افزایش ۶۰۰ درصدی واردات تخم‌مرغ خوراکی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
  • بازدید : ۵۳۵
اگرچه تشکل‌های بخش خصوصی تولید تخم‌مرغ با واردات این محصول مخالف بودند، اما آمارها از رشد شش برابری واردات تخم‌مرغ طی شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.
به گزارش خبرنگار ایانا، نوسانات قیمت تخم‌مرغ در ماه‌های گذشته باعث شد تعرفه این محصول در میانه‌های تابستان از بالای ۳۰ به پنج درصد کاهش پیدا کند. همین موضوع، اعتراض مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار میهن را برانگیخت. رضا ترکاشوند در واکنش به این مسئله به ایانا گفته بود: "برخی‌ها با جوسازی و متشنج نشان دادن جو بازار، کمبود تخم‌مرغ را در فضای داخلی القا کردند که در نهایت منجر به تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات این محصول به پنج درصد شد. این در حالی است که دستور کار اتحادیه میهن، تنظیم بازار و تعادل‌بخشی به آن بود و هم‌اکنون نیز قیمت تخم‌مرغ بالا نیست؛ بنابراین نباید چنین اتفاقی می‌افتاد."
این سخنان در حالی بود که قیمت تخم‌مرغ در بازار حداقل ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان در هر شانه برآورد می‌شد، اما در حال حاضر نیز بهای تخم‌مرغ در بازار، کمی بیش از ۱۳ هزار تومان به ازای هر شانه است.
طبق آمارهای منتشر شده توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، در شش ماهه نخست امسال ۱۴۰ تن تخم مرغ خوراکی به ارزش ۶۷۰ هزار دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۹۵ از نظر وزنی ۶۰۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۴۴ برابر رشد داشته است. واردات تخم‌مرغ در سال گذشته ۲۰ تن به ارزش ۹۰ هزار دلار بوده است.
طی شش ماهه نخست سال جاری، صادرات تخم‌مرغ خوراکی نیز پنج هزار و ۱۱۰ تن به ارزش شش میلیون و ۵۳۰ هزار دلار برآورد می‌شود. در حالی که میزان صادرات این محصول در شش ماهه نخست سال قبل، ۲۳ هزار و ۸۳۰ تن به ارزش ۳۰ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار بود. بنابراین صادرات تخم‌مرغ خوراکی در سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ از نظر وزنی و ارزشی بیش از ۷۸ درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری ایانا – 96/8/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.