توضیحات فنی در مورد انواع ورق پلی کربنات

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
  • بازدید : ۲۸۳۴
توضیحات فنی در مورد انواع ورق پلی کربنات


ورق پلی کربنات ، از جنس پلاستیک آمورف بوده و ذاتا شفاف می باشد. این ورق ها که جایگزین مناسبی برای شیشه در گلخانه هستند، در مقایسه با سایر انواع پلاستیک، مقاومت نسبتا زیادی نسبت به تحمل گرما دارد . این ورقهای شفاف تا دمای 140 درجه سانتیگراد نیز ، خاصیت و ظاهر خود را حفظ نموده و یکی از بهترین ویژگیهایی که دارند این است که در برابر آتش سوزی قابلیت خود خاموش شوندگی یا خود اطفاء دارند . از دیگر ویژگیهای منحصر بفرد این نوع از ورقهای پلاستیکی ، مقاومت آنها نسبت به رنگ پذیری از مایعاتی چون قهوه و چای و ... می باشد . در این مقاله کوتاه سعی داریم به صورت اجمالی توضیحاتی فنی در مورد انواع ورق پلی کربنات به شما خوانندگان عزیز در سایت بازار بزرگ کشاورزی ارائه دهیم .
این روزها انواع ورق های پلی کربنات در بازار موجود و قابل فروش می باشد که نسبت به موقعیت و شرایط مورد نیاز ، از آنها میتوان استفاده نمد . شاید بتوان گفت که پرکاربردترین و رایج ترین این نوع پوششها، پلی کربنات تخت ، موجدار و چند جداره می باشد .در زیر به صورت اجمالی به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
مروری بر کاربردهای ورق پلی‌کربنات تخت
 این ورقها تقریبا در اکثر موارد به عنوان جایگزینی برای شیشه در محیطهای مختلف نظیر گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا که در نوع با ضخامت بالای آن خاصیت ضد گلوله بودن را دارد ، به منظور بالا بردن سطح امنیت در مکانهایی مانند بانک ها ، طلا فروشی ها و مواردی از این دست بسیار پر کاربرد می باشد.

خصوصیات انواع ورق پلی کربنات

این ورقها بسیار سبک می باشند و مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد و میتوان گفت غیر شکننده هستند و در شرایط بروز خطر ، امکان شکستن آنها تقریبا نزدیک به صفر است . از طرفی نصب انها نیز بسیار اسان می باشد و سریع انجام می شود. همچنین بسیار انعطاف پذیر هستند و در شکلهای گوناگونی نظیر مات ، رنگی و شفاف و با ضخامتهای مختلف تولید می شوند.
انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر کشش و خمیدگی از دیگر ویژگیهای این نوع پوشش می باشد که سبب محبوبت ان در موارد مختلف شده است . همچنین این ورق ها مقاومت کششی و قابلیت انعطاف پذیری نسبتا بالایی دارند. طبق آزمایشها مقاومت کششی این ورقها در حدود ۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع می‌باشد که این میزان و سطح از انعطاف پذیری ، این محصول را جزو رده های پلاستیکهای با سطح انعطاف پذیری بسیار بالا قرار داده است.
مقاومت در برابر مواد شیمیایی از دیگر ویژگیهای این نوع پوشش شفاف می باشد . به طور کلی ورق پلی کربنات در برابر انواع مواد شیمیایی نظیر انواع اسید ، روغنها و ... بسیار مقاوم بوده و همچنین طی آزمایشهای به عمل آمده مشخص شد که میزان مقاومت آنها در برابر مواد پاک کننده و چسب ها و درزگیرها بسیار بالا می باشد.
این ورقها مقاومت بالایی در برابر ضربه ها دارند و در مقایسه با انواع شیشه ، دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به انواع ضربه می باشد و همانطور که اشاره شد ، به علت برخورداری از این ویژگی ، در شرایط و اماکنی که نیاز به امنیت بالا وجود دارد نظیر بانکها و طلا فروشی ها و .. بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و توصیه میشود از این ورق ها در این مکانها استفاده شود.
همچنین از آنجا که این نوع از ورق های شفاف و پلاستیکی جاذب نور خورشید هستند ،عایق حرارتی مناسبی در شرایط آب و هوایی مختلف هستند و در مصرف انرژی به خوبی صرفه جویی می نمایند . به این طریق که هزینه های تهویه را در فصول گرم بسیار کاهش می دهند و در فصول سرد نیز باعث صرفه جویی در میزان انرژی و مصرف سوخت میگردند.
مقاومت در برابر اشعه یووی از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این ورقهای پلاستیکی می باشد. به علت استفاده از مواد ضد اشعه یووی در ساخت و تولید ورق پلی کربنات ، این ورقها در شرایط جوی و دمایی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و بر خلاف تصور عمومی درباره رنگ انها ، این ورقها به مرور زمان در برابر تابش نور خورشید ، دچار تغییر نمی گردد و یا تغییر حاصله از گذر زمان و نور خورشید بر روی انها بسیار ناچیز می باشد.
ویژگی خودخاموش شوندگی یا خود اطفایی
همانطور که قبلا نیز اشاره شد این ورقها دارای خاصیت خود خاموش شوندگی می باشند به طوری که چنانچه دچار حریق گردند ، به سرعت خاموش می گردند . در واقع پس از رسید به دمای بالاتر از حد ، این ورقها ذوب شده و آتش خاموش می گردد.


ورق پلی کربنات

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.