فلوریداسیون آب شهری، مشکلات و راه حل های مقابله با آن

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۷۲۹
اگر شهر شما به آب فلوراید اضافه می کند، شما حق دارید نگران باشید. فلوریداسیون آب یکی از موضوعات بحث برانگیز در صنعت آب است و بسیاری از مردم در مورد این موضوع به دلایل بسیاری حساس هستند. فلوراید یک سم است و ضرورت افزودن آن به منابع آب بسیار سوال برانگیز است، با این حال اکثر مردم کنترل بیشتری نسبت به تصمیم شهرهایشان برای افزودن فلوراید به آب مصرفی خود ندارند. خوشبختانه دستگاه های تصفیه آب آشامیدنی و سیستم های تصفیه کلی آب خانه می تواند فلوراید موجود در آب شهر شما را درمان و حذف کنند. قبل از شروع هر فرایند تصفیه آب، بهتر است در مورد نوع آلاینده هایی که می خواهید با آن برخورد کنید، اطلاعات کافی داشته باشید.در مقاله ذیل به فلوریداسیون آب شهری، مشکلات و راه حل های مقابله با آن اشاره خواهد شد .
فلوراید چیست؟
فلوراید متشکل از ترکیبات نمکی است که وقتی عنصر فلورین با مواد معدنی در خاک یا سنگ ها ترکیب می شود تشکیل می شود. یون فلوراید را می توان به طور طبیعی در چندین ماده معدنی پیدا کرد یا به عنوان یک محصول شیمیایی از صنایع مدرن تولید کرد. مردم به طور عمده از طریق مواد غذایی، آب شیرین و خمیر دندان حاوی فلوراید در معرض مواجه با آن قرار می گیرند و به راحتی می تواند در استخوان ها و دندان هایمان باقی بماند. فلوراید در غلظت های بالا بسیار سمی است و برای جلوگیری از مسمومیت با فلوراید، باید از استنشاق آن و تماس آن با پوست جلوگیری شود.
چرا فلوراید به آب شهر اضافه می شود؟
بسیاری از شهرهای آمریکایی به طور خودکار فلوراید را به منابع آب خود اضافه می کنند، که به عنوان فلوریداسیون آب شناخته می شود، به دلیل اقدامی برای افزایش سلامت دندان و کاهش پوسیدگی دندان در جامعه صورت می پذیرد. مطالعات علمی نشان داده است که سطوح پایین فلوراید در بزاق قادر به حفاظت از مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان می شود. این همان دلیل است که فلوراید به بسیاری از مارک های خمیر دندان و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان اضافه می شود. مخالفان فلوریداسیون آب استدلال می کنند که در حالی که مسواک زدن دندان های شما با خمیر دندان حاوی فلوراید ممکن است برای شما مفید باشد، مصرف آب حاوی فلوراید امری کاملا غیر ضروری است. این یک استدلال قوی است به دلیل اینکه تقریبا در تمام کشورهای اروپایی که به آب فلوراید اضافه نشده است، فلوراید درون خمیر دندان تاثیر کافی خودش را بر روی دندان ها گذاشته است. از سال 2012، حدود 72 درصد از کل شهرهای آمریکا هنوز به آب آشامیدنی خود فلوراید اضافه می کنند.
اثرات بهداشتی فلوراید چیست؟
فلوراید یک ترکیب سمی است که در استخوان ها جمع آوری می شود و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن و مصرف بیش از حد مجاز آن می تواند منجر به افزایش درد های استخوانی ، شکستگی ها و حتی احتمال بروز سرطان شود. برای کودکان، فلوراید بیش از حد می تواند احتمال ایجاد فلوروزیس دندانی یا افزایش لکه های مینای دندان شود. غلظت بیشتر فلوراید می تواند مسموم کننده باشد و می تواند منجر به استفراغ، آسیب اندام ها و حتی مرگ شود. در حقیقت، نیمی از لوله خمیر دندان به اندازه کافی برای کشتن یک کودک نو پا کافی است به همین دلیل است که در هر لوله ای از خمیر دندان فلوراید، هشدار "در صورت خورده شدن، به پزشک مراجعه شود" وجود دارد.
قرار گرفتن در معرض فلوراید ممکن است بر مغز در حال رشد نوزادان و کودکان نیز تاثیر گذار باشد. دانشمندان هاروارد بر اساس 27 مطالعۀ اثرات فلوراید و هوش انسانی دریافته اند که بین سطح بالای فلوراید در آب آشامیدنی و کاهش IQ ارتباط مستقیمی وجود دارد. به خوبی مشخص است که نوزادان و کودکان نسبت به اثرات مضر مواد شیمیایی و فلزات سنگین آسیب پذیرتر هستند، بنابراین قرار گرفتن در معرض فلوراید نیز تاثیر بیشتری بر رشد آنها دارد پس آنها را از قرار گرفتن در معرض فلوراید کنترل و محدود کنید.
چگونه می توانیم فلوراید را از آب حذف کنیم؟
فلوراید را می توان از طریق چندین روش که شامل تقطیر، اسمز معکوس، آلومینا فعال شده و کاراکتر استخوانی، از آب حذف کرد.
• تقطیر : آب را در یک محفظه می جوشانند و بخار آب تصفیه شده را در یک محفظه دیگر جدا می کند و در نتیجه آلاینده ها در ظرف اول باقی خواهند ماند. تقطیر یک روش موثر برای حذف فلوراید و فلزات سنگین است، اما برای تمیز کردن آب نیاز به زمان زیادی دارد و همچنین انرژی زیادی برای گرم کردن آب مصرف می کند.این روش برای تولید مقادیر متوسط آب آشامیدنی بدون فلوراید برای خانواده امکان پدیر است، اما معمولا برای حذف کامل فلوراید از آب آشامیدنی خانه استفاده نمی شود.
• اسمز معکوس - یک سیستم اسمز معکوس (RO) از یک غشای نیمه نفوذی برای فیلتر کردن آلاینده ها از آب استفاده می کند و به طور قابل توجهی می تواند تا 97.7٪ فلوراید را از آب آشامیدنی شما حذف کند. آب از طریق غشاء که توانایی فیلتر کردن آلودگی هایی به اندازه 0.001 میکرون، حتی کوچک تر از یک ویروس، عبور می کند. سیستم های RO نیازی به برق ندارند و می توانند آب آشامیدنی بدون فلوراید زیادی را برای خانواده های بزرگ فراهم کنند کنند. سیستم های RO کارآمد و با هزینه ای موثر هستند.به همین دلیل آنها محبوب ترین نوع فیلتر برای حذف فلوراید از آب آشامیدنی و پخت و پز هستند.
• آلومینای فعال - اکسید آلومینا فعال شده از مواد معدنی کورندوم طبیعی ساخته شده است و اغلب در دستگاه های تصفیه آب ، فلوراید از آب آشامیدنی کل خانه برای حذف فلوراید از آب در سراسر کل خانه استفاده شده است. فلوراید به شدت به این رساناهای متخلخل متصل شده است که که باعث حذف فلوراید از آب می شود و مردم را از تماس با فلوراید، جذب آن با پوست و استنشاق در هوای آن در وان حمام، دوش و آب در امان نگه می دارد. بسته به سطح فلوراید موجود در آب، یک فیلتر آلومینا فعال، در این دستگاه های تصفیه آب خانه ها ممکن است بعد از گذشت 4 تا 6 سال نیاز به تعویض داشته باشند.
• کاراکتر استخوانی - کاراکتر استخوانی یک نوع کربن ساخته شده از استخوان های حیوانی (گاو) است. این رسانا ها شبیه نحوه عملکرد استخوان های ما در جذب فلوراید با مبادله یون ها با فلوراید و فلزات سنگین عمل می کنند. کاراکتر استخوان به عنوان رسانا در دستگاه تصفیه آب فلوراید از کل آب خانه می تواند استفاده شود و بسیار موثر است، با این وجود برخی از نگرانی ها در استفاده از این نوع رسانا ها وجود دارد. از آنجایی که این کاراکتر از استخوان های حیوانی ساخته شده است، دانستن منبع کاراکتر استخوان برای اطمینان از درجه پزشکی آن و اینکه از حیوانات بیمار و یا آلوده استفاده نشده نیز بسیار مهم است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.