بحران منتظر بودجه نمی‌ماند؛درختان سیب و گردو، خانه کرم خراط!

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
  • بازدید : ۵۱۰
کرم خراط‌ها درختان میوه همدان را طعمه خود قرار داده‌اند، اگرچه جهاد کشاورزی اقدامات خود را آغاز کرده است، اما اعتبارات لازم هنوز فراهم نشده و این عدم تخصیص می‌تواند سنگین تمام شود.
کرم‌های خراط کیان درختان میوه و باغات استان همدان را تهدید می‌کنند به طوری که امروز وضعیت درختان میوه به ویژه سیب و گردو بحرانی شده و مسئولان جهاد کشاورزی استان هرچند اقدامات خود را آغاز کردند اما در انتظار اعتبارات لازم هستند تا مبارزه خود با این آفت را با پیروزی به اتمام برسانند و خطر این آفت مهیب را از سر درختان کهنسال گردو دور کنند.
یک بحران، یک اپیدمی
کارشناس مسئول پیش‌آگاهی و دفع و کنترل آفات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کرم خراط یکی از آفات مهمی است که طی چند سال اخیر طغیان کرده و به یک اپیدمی بدل شده است، اظهار کرد: این آفت در سال‌های دور گذشته در استان همدان وجود نداشت اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر و سرمازدگی بهاره و پاییزه، محیط مناسبی برای طغیان و هجوم این آفت از استان‌های همجوار به ویژه استان مرکزی به وجود آمد.
پریسا هوشیار با بیان اینکه اکثر درختان میوه میزبان کرم خراط هستند، افزود: درختان گردو و سیب در استان همدان به این آفت آلوده شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه شرایط درختان با هجوم کرم خراط بحرانی است، گفت: این آفت قابل کنترل است و با اخذ تدابیر صحیح و به موقع می‌توان با آن مقابله کرد.
کارشناس مسؤول پیش آگاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه روش مبارزه با این آفت شیمیایی نیست و سموم موثر نیستند، ادامه داد: 30 هزار فرمون و 6 هزار تله خریداری شده ودر درختان کار گذاشته می‌شود تا مانع از تولید مثل و گسترش کرم خراط شود.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از این آفت دستورالعمل لازم برای کنترل این آفت تنظیم و ابلاغ شده، تأکید کرد: با مدیریت بحران استانداری همدان و مقامات وزارتخانه مکاتبات برای تخصیص اعتبارات لازم انجام شده است تا بحران کنترل شود.
هوشیار با اشاره به اینکه تجهیزات آزمایشگاهی برای کل استان فراهم شده است، اظهار کرد: سردخانه‌ها نیز تجهیز شده است تا فرمون جنسی و تله خریداری شده برای مبارزه غیر شیمیایی در آن نگهداری شود.
وی با بیان اینکه میزان خسارت وارد شده به باغات استان قابل توجه بوده، ادامه داد: میزان خسارات وارد شده هنوز به طور قطعی جمعبندی نشده و اگر کنترل نشود، باعث نابودی درختان خواهد شد.
کارشناس مسؤول پیش آگاهی و دفع و کنترل آفات با تأکید بر اینکه همه استان درگیر این آفت شدند و شهرستان ملایر بیشترین آسیب را دیده است، تأکید کرد: اقدامات موثر از سوی جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف انجام شده اما اگر اعتبارات درخواستی تأمین شود، می‌توان آن را کنترل کرد.
نیازمند همکاری کشاورزان هستیم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه کرم خراط‌ پدیده جدیدی نیست، اما در حال حاضر بیشتر از گذشته شده است، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌ها و سرمای چند سال گذشته، شاخه‌های درختان سن‌دار که ضعیف‌تر شدن آماده شده تا کرم خراط‌ به آن هجوم ببرد.
جواد رشیدی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر حمله کرم خراط به درختان بیشتر از گذشته شده، افزود: سازمان جهاد کشاورزی اقداماتی را آغاز کرده، اما کشاورزان برای مبارزه با این آفت باید همکاری لازم داشته باشند.
وی با بیان اینکه در سال 96، بیش از 30 میلیون تومان سموم و تله فرمونی مبارزه با کرم خراط را در شهرستان همدان تهیه کردیم، ادامه داد: در مناطقی که حمله به صورت گروهی باشد، وارد عمل شده و به مبارزه خواهیم پرداخت.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه کلینک‌های مجوزدار برای مبارزه با این آفت تجهیز شدند، گفت: کرم خراط وارد ساقه چوبی درخت و باعث خشک شدن شاخه می‌شود و به محصول آسیبی نمی‌رساند بلکه باعث نابودی درخت می‌شود.
وی تأکید کرد: هنوز برآورد دقیقی درباره میزان خسارت وارده به باغات همدان نمی‌توان سخن گفت چراکه جمع بندی به طور کامل انجام نشده است.
چشم‌انتظار کمک مسؤولان
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه در نهاوند 4 هزار هکتار باغ گردو وجود دارد، اظهار کرد: کرم خراط چند سالی است که به دلیل تنش‌های آبی متوالی در منطقه از استان‌های همجوار به دلیل ماهیت هجومی آن، وارد استان شده است.
احمد باقری با بیان اینکه 30 درصد از باغات گردوی نهاوند دچار این آفت شدند، گفت: حدود 5 سال پیش چند طرح برای مبارزه با کرم خراط که به یک رقم از سیب درختی حمله کرده بود اجرا کردیم و به همین دلیل آمادگی لازم برای این هجوم را داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در 300 تا 350 هکتار از اراضی باغات گردو نهاوند مبارزه به خواست کشاورزان انجام شده، ادامه داد: در حال حاضر با استفاده از تله‌های فرمونی و نوعی سم خمیری دست‌ساز مبارزه در نهاوند در حال انجام است.
این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه اطلاعات و آگاهی باغداران بسیار افزایش یافته، افزود: مبارزات تا اواخر اسفندماه انجام پس آن زمان مبارزه برای یجاد اختلال جنسی آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه در مبارزات با این آفت به شکار پروانه نرمی پردازیم، گفت: پروانه نر با 20 تا 30 پروانه ماده جفت‌گیری می‌کند و هر پروانه ماده حدود 1000 تخم از خو به جای می‌گذارد که با کشتار پروانه‌های نر می‌توان از افزایش جمعیت این کرم‌ها جلوگیری کرد.
باقری با بیان اینکه مبارزه با این نوع آفت هزینه زیادی می‌طلبد، تأکید کرد: از فرمانداری بودجه درخواست کردیم و به سوی نمایندگان نیز دست کمک دراز کردیم و هنوز منتظریم.

خبرگزاری فارس – 96/7/29

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.