کاهش یابد اما هنوز جدول ثبت این سموم را به ما تحویل ندادند چرا باید برای سم کم خطر عوارض ۶ درصدی، ارز آزاد و هزینه ثبت دریافت شود.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود افزود: با وجود تمام جلسات و مصوبات همچنان سموم پرخطر به راحتی ثبت می شود و با تعرفه پایین و قیمتی ارزان تر از سموم کم خطر وارد، تولید و به فروش می رسد.
حسینی یزدی گفت: متاسفانه اعلام می کنند که مجوز تولید و واردات سموم پرخطر بعد از ۶ ماه آزمایش در مزرعه آزمایشگاهی صادر می شود اما تمام این شرایط بازی است برای دریافت پول در وزارت صنعت، معدن و تجارت.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم مصرف سموم کم خطر را بین کشاورزان ترویج کنیم باید ۵۰ درصد هزینه های اضافی را کاهش دهیم سموم کم خطر با میزان کمتری می تواند تاثیرات بالایی در کنترل و مدیریت آفات و بیماری داشته باشد.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود تصریح کرد: در جلسه راهبردی سم و کود مسئولان تصمیم می گیرند اما موسسات زیردستی مسیر را برای واردات سموم ارزان پرخطر هموار می کنند.
حسینی یزدی گفت: هنوز قدرتی وجود ندارد که بتواند سموم کم مصرف و کم خطر را جایگزین کند.
وی افزود: سازمان حفظ نباتات بارها آمادگی خود را برای ترویج مصرف سموم کم خطر و حمایت از این گروه از سمم اعلام کرده است اما وقتی مصوبات ابلاغ می شود اجرا نمی کنند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود تصریح کرد: سموم پرخطر به راحتی وارد و مصرف می شود و عوارض سنگین ندارد اما تولید کننده و وارد کننده سموم کم خطر باید برای واردات و ثبت این سموم هزینه سنگینی بپردازد.
حسینی یزدی گفت: گمرک هر جا که به نفع اش باشد عمل می کند ما سم کم خطر را به لیتر می خریم و آنها عوارض را به کیلو حساب می کنند.
وی گفت: مردم باید محصول سالم بخورند برای این باید کشاورز از سموم کم خطر استفاده کند تا تعداد سم پاشی هم کاهش یابد و بجای اینکه سموم پرخطر را چندین بار در مزرعه استفاده کند یک نوبت از سموم کم خطر با میزان کمتر استفاده کند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود افزود: امروزه در جهان بر صرفه جویی در آب و مدیریت مصرف سم و کودهای شیمیایی تاکید دارند بنابراین برای اجرای برنامه های مدیریتی باید مصرف کودهای استاندارد و سموم کم خطر تلاش کنیم.
حسینی یزدی میزان مصرف سموم را در بخش کشاورزی ۲۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: با ترویج مصرف سموم کم خطر و کاهش میزان مصرف سموم پر خطر در مرحله اول میزان مصرف این سموم ۶ تن کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: چرا باید یک میلیارد تومان بابت ارز مبادله ای و کاهش تعرفه برای سم دیازنون بپردازیم آن هم برای سمی که باید حذف شود.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود افزود: چرا باید سمومی استفاده شود که دوره ماندگاری آنها بجای سه روزه چهارده روز است واقعا این مقاومت برای چیست؟
حسینی یزدی گفت: چرا نباید استفاده از سموم کم خطر ترویج شود و هزینه های تولید و واردات کاهش یابد تا دیگر شاهد بازپس فرستادن محصولات صادراتی نباشیم.
وی افزود: تمام کشورهای همسایه به تولید و ترویج سموم کم خطر روی آورده اند بطور مثال ترکیه صادرکننده بذور و سموم کم خطر است در حالی که ما در این زمینه درجا زدیم و همچنان از سموم قدیمی استفاده می کنیم .

خبرگزاری مهر – 96/7/23

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.