بهترین و جامع ترین راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
  • بازدید : ۱۶۶۴
اگر تصمیم به خرید دستگاه جوجه کشی گرفته اید بهتر است تا انتهای این مطلب را به دقت مطالعه کنید.
امروزه تولید کنندگان و واردکنندگان بسیاری اقدام به فروش انواع ماشین جوجه کشی خانگی و صنعتی می نمایند و اگر تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید واقعا انتخاب و خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب می تواند تصمیم بسیار دشواری باشد.
در این مطلب سعی گردیده است یک راهنمای دقیق و جامع برای خرید ماشین جوجه کشی نوشته شود تا علاقه مندان بتوانند با دید بازتری بهترین انتخاب را داشته باشد.
در حال حاضر در بازار کشور ماشین های جوجه کشی وطنی و خارجی بسیار وجود دارد و انواع ماشین جوجه کشی در مدل های مختلف جعبه ای ، فلزی ، یخچالی ، PVC و … در بازار یافت میشود. در استفاده از انواع دستگاه جوجه کشی، صرف استفاده یک نفر و عدم موفقیت یا موفقیت آن شخص در جوجه کشی نمی توان کیفیت یا عدم کیفیت لازم یک برند را تایید یا تکذیب کند.
وقتی صحبت از جوجه کشی می شود عواملی بسیاری در موفقیت آن نقش دارند که این عوامل فقط در انکوباتور جوجه کشی خلاصه نمی شوند.
 در جوجه کشی و مدیریت درست در شرایط مختلف ، محیطی که در آن اقدام به جوجه کشی می نماییم ، تخم های نطفه داری که از آن ها جوجه کشی می کنیم و راندمان و کیفیت ساخت ماشین جوجه کشی از عواملی مهمی است که در جوجه کشی موفقیت آمیز نقش دارد.
در این جا به بررسی چهار عامل که بایست در هنگام خرید ماشین جوجه کشی به آن دقت کنید خواهیم پرداخت.
چهار عامل مهم یعنی دما ، رطوبت ، چرخش و تهویه از مهم ترین عوامل در راندمان نهایی یک محصول جوجه کشی به حساب می آیند.
لازم به یادآوری می باشد که عواملی همچون بدنه محصول ، کیفیت قطعات به کار رفته ، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و ... نیز در خرید یک محصول جوجه کشی مهم می باشند ولی چهار عامل بالا نقش کلیدی را ایفا می کنند و به بیان دیگر اگر آن چهار عامل درست رعایت نشوند دیگر نکات بعدی مهم نخواهند بود.
دما : کنترل دقیق و تنظیم صحیح دما توسط دستگاه جوجه کشی
دما اولین و اساسی ترین عامل در جوجه کشی موفقیت آمیز می باشد.
یک محصول جوجه کشی خوب ماشینی است که بتواند به درستی و با دقت بالا دما را اندازه گیری کند و به بهترین شکل ممکن دما را تنظیم کند.
در دوران جوجه کشی در هجده روز اول که به دوران ستر معروف می باشد دما معمولا بین 37.5 تا 37.8 درجه سانتیگراد باید باشد.همچنین دما در سه روز انتهایی یعنی در دوران هچر بایست روی 37.2 درجه تنظیم شود.
البته این دما مخصوص مرغ بوده و هر پرنده دمای مخصوص به خود را دارد.
وقتی می خواهید یک ماشین جوجه کشی بخرید بایست دقت کنید سنسور های آن دستگاه توانایی سنجش دما در حد دهم درجه را داشته باشند زیرا اختلاف دمایی بیش از 0.5 درجه باعث کاهش بسیار شدید راندمان جوجه کشی و افزایش تلفات در جوجه کشی می شود.
نمونه دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار از انواع سنسور های مختلف برای سنجش دما استفاده می نمایند.
یک سنسور مناسب که توانایی کنترل دقیق دما را به صورت دیجیتال داشته باشد حدودا 100 هزار تومان می باشد. ( سال 97 )به همین دلیل یکی از عواملی که باعث میشود برخی نمونه دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار قیمت گرانتری نسبت به سایر نمونه ها داشته باشند همین سنسور با کیفیت می باشد.
سنسور دمای 2 هزار تومانی نیز در بازار وجود دارد ولی این کجا و آن کجا.
همچنین به هیچ وجه دستگاه های جوجه کشی که دارای ترموستات انالوگ هستند را خریداری نکنید چرا که 1.5 تا 2 درجه خطا دارند و هرگز به سمت ماشین جوجه کشی نروید که قابلیت کالیبراسیون ترموستات دما و رطوبت سنج را نداشته باشد.
در زمان نگارش این مطلب بهترین سنسور موجود در بازار که در دستگاه های جوجه کشی بازخورد مناسبی دارد Sht Sensirion می باشد.این سنسور که ساخت کشور سوئیس بوده و از تکنولوژی CMOSens در ساخت آن استفاده شده است یعنی دو سنسور دما و رطوبت بر روی یک مدار مجتمع قرار میگیرند.
نتیجه گیری کلی : محصولی خریداری کنید که سنسور دمای آن به صورت دیجیتال باشد.قدرت اندازه گیری و سنجش در حد دهم درجه را داشته باشد.بتواند در کسری از ثانیه دما را به برد دستگاه گزارش نماید همچنین از حالت کالیبره خارج نگردد.
رطوبت : کنترل دقیق و تنظیم صحیح رطوبت توسط دستگاه جوجه کشی
عامل دوم که بایست در هنگام خرید به آن دقت کنید رطوبت می باشد.
دستگاه جوجه کشی مناسب دستگاهی است که بتواند رطوبت را در کمتر از 2 درصد اختلاف نگهدارد.
تجربه نشان داده است وقتی اختلاف رطوبت بیش از 5 درصد باشد به شدت در راندمان جوجه کشی تاثیر می گذارد.
در پرندگان مانند غاز ، اردک و طاووس تنظیم دقیق رطوبت بسیار حیاتی می باشد پس در هنگام خرید این عامل را نیز در نظر بگیرید.
طبق تجربه شخصی بنده و البته گفته کارشناسان این صنعت دستگاهی که اختلاف رطوبت آن بیش از 5 درصد باشد اصلا مناسب نیست.محصول ایده آل معمولا اختلاف رطوبتی کمتر از 3 درصد دارد.
ماشین های جوجه کشی موجود در بازار معمولا از رطوبت ساز التراسونیک ، ظرف آب ، ظرف آب با فن ، ظرف آب با المنت ، دیسک رطوبت ساز و ... برای تامین رطوبت استفاده می نمایند.
در حقیقت زیاد مهم نیست که تامین رطوبت از چه روشی صورت گیرد زیرا رطوبت نهایی برای تخم مهم است نه روش تامین آن ، فقط در مورد راحتی کاربری می تواند نمونه های التراسونیک را به دلیل اتوماتیک بودن فرایند بهتر دانست.
از طرف دیگر سنسور رطوبت بایست به درستی کالیبره شده باشد و دقت اندازه گیری آن بالا باشد.
هرگز از ماشین جوجه کشی استفاده نکنید که رطوبت سنج آن آنالوگ باشد یا قابلیت کالیبراسیون نداشته باشد.
در برخی نمونه های موجود در بازار اختلاف تا 20 درصد نیز مشاهده شده است پس بسیار در هنگام خرید دقت کنید و در نهایت به عنوان یک پیشنهاد سنسور SHT همان طور که توضیح داده شد دو سنسور دما و رطوبت بر روی یک مدار مجتمع می باشد و به نظر بنده بهترین نوع سنسور موجود در حال حاضر است.
 تهویه در دستگاه جوجه کشی
تخم پرنده ای که نطفه دار باشد یعنی در داخل آن موجود زنده ای در حال رشد است.
یک موجود زنده برای رشد خود نیاز به اکسیژن دارد و وقتی اکسیژن مصرف میشود گاز دی اکسید کربن نیز تولید میشود.
تجهیزات جوجه‌کشی مصنوعی ایده آل دستگاهی است که عایق بندی مناسبی نسبت به محیط بیرون خود داشته باشد.
پس در چنین شرایطی در صورت نبود تهویه مناسب ، اکسیژن کافی به تخم های نطفه دار نرسیده و همچنین گاز دی اکسید کربن به درستی تخلیه نمیشود و نتیجه کار از بین رفتن تخم های نطفه دار می باشد.
غلظت دی اکسید کربن برای جوجه کشی در چهار روز اول معمولا 0.3 درصد مناسب است هر چه جلوتر می رویم غلظت بین 0.4 درصد تا 0.5 درصد مناسب میشود.
در دوران هچ نیز با به دنیا آمدن جوجه ها مقدار گاز دی اکسید تولید شده بالا می رود و اگر ماشین جوجه کشی تهویه مناسبی نداشته باشد باعث خفگی جوجه کشی ها میشود مقدار استاندارد این گاز در این دوران حداکثر مقدار چهار هزار پ پ م است.
پس در هنگام خرید ماشین جوجه کشی به سیستم تهویه آن به خوبی دقت داشته باشید.
برای نکته پایانی تهویه لازم به ذکر است تهویه ای مناسب است که بتواند دما را در تمامی نقاط دستگاه در یک درجه ثابت نگهداری نماید.
برخی نمونه های موجود در بازار اختلاف دمایی بیش از 2 درجه در کف و بالای دستگاه دارند که باعث کاهش شدید راندمان جوجه کشی میشود.
چرخش : چرخش در ماشین جوجه کشی
تخم نطفه دار برای آنکه بتواند تبدیل به جوجه شود نیاز به چرخش مناسب دارد.
همان طور که پرنده مادر نیز در دوران نشستن روی تخم ، تخم ها را در فواصل زمانی مناسب می چرخاند.
در نمونه های موجود در بازار انواع سیستم چرخش را شاهد هستیم.
نبود سیستم چرخش یعنی درد سر و باز هم میگویم یعنی درد سر واقعی ، پیشنهاد بنده این است که دستگاه جوجه کشی نخرید اگر نمی توانید دستگاه جوجه کشی اتوماتیک بخرید زیرا واقعا خودتان را به عذاب می اندازید.
حتما ماشین جوجه کشی خریداری کنید که دارای سیستم گردش اتوماتیک باشد.
بهترین نوع سیستم چرخش در محصولات کره ای به چشم می خورد که مدتی است نمونه های آن در داخل کشور نیز با همان تکنولوژی ساخته میشوند.
گردش 360 درجه در حال حاضر مناسب ترین روش برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و حساس می باشد.
در این سیستم گردش تخم های نطفه دار به صورت کامل گردش می کنند.
در پایان به چند نکته دیگر نیز دقت کنید :
پیشنهاد میشود ماشین جوجه کشی خریداری نمایید که سیستم رطوبت ساز آن توسط برد دستگاه به صورت اتوماتیک قطع و وصل شود.
پیشنهاد میشود محصولی خریداری کنید که بدنه آن فلزی نباشد.ماشین جوجه کشی با بدنه فلزی بعد از چند دوره جوجه کشی به دلیل نداشتن بهداشت مناسب راندمان جوجه کشی آن به شدت افت می کند به نوعی که دستگاه دیگر قابل استفاده نمی باشد.
هرگز محصولی خریداری نکنید که سیستم کارکرد آن به صورت آنالوگ باشد.
محصولی خریداری کنید که قابلیت قطع و وصل المنت و ترموستات را به صورت هوشمند داشته باشد و بتواند خاموش و روشن بودن المنت را به درستی تشخیص دهد.
گارانتی معتبر و سیستم خدمات پس از فروش مناسب یکی از نکات مثبت و مهم در خرید انکوباتور جوجه کشی می باشد.
هرگز در هنگام خرید به دنبال قیمت ارزان تر نباشید بلکه کیفیت و راندمان بهتر را در نظر بگیرید.
با خرید دستگاه جوجه کشی ارزان ممکن است با مرگ تخم های نطفه دار خسارت زیادی را تحمل کنید.
تا حد امکان از مراکز معتبر خرید نمایید.



دیدگاه ها

محمد
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ۰۲:۴۷
مطالب خیلی عالی ممنون از نگارنده احسنت خسته نباشید واقعآ شماره واسه مشاوره میزاشتین عالی میشد خدا قوت واقعآ نکات کلیدی بود

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.