خسارت آنفلوآنزا به صنعت تخم مرغ

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
  • بازدید : ۵۲۲
این بیماری چند سال است در کنار مرغداری‌ها کمین کرده و خیال دور شدن ندارد. آماری که دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران از وضعیت شیوع آنفلوآنزا در سال جاری اعلام می‌کند در کنار سخنانی که مرغداران در این‌باره می‌گویند، وضعیت نگران‌کننده‌ای برای آینده صنعت تخم‌مرغ ترسیم می‌کند.
شیوع آنفلوآنزا نخستین پیامدی که دارد، افزایش نرخ تخم‌مرغ است.
تخم‌مرغ از حدود یک ماه پیش در مدار افزایش قیمت قرار گرفته و اکنون درب مرغداری‌ها، در مرز کیلویی 6 هزار تومان معامله می‌شود.
مردم تخم‌مرغ را از خواربارفروشی‌ها دانه‌ای 500 و شانه‌ای 11 هزار و 500 تومان می‌خرند و خبر ندارند در گروه‌های تلگرامی مرغداران، از حالا قیمت 7000 هزار تومانی – وسط مرغدارانی که فارم آنها قربانی آنفلوآنزا نشده - جشن گرفته می‌شود و حتی برخی با جرات سخن از تخم‌مرغ کیلویی 8 هزار تومان می‌کنند. فعالان این حوزه معتقدند زنگ خطر کاهش شدید تولید تخم‌مرغ به صدا درآمده و تنها عاملی که می‌تواند متعادل‌کننده قیمت باشد، احتمال کاهش مصرف این محصول پرتقاضا توسط مردم است.
نگرانی از آلوده شدن قطب‌های تولید تخم‌مرغ به آنفلوآنزا
سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه نگرانی ما این است که قطب‌های تولید تخم‌مرغ در کشور مانند قم، اصفهان و سمنان امسال هم درگیر این بیماری شوند، اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر، این بیماری ۴ دوره در کشور اتفاق افتاده است. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در همین تاریخ، حدود ۲۰ کانون بیماری در کشور وجود داشت، گفت: امسال از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از ۱۷۰ کانون آلوده داشته‌ایم که تقریبا ۹۰ درصد آن مربوط به واحدهای صنعتی است و حدود 9.5 میلیون قطعه مرغ طی این ۸۰ روز حذف شده‌اند. این در حالیست که در سال گذشته، در طول دوره بیماری 11.5 میلیون قطعه مرغ حذف شده بود. طلاکش با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور سال گذشته برای معدوم‌سازی حدود ۱۲ میلیون قطعه مرغ، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، اضافه کرد: این مبلغ فقط برای اجرای عملیات هزینه شده و جدا از این، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صنعت مرغداری کشور خسارت وارد شده است.
تولیدکنندگان از زیر بار خسارت‌های سال گذشته کمر راست نکرده‌اند
یک کارشناس صنعت تخم‌مرغ نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان تخم‌مرغ هنوز از زیر بار خسارت‌های سال گذشته آنفلوآنزا کمر راست نکرده‌اند، به «کسب‌وکار» می‌گوید: به نظر می‌رسد آنفلوآنزا امسال با شدت بیشتری در کشور شیوع پیدا کند و خسارت آن سنگین‌تر از خسارت سال قبل باشد. احمد معماری با اشاره به پرداخت نشدن خسارت معدوم شدن فارم‌های آلوده سال قبل توسط دولت، می‌افزاید: اگر خسارت سال گذشته و سال‌های قبل مرغداران پرداخت می‌شد تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری بیشتری در این صنعت می‌کردند، اما این خسارت‌ها بدنه تولید تخم‌مرغ کشور – خصوصا تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس - را تضعیف کرد و سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.
پیش‌بینی تداوم گرانی تخم‌مرغ
وی با بیان اینکه با وجود کاهش قابل توجه گله‌های مرغ تخم‌گذار بر اثر آنفلوآنزا به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سال‌های قبل و مجوزهای بی‌رویه بازار تخم‌مرغ در مقاطعی با مازاد تولید مواجه شده است، گفت: امسال این اتفاق کمتر افتاده و به نظر می‌رسد آنفلوآنزا تعادل عرضه و تقاضا را که پیش از این معمولا به طرف عرضه سنگینی می‌کرد به طرف تقاضا سنگین کند و در ماه‌های آتی با کاهش شدید تولید تخم‌مرغ مواجه شویم. معماری با بیان اینکه واردات تخم‌مرغ در دستور کار مسئولان نیست و نمی‌تواند اثر تعادلی فوری هم در بازار داشته باشد، افزود: تنها عاملی که می‌تواند مقداری از شیب قیمت کم کند، کاهش تقاضاست، اما در کوتاه‌مدت انتظار کاهش تقاضا نمی‌رود و ادامه روند کنونی گرانی تخم‌مرغ مخصوصا با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، کاملا قابل تصور است.

خبرگزاری آی تی پی نیوز – 96/9/22

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.