روش های اصلی تصفیه آب ورودی کل خانه

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
  • بازدید : ۶۷۱
دستگاه تصفیه آب ورودی کل خانه از طیف گسترده ای از فن آوری های تصفیه آب برای درمان آلودگی آب شیر استفاده می کنند. شایع ترین روش برای حذف آلاینده ها از آب عبارتند از روش جذب کربن، تصفیه رسوبی، تبادل یونی، تبدیل کاتالیزوری، کاهش اکسیداسیون و تابش اشعه ماوراء بنفش (UV). در این مقاله به روش های اصلی تصفیه آب ورودی کل خانه خواهیم پرداخت .
• روش جذب کربن
در صنایع آب، جذب کربن فعال، از روش های معمول تصفیه برای تولید آب تصفیه خانگی و تجاری است. کربن فعال از مواد مختلف کربن در یک فرایند با درجه حرارت بالا ایجاد می شود که ماتریسی از میلیون ها منفذ و شکاف میکروسکوپی را ایجاد می کند. منافذ ها، ذرات میکروسکوپی و مولکول های آلی بزرگ را در بر می گیرند، در حالی که سطح های فعال شده، مولکول های آلی کوچک جذب و حذف می کنند. آلاینده هایی که حذف می شوند شامل کلر، کلرامین ها، مواد شیمیایی، گازها و بوها هستند. از طریق فرایند جذب، این ترکیبات پس از جذب به ماتریس کربن میروند و توسط ساختار داخلی منافذ جذب می شوند و از آب خارج می شوند. بسیاری از مردم در حال حاضر از سیستم خانگی کربن فعال در خانه خود استفاده می کنند تا خود را از قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی ناخوشایند که می توانند در طول دوش یا حمام جذب شوند، محافظت کنند.
• روش تصفیه رسوبی
دستگاه تصفیه آب کلی خانه می توانند آلاینده های معلق، مانند شن و ماسه، خاک، نمک، آهک و ماده آلاینده را از آب حذف کنند. این مواد اغلب در منابع آب آشامیدنی و طبیعی یافت می شوند و ممکن است باعث ایجاد آلودگی آب شوند. فیلترهای پایه 20 اینچی از کارتریجهای استوانه ای ساخته شده از کاغذ، پلی پروپیلن، رشته و سلولز برای جذب ذرات آب معلق در سطح یا درون ماده فیلتر استفاده می کنند. برای تخلیه رسوبات عمیق تجاری یا مسکونی، از یک سیستم مخزن معدنی ضد باکتری بزرگتری استفاده می شود. اکثر سیستم های مدرن از مخلوط طبیعی زئولیت استفاده می کنند که از طریق خوردگی مکانیکی، رسوب گذاری، تبادل یونی و جذب فیزیکی و الکترواستاتیک، باعث شفافیت آب می شود. خواص جذب زئولیت به طور خاص به آن بیش از فیلترهای رسوبی سنتی که از شن و ماسه، رسوب و انتراسیت استفاده می کنند، برتری بخشیده است. فیلترهای رسوب کل خانه باعث بهبود وضعیت ظاهری، بو ، طعم و مزه آب در خانه می شوند و به عنوان پیش فیلترهای عالی ای برای سیستم های فیلتراسیون کربن و UV استفاده می شوند.
• روش تبادل یونی
فرایند تبادل یونی یکی دیگر از روش های تصفیه توسط دستگاه تصفیه آب کل خانه است که به طور گسترده ای در خانه استفاده می شود. این اصطلاح برای توصیف فرآیندهای تصفیه، جداسازی و ضد عفونی شدن یون ها در آب از طریق استفاده از دانه های تبادل یونی مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه های کروی رزین ها با راه حل های ویژه ای که به آنها امکان تبادل مثبت و یا یون های با بار منفی را با مواد معدنی و فلزات در آب می دهند، درمان می کنند. نرم کننده های آب یک نوع محبوب، از سیستم مبادله یونی در کل خانه است که یون های آب سخت را به شکل کلسیم و منیزیم از بین می برد با یون های سدیم یا پتاسیم جایگزین می کند. مزایای حذف این "یون های سخت" از آب در تمام خانه شما شامل جلوگیری از رسوبات، نرم شدن پوست و مو و لباس های روشن تر و تمیزتر است.
• روش تبدیل کاتالیزوری
تبدیل کاتالیزوری پیشرفت جدید در فن آوری انواع دستگاه تصفیه آب است که برای درمان سختی و رسوبات آب بدون استفاده از نمک استفاده می شود. برخلاف نرم کننده های سنتی آب که برای حذف کلسیم و منیزیم از تبادل یون استفاده می کردند، سیستم های تبدیل کاتالیزوری بدون نمک با تغییر خواص این مواد معدنی سخت، بدون حذف آنها، آب تصفیه شده ای را به ما می دهند. هنگامی که آب سخت در تماس با سطح کاتالیزوری قرار می گیرد، کلسیم و منیزیم به گرانول های سرامیکی متصل می شوند و به فرم بلورین مقاوم در برابر رسوب تبدیل می شوند که دیگر به سطوح سخت متصل نمی شوند. خصوصیت رسوبات آب سخت به طور موثری بدون نیاز به سدیم، بازسازی و یا ضدعفونی کردن خنثی می شود. این سیستم ها سازگار با محیط زیست هستند چرا که آنها نیازی به آب شستشو و برق ندارند، نگهداری آسان تر است و آنها 100٪ بدون نمک هستند و جایگزین های سالمتری برای تکنیک های نرم کننده های سنتی آب می باشند.
• کاهش اکسیداسیون
کاهش اکسیداسیون (Redox) یک روش تصفیه توسط انواع دستگاه تصفیه آب است که بر اساس اصول اکسیداسیون، کاهش و جذب اکسیژن الکتروشیمیایی برای حذف آلاینده های ناخواسته از آب، کار می کند. Redox شامل تمام واکنش های شیمیایی است که در آن اتم ها حالت اکسیداسیون خود را از طریق انتقال الکترون ها تغییر می دهند. فیلترهای آب آهنی یک نمونه خوب از فرآیند تصفیه آب Redox است که باعث حذف آهن و منگنز از طریق فرآیند اکسیداسیون می شود. این فیلترها از دی اکسید منگنز استفاده می کنند که به عنوان یک اکسید کننده عمل می کند که الکترون ها و آهن، سولفید هیدروژن و منگنز را که در آب رسوب می کند را از بین می برد تا آب به راحتی بتواند از فیلتر های رسوبی جریان پایین عبور کند. فیلترهای آهن کل خانه را می توان برای حذف لکه های قرمز، زنگ زدگی، لکه های قهوه ای منگنز، بوی بد تخم مرغی که از سولفید هیدروژن تولید می شود استفاده کرد.
• روش تابش اشعه UV
تابش اشعه UV یک روش ضد عفونی آب است که از نور ماوراء بنفش برای غیرفعال کردن و حذف باکتری، ویروس ها و میکروارگانیسم ها استفاده می کند. این تابش باکتریایی با استفاده از اشعه ماوراء بنفش با موج کوتاه انجام می شود تا DNA های میکروبی را مختل کرده و توانایی آنها در عملکرد را از بین ببرد و از تکثیر آنها جلوگیری کند. آب با استفاده از این روش از طریق یک اتاق استوانه ای فولادی ضد زنگ 360 درجه که حاوی لامپ UV است، عبور داده می شود و میکروب های موجود در آب، در معرض دوزهای کشنده انرژی UV باکتریایی از هر طرف قرار می گیرند. این فرآیند در حذف طیف گسترده ای از آلاینده های باکتری و ویروسی از جمله e.coli، کریپتوسپوریدیوم، ژیاردیا، کیست ها، باکتری های کولیت و غیره موثر است. استریلیزاسیون UV همچنین طبیعی ترین شکل ضدعفونی آب است زیرا هیچ گونه مواد شیمیایی، بو و طعم و مزه به آب مانند روش کلردهی را ندارد. یک فیلتر UV خانه به طور موثر می تواند پاتوژن های مضر از شیر آب را برای تامین آبی بدون میکروب، در کل خانه شما استفاده شود.
راه حل عمومی برای کل خانه
دلیل این است که انواع مختلفی از فیلترهای کل آب خانگی وجود دارد این است که کیفیت آب در هر خانه بسیار متفاوت است و هیچ سیستم واحد نمی تواند همه آلودگی های آب را درمان کند. افرادی که می خواهند یک راه حل جامع تصفیه آب برای خانه خود داشته باشند ممکن است نیاز به استفاده از بیش از یک سیستم برای تصفیه آب خود داشته باشند. یک نوع معمول از راه اندازی شامل نصب دستگاه فیلتر کل آب خانه و نرم کننده آب برای درمان مواد شیمیایی و سختی در آب است. اگر آهن در آب خانه شما موجود باشد، ترکیب فیلترهای کربن، دی اکسید منگنز و فیلتراسیون رسوب ممکن است مورد نیاز باشد. سیستم های اشعه UV را می توان برای درمان آلاینده های میکروبی در آب شرب نیز به خانه خود اضافه کرد.
برای آب آشامیدنی، این فرآیند کمی متفاوت است، زیرا نیازی به درمان کامل آب در خانه نیست. در عوض، یک سیستم اسمز معکوس کوچک (RO) نصب شده در یک سینک آشپزخانه، راه حل ایده آل برای ارائه آب نوشیدنی فوق العاده خالص و مطمئن است. سیستم های RO در دستگاه تصفیه آب یک مکمل عالی برای فیلترهای کل خانه هستند و اغلب با هم برای ارائه یک راه حال عمومی استفاده می شوند.




دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.