وزیر جهاد اگر توان مقابله با مافیای برنج را ندارد، استعفا دهد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
  • بازدید : ۶۴۸
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران در پاسخ به این سؤال که ممکن است متولیان جهاد کشاورزی نتوانند جلوی مافیای برنج دوام بیاورند، گفت: اگر نمی‌توانند برابر مافیا و واردکنندگان قرار بگیرند استعفا دهند؛ وظیفه وزیر است که از حق کشاورزان دفاع کند.
قربانعلی نعمت‌زاده در ارتباط با مشکلاتی که برای برنج‌کاران مازندران پیش آمد و نیز اقداماتی که در حوزه پژوهش برای تولید ارقام پرمحصول انجام‌شده است، اظهار کرد: همواره خودمان را در خط مقدم علمی می‌دانیم، اگر امروز رزمنده نیستیم که در میادین جنگ بجنگیم اما به‌عنوان یک رزمنده علمی فعالیت در این زمینه را یک نوع جهاد می‌دانیم.
وی خاطرنشان کرد: با این دیدگاه برای توسعه طرح‌های تحقیقاتی اقدامی در برنامه کاری داریم و 30 سال در زمینه تولید ارقام مختلف برنج مشغول کار هستیم و در این مدت موفق شدیم 9 رقم برنج با ویژگی‌های مختلف تولید کنیم و همواره دغدغه داشتیم که یک رقم پرمحصول زودرس با 9 تن در هکتار را تولید کنیم.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران اضافه کرد: بعد از گذشت 21 سال فعالیت در حوزه پژوهش برنج، رقم نعمت را به‌وجود آوردیم که 10 تن در هکتار محصول داشت اما رقمی دیررس بود که مشکل کرم ساقه‌خوار پیدا می‌کرد و معطر نبود، همین موضوع دغدغه دولتمردان و واردکنندگان بود.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای کاهش این دغدغه و مشتری‌پسند کردن تولید برنج استان، طرح تولید رقم پرمحصول طارم در برنامه کاری ما قرار گرفت.
نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: بیش از 10 سال با استفاده از فناوری هسته‌ای و پرتوتابی اشعه گاما، از این کارکرد برای تولید رقم پرمحصول برنج استفاده کردیم.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران بیان کرد: رقم روشن با تلاش 21 سال تلاش محققان در کشور تولید شده است و این رقم، انقلابی در تولید برنج دنیا ایجاد می‌کند.
وی در ارتباط با خصوصیات این محصول یادآور شد: این محصول با طارم کاشته و همزمان برداشته شده و مشکل کرم ساقه‌خوار را ندارد؛ همه خصوصیات طارم محلی را دارد با این تفاوت که در هر هکتار حدود 9 تن محصول به‌دست می‌آید.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: به برکت قداست جایگاه شهدای از جمله شهدای هسته‌ای این رقم به نام «روشن» نامگذاری شد که با حضور پدر شهید احمدی‌ روشن و استاندار مازندران نامگذاری شده است.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران عنوان کرد: برای تحقق این امر الزاماتی نیاز است، محققان و پژوهشگران نسبت به تولید رقم پرمحصول و مورد نیاز کشور اقدام کردند اما بقیه کار به همت، جسارت و ظرفیت مسؤولان برمی‌گردد.
نعمت‌زاده تأکید کرد: اگر مسؤولان بخواهند با واردات بی‎رویه مانند دیگر محصولات تولیدی در کشور، مانع رشد آن شوند، دیگر واقعاً کاری نمی‌توان انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: تولید رقم پرمحصول روشن نیاز به حمایت همه‌جانبه متولیان کشوری دارد، انتظار ما این است که اجازه ندهند محقق از آزمایشگاه و کشاورز از زمین خارج شود.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران با اعلام اینکه اگر متولان امر کمک کنند، همه نیازمندی‌های کشور به برنج تأمین می‌شود، ادامه داد: در صورت حمایت مسؤولان عمده محصولات و مواد غذایی کشور قابل تولید است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی از مسؤولان کشور نسبت به واردات بی‌رویه بی‌تفاوت هستند، بنده احترام ویژه‌ای برای متولیان امر قائلم اما نباید اجازه داد دستاوردهای مملکت دستاویز امیال عده‌ای اندک شود.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه بی‌مهری‌ها را تحمل می‌کنم، یادآور شد: هفت سال پیش زمانی که بحث تحریم‌ها جدی شده بود، با همکاران نسبت به تولید ارقام پرمحصول اقدام کردیم و توانستیم چندین نوع برنج پرمحصول در استان تولید کنیم.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران بیان کرد: بیش از 10 محصول در این مجموعه تولید کردیم که مشابه آنها در حال حاضر وارد کشور می‌شود؛ پس از برجام و باز شدن پای واردات، همه از کار بیکار شدند و به نوعی خلع سلاح شدیم.
وی با اعلام اینکه جنسی که در کشور تولید می‌شود، با شرایط اقتصادی سخت این فرایند محقق می‌شود و ممکن است هزینه‌هایی هم داشته باشد، گفت: محصولات تولیدی در کشور ما نباید با نرخ تثبیتی ارز خارج از کشور مقایسه شود.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وظیفه دولت تأمین نیازهای کشور توسط جوانان و نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های بومی است که اگر این اتفاق نیفتد، امنیت غذایی در کشور تأمین نمی‌شود.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران با اعلام اینکه کشورهای خارجی تنها به فکر منافع‌ خود هستند، افزود: آنها هیچ وقت علاقه به خودکفایی ما ندارند.
نعمت زاده با اعلام اینکه دولتمردان باید به فکر جلوگیری از واردات باشند، گفت: چه کسی غیر از دولت متولی جلوگیری از واردات است؟
وی در ارتباط با قول‌هایی که استاندار مازندران در حاشیه برگزاری نمایشگاه داد، بیان کرد: از نماینده دولت انتظار حمایت تولید داخل را داریم تا تولیدکننده‌ها قربانی منافع افراد مفت‌خور نشوند.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران تأکید کرد: استدعای ما این است که استاندار کمک کند تولیدکننده در محل تولید با عشق کار کند، جلوی واردات بی‌رویه در استان گرفته شود و اجازه ندهند ماشین به ماشین برنج خارجی وارد استان شود و دوباره به نام برنج تولیدی مازندران به دیگر استان‌ها منتقل شود، این موضوع آفت جدی تولید در استان است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که این رقم پرمحصول ممکن است که زمینه نارضایتی مافیای برنج را به‌وجود بیاورد، یادآور شد: پس دولت چه کاره است؟ دولت در این بخش وظیفه جدی دارد، دولت‌ها در ادبیات خود نباید بگویند که دزد را بگیرید، بلکه باید بگویند دزد را گرفتیم.
وی در پاسخ به این سؤال که ممکن است متولیان جهاد کشاورزی نتوانند جلوی مافیای برنج دوام بیاورند، گفت: اگر نمی‌توانند برابر مافیا و واردکنندگان قرار بگیرند استعفا دهند؛ وظیفه وزیر است که از حق کشاورزان دفاع کند.
رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری برنج مازندران با انتقاد از تصمیم‌گیری درباره قیمت محصولات کشاورزی بیان کرد: آیا وزیر صنعت و معدن اجازه تصمیم‌گیری درباره ماشین‌آلات را به وزیر جهاد کشاورزی می‌دهد؟
نعمت‌زاده در پایان گفت: اگر وزیر کشاورزی نمی‌تواند جلوی مافیا را بگیرد باید موضوع را با مردم در میان بگذارد.

خبرگزاری فارس – 96/9/14

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.