گندمکاران سود تاخیر پرداخت بهای گندم خود را از دولت می گیرند

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
  • بازدید : ۴۲۵
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: گندمکاران در ازای تاخیر پرداخت بهای محصول خود از سوی دولت سود تاخیر خواهند گرفت.
به گزارش ایرنا ، رضا کریمی روز جمعه در بررسی مشکلات گندمکاران استان اردبیل افزود: بر اساس پیگیریهای انجام شده نمایندگان استان اردبیل ، دولت مکلف شده طبق رویه معمول بانک ها در پرداخت سود سپرده ها علاوه بر پرداخت بهای قیمت گندم تحویلی سود بانکی تاخیر در پرداخت را نیز به کشاورزان پرداخت نماید.
وی بیان کرد: به همین خاطرگندمکاران سود تاخیر در پرداخت بهای گندم تحویلی خود را نیز از دولت دریافت خواهند کرد تا حقی از این قشر زحمتکش ضایع نشود.
او اضافه کرد: درخواست ما از دولت این است که کشاورزی که سال گذشته دچار خسارت در محصول شده یک سال بعد اگر قرار است خسارت دریافت نماید می بایست علاوه بر قیمت تضمینی به میزان 9 درصد تورم سالانه را نیز دریافت نماید در حالی که این میزان به 2 درصد کاهش پیدا کرده است.
نماینده اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس گفت: هدف از اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی حمایت از تولید کننده است و می بایست خبررسانی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم به کشاورزان قبل از کاشت محصول اعلام شود تا کشاورز بتواند برنامه ریزی مناسب در تولید خود داشته باشد.
کریمی ادامه داد: با اینکه تا کنون بخش عمده ای از کشت پائیزه گندم توسط کشاورزان صورت گرفته ولی تاکنون قیمت خرید تضمینی این محصول مشخص نشده است و باید در این رابطه دولت اقدام به اعلام قیمت خرید تضمینی در اسرع وقت کند.
به گفته وی، قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس چهار هدف پایه گذاری شده است که شامل حمایت از تولید محصولات کشاورزی ، ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین جلوگیری از ضررهای مالی احتمالی که می تواند متوجه تولید کننده شود ، می باشد.
** گندمکاران در روزهای آتی مطالبات خود را دریافت می کنند
محمد فیضی عضو کیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت که گندمکاران بزودی مطالبات خود را از دولت دریافت خواهند کرد.
وی بیان کرد: عمده مطالبات گندمکاران پرداخت شده و تنها 27 درصد بدهی دولت باقی مانده که با تامین اعتبار در روزهای آتی این مبلغ نیز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: تاخیر درپرداخت بهای گندم به کشاورزان درسالهای گذشته نیز اتفاق افتاده که سعی بر این است در سالهای آتی شاهد تاخیر درپرداخت مطالبات کشاورزان نباشیم .
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس گفت: گندم تولیدی استان اردبیل نسبت به دیگر استانهای گرمسیری دیر برداشت می شود به همین دلیل هم بهای گندم کشاورزان نسبت به دیگر استانها کمی با تاخیر پرداخت می شود.
در سال زراعی جاری 300 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان اردبیل به کشت محصول استراتژیک گندم اختصاص یافته بود ، از این میزان 70 هزار هکتار گندم آبی و 230 هزار هکتار گندم دیم بود.
میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال زراعی 95 حدود 730 هزار تن بود،هنوز میزان دقیق تولید گندم سال جاری اعلام نشده است.

خبرگزاری ایرنا – 96/7/29

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.