9 فناوری جدید در تصفیه آب آشامیدنی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۱۱۹۹
توسعه و پیاده سازی انواع دستگاه تصفیه آب عمدتا به سه عامل اولیه بستگی دارد: کشف آلودگی های موجود در آب ، صدور استانداردهای جدید کیفیت آب و هزینه نهایی .
برای 75 سال اول این قرن، تصفیه شیمیایی، فیلتراسیون دانه گرانول و کلرینگ، تقریبا تنها فرآیندهای تصفیه مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب شهری بود. با گذشت 20 سال ، تغییرات چشمگیری در رویکرد صنعت آب به ویژه در تصفیه آب بوجود آمد که در آن تاسیسات آب شروع به جداسازی فن آوری های جایگزین برای تصفیه سنتی تصفیه و تصفیه به روش کلر زنی کرده اند. در این مقاله 9 فناوری جدید در تصفیه آب آشامیدنی مورد بررسی قرار می گیرد .
تصفیه آب با فناوری نانو
در سال، 2014، فردی به Nano Sun از دانشگاه Nanyang سنگاپور یک فیلتر تصفیه آب چند منظوره را تولید و توسعه داد. آخرین تکنولوژی فیلتر آب، از فناوری نانو دی اکسید تیتانیوم به جای فیلتراسیون بر پایه پلیمر استفاده می کند.
این عمل برای انسان های عادی مانند ما بسیار علمی به نظر می رسد، اما بسیار ساده است، این فیلتر باکتری ها را نابود کرده و ترکیبات آلی را با استفاده از اشعه ماوراء بنفش، و یا همان، خورشید از هم می شکند. علاوه بر این، این روش ادعا دارد بسیار دوستدار محیط زیست است زیرا انباشت میکروارگانیسم های زیستی را که معمولا در سطوح مرطوب رشد می کند را کاهش می دهد.
1. Lifestraw
فن آوری های فیلترهای آبی محدود به کشورهای در حال توسعه نیست. همانطور که قبلا ذکر شد، این فناوری ها به دلیل افزایش نیاز به آنها و هم اینکه در کشورهای توسعه نیافته نیز نیاز به ابزارهای ارزان تر برای بهبود آب وجود دارد بیشتر نمایان شده اند. یکی از این فناوری ها Lifestraw است که در سال 2008 برای استفاده های خانگی معرفی شد.
در معنای ساده این روش برای استفاده فردی طراحی شده است. به این صورت که در داخل آن 2 فیلتر قرار گرفته است، یک فیلتر غشا و فیلتر زغالی. این دو فیلتر آب را در حالی که آن را به سمت بالا مکیده تصفیه می کنند. به همین دلیل استفاده از آن بسیار آسان است.
2. فن آوری تصفیه آب فوتوکاتالیست
این فن آوری فیلتر آب که با استفاده از فوتوکاتالیست ها و اشعه های UV که از نور خورشید میگیرد به سم زدایی آب آلوده در سرعت های بالا می پردازد، در سال 2014 در توکیو معرفی شد. برای درک بهتر فوتوکاتالیست ها ، به پروژه علمی خود در مدرسه بر روی کلروفیل فکر کنید؛ زیرا کلروفیل با استفاده از نور خورشید فعال می شود.
در تکنولوژی تصفیه فتوکاتالیتی، واکنش یکسان است، از اشعه ماوراء بنفش خورشید برای تمیز کردن آب استفاده می شود. این فرایند توسط پاناسونیک تصویب شده و ادعا می کند که آرسنیک و باکتری های موجود در آب را از بین می برد.
3. فناوری ریزلوله های آکوستیک
اگر فکر میکنید که ناسا تنها به رویدادهای خارج از سیاره نظارت دارد اشتباه می کنید. زیرا آنها به اتفاقات درون سیاره ای نیزنظارت دارند، آنها در مورد هر چیزی که به پایداری سیستم زیست محیطی کمک می کند، وارد می شوند. در این مورد، مرکز فضایی جانسون ناسا تکنولوژی Acoustics Nanotube را برای از بین بردن آلاینده ها در آب به منظور تولید آب آشامیدنی سالم، به عنوان یکی از مشارکت ناسا در فن آوری های تصفیه آب توسعه داده است.
این نوآوری هنوز هم از یک غربال استفاده می کند، اما بر خلاف سایر انواع فیلتراسیون، این یک غربال مولکولی عمیق است که درون نانولوله هایی با قطر کوچک تعبیه شده است. این پیشرفت تکنولوژیکی در فیلتر کردن آب، بر خلاف سایر روش ها، آب را از آلاینده ها دور می کند. این تکنولوژی در سال 2009 گزارش شده است.
4. سیستم SunSpring
در سال 2014، EaglefordTexas.com گزارش داد که شرکتی در کلرادو یک دستگاه تصفیه آب را طراحی کرده است که می تواند تا روزانه 5000 گالن آب را فقط با یک باتری که از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کند، را تمیز کند.
این دستگاه تصفیه آب SunSpring نامیده می شود. این سیستم با استفاده از یک غشای هفت مایل که ضخامت 0.02 میکرون دارد، وظیفه از بین بردن سموم میکروبیولوژیکی را دارا هستند.
5. Tata Swach
Tata Swach که در سال 2009 توسط Tata Chemicals و Tata Data Research Center راه اندازی شده ، به گونه ای طراحی شده است که خانواده های کم درآمد را برای عمل تصفیه آب مورد هدف قرار می دهد. در ابتدا هدف قرار دادن خانواده های کم درآمد در هند بود، این تصفیه کننده آب از خاکستر پوسته برنج و نانو نقره برای کشتن بیماری هایی که باعث ایجاد میکروب ها و باکتری ها می شود، استفاده می کند. این آخرین فناوری بود که در سال گذشته به نمایش گذاشته شده و ادعا می کند که بتواند هر روز 3-4 لیتر آب را پاک کند. این عمل برای دستگاه آشپزخانه خانگی بد نیست!
6. سیستم فیلترهای زیستی Euglena
یوگلنا یک گیاه آبزی است که آلودگی های آب را جذب می کند. با استفاده از این ویژگی، Noble Purification یک سیستم تصفیه برای درمان آب تولید کرده است. که در سال گذشته راه اندازی شد، این کشف فن آوری تصفیه آب، از جلبک های کنترل شده برای پرورش در فاضلاب استفاده می کند که سموم را از آب جذب می کند.
7. نور خورشید و موادی با تکنولوژی بالا
آنه مورریزی و تیم او در دانشگاه ایالتی دوبلین، یکی از تکنیک های تصفیه آب را با استفاده از نور خورشید در ماه مارس 2014 اعلام کردند که در آن یک فرآیند جدید برای تمیز کردن آب تولید شده است. که از نور خورشید به عنوان یکی از اصلی ترین "کارگران" در این فرآیند استفاده میکند، همچنین از TiO2 و گرافن نیز در این روش استفاده می شود.

8. فرایند پاکسازی بیولوژیکی Grundfos
همانطور که از نامش بر می آید، این فرآیند جدید که راه را برای درمان فاضلاب در بیمارستان ها در بر می گیرد، یک پروژه با استفاده از Grundfos است. اگر چه یک پروژه آزمایشی در بیمارستان Herlev بود ، اما در حال حاضر تبدیل به یک پروژه بین المللی شده است. تصفیه تحت فرایند بیولوژیکی قرار می گیرد و از طریق غشای فیلتراسیون سرامیکی و پرداخت نهایی توسط کربن و ازن می گذرد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.