اجرای خرید تضمینی در کشور به نفع کشاورزان است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
  • بازدید : ۵۵۵
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اجرای خرید تضمینی در کشور مسلماً به نفع کشاورزان است، چراکه قیمت تعیین‌شده از قیمت بازار جهانی غلات بالاتر است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از پایگاه خبری نماینده مردم شازند در مجلس، علی ابراهیمی در خصوص خرید تضمینی گندم و اثرات آن بر عملکرد کشاورزان اظهار کرد: دیر اعلام کردن قیمت خرید تضمینی می‌تواند بر تصمیم کشاورز برای کاشت و یا عدم کاشت گندم تأثیرگذار باشد و زمانی که کشاورز اطلاع نداشته باشد قیمت خرید تضمینی گندم چه مبلغی است در تصمیم‌گیری دچار تردید می‌شود.
وی با بیان اینکه عدم اطلاع از قیمت خرید تضمینی گندم می‌تواند در برداشت محصول و خودکفایی تولید گندم که به‌دنبال آن هستیم ایجاد اشکال کند، گفت: بخشی از مشکل دیر پرداخت کردن مطالبات گندم‌کاران با گنجاندن حکمی در خصوص پرداخت سود تأخیر پرداخت مطالبات کشاورزان در برنامه ششم توسعه برطرف شده است.
نماینده مردم شازند در مجلس با اشاره به اینکه کشاورز زمان کاشت به نهاده، کود و بذر احتیاج دارد و عدم پرداخت مطالبات به یکی از عوامل عدم آمادگی کشت سال آینده تبدیل می‌شود، ادامه داد: این دو موضوع اثر منفی بر حوزه کشت گندم و هدف خودکفایی در این محصول را دارند.
وی با تأکید بر اینکه اجرای خرید تضمینی در کشور مسلماً به نفع کشاورزان بوده زیرا قیمت تعیین‌شده از قیمت بازار جهانی غلات بالاتر است و اگر حتی با تأخیر نیز پرداخت می‌شود تضمینی وجود دارد که کشاورزان مبالغ خود را دریافت می‌کنند، عنوان کرد: اجرای خرید تضمینی گندم در کشور باعث شده تا تولید این محصول همیشه در سطح بالایی بالا باشد.
ابراهیمی با بیان اینکه گندم یکی از محصولات استراتژیک در کشور است و امیدوارم هیچ زمانی این مزیت را از دست ندهیم و تبدیل به واردکننده نشویم، تصریح کرد: همیشه موافق اجرای خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستم.
وی با تأکید بر اینکه برنامه ششم توسعه با تأخیر ابلاغ و آیین‌نامه اجرایی بخشی از احکام آن تاکنون تدوین نشده است، خاطرنشان کرد: امسال شاهد تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان در برخی از استان‌ها بودیم و یکی از مواردی که در کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری می‌شود محاسبه سود و پرداخت آن به کشاورزان است، این مسئله به‌عنوان مطالبه کشاورزان در دیگر برنامه‌ها دیده نشده بود.

خبرگزاری فارس – 96/9/14

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.