بازار زعفران و پسته در جهان باید در انحصار ایران باشد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
  • بازدید : ۷۳۱
زعفران و پسته ازجمله محصولات انحصاری هستند که باید به نام ایران در دنیا شناخته شوند، اما متأسفانه یکی از مشکلات جدی این است که نتوانسته‌ایم این محصولات را با برند مشخص به دنیا معرفی کنیم و به‌طور قطع ورود این محصولات در بورس کالامی تواند در رفع این مشکل کمک بسزایی کند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره ورود زعفران و پسته در بورس کالا گفت: معامله زعفران و پسته در بورس کالا نه‌تنها باعث شفاف‌سازی قیمت و افزایش کیفیت محصولات می‌شود، بلکه می‌توان جایگاه ازدست‌رفته بازارهای جهانی را دوباره به دست آورد.
سیدراضی نوری افزود: استفاده از مکانیسم‌های بورس کالا به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که شفافیت بر معاملات این بورس حاکم است، باعث برقراری عدالت اجتماعی می‌شود که این امر هم به نفع کشاورز و هم خریدار خواهد بود.
وی بیان کرد: ورود این دو محصول به بورس می‌تواند تأثیر مثبت در افزایش کیفیت و شفافیت قیمت زعفران و پسته کشاورزان داشته باشد. در حقیقت ورود این محصولات در نهایت به نفع کشاورز تمام خواهد شد.
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بازپس‌گیری رتبه‌های ازدست‌رفته جهانی در عرضه پسته و زعفران در بازارهای رقابتی، ادامه داد: متأسفانه این دو محصول به دلایل عدم شفافیت قیمت و کیفیت، رتبه و جایگاه خود را در بازارهای جهانی را از دست داده است و کشورهایی که در این زمینه حرفی برای گفتن نداشتند جایگزین زعفران و پسته ایران شده‌اند و بورس می‌تواند این جایگاه را به ایران بازگرداند.
نوری عنوان کرد: به‌طور یقین خرید و فروش این دو محصول در بورس کالا باعث شفاف‌سازی قیمت و افزایش کیفیت محصول خواهد شد و از همه مهم‌تر دست دلالان و واسطه‌ها که با خرید فله‌ای محصولات از کشاورزان و باغداران با قیمت ناچیز آن‌ها را پس از بسته‌بندی با برند سایر کشورها در بازار جهانی عرضه می‌کنند، کوتاه خواهد شد.
وی یادآور شد: بورس کالا به کشاورز و باغدار کمک می‌کند تا زعفران و پسته خود را به‌صورت مستقیم وارد بازار کند و از سوی دیگر باعث خواهد شد تا آن‌ها در تولید محصولات با کیفیت تلاش بیشتری کنند تا محصولاتشان با قیمت مناسب خریداری شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آموزش کشاورزان برای ورود به بورس کالا تأکید کرد: البته ورود به بورس کالا دارای مراحل و تکنیک‌هایی است و باید الفبای بورس به کشاورزان آموزش داده شود، زیرا بدون آموزش و آگاهی به این قشر نمی‌توان انتظار این تغییرات را به شیوه ای مطلوب داشت.
نوری خاطرنشان ساخت: دولت به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب و حمایت از کشاورزان مقدمات ورود کالاهای استراتژیک و دارای برند در بازارهای جهانی کشاورزی به بورس را فراهم کند. چرا که رونق یافتن معاملات کشاورزی در بورس می‌توان کالاها را به‌صورت شفاف و با روش‌های مختلف به فروش رساند.
وی در پایان اظهار کرد: تحقق تمرکز معاملات کشاورزی در بورس کالا و رسیدن به اهداف مهم ذکرشده ازجمله تأثیرگذاری در قیمت‌های منطقه‌ای و جهانی از طریق تابلوی بورس، نیاز به عزمی جدی و برنامه‌ریزی دقیق دارد که در این میان موانعی همچون تفکرات سنتی و قدیمی وجود دارد؛ از این رو دولت، وزارت جهاد کشاورزی، مجلس و سایر نهادهای مربوطه باید برای رسیدن به اهداف مهم در بخش کشاورزی زمینه آشنایی کشاورزان با بورس کالا و عرضه محصولات مختلف در این بازار به‌طور مستمر و با حجم بالا را فراهم کنند.

خبرگزاری ایرنا – 96/9/14

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.