تراز بازرگانی کشاورزی منفی‌تر شد

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
  • بازدید : ۴۷۴
تراز بازرگانی بخش کشاورزی طی ۹ ماه اخیر روند نزولی داشته است؛ یعنی ماه به ماه منفی‌تر شده و اعداد این تراز بزرگتر. این در حالی است که مسئولان وزارت کشاورزی همواره به دنبال به صفر رساندن و مثبت کردن تراز بازرگانی این بخش بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی بارها در صحبت‌های خود مطرح کرده بود که می‌خواهد به گونه‌ای واردات و صادرات محصولات کشاورزی را تنظیم و کنترل کند که تراز بازرگانی بخش کشاورزی طی سال‌های پیش‌رو به صفر برسد و به تدریج مثبت شود که البته این روند طی سال‌های گذشته مسیر نسبتا مناسبی را طی کرد، چراکه در سال 1392 تراز بازرگانی بخش کشاورزی بیش از منفی هشت میلیارد دلار بود، اما در سال‌های پس از آن به تدریج به منفی پنج و نهایت منفی سه میلیارد دلار تا پایان سال گذشته رسید.
این روند در حالی مسیر درستی را طی می‌کرد که در سال جاری مجموع صادرات و واردات و تراز تجاری بخش تجاری نشان می‌دهد که هر ماه وضعیت بدتری نسبت به ماه گذشته به وجود می‌آید و تراز کشاورزی منفی‌تر می‌شود، چرا که به عنوان مثال در فروردین‌ ماه که معمولا اعداد کوچک‌تری در مجموع صادرات و واردات بخش کشاورزی و دیگر بخش‌های اقتصادی به ثبت می‌رسد، منفی ۳۰.۷ میلیون دلار تراز بازرگانی بخش کشاورزی بوده است و به تدریج این روند افزایش یافته تا این‌که در پایان آذرماه و براساس آمار رسمی منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی به بیش از منفی سه میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار رسیده که حتی از تراز منفی سه میلیارد و 94 میلیون دلاری پارسال هم منفی‌تر است.
البته نگاهی به آخرین آمارهای منتشر شده از صادرات و واردات محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که در پایان ۹ ماهه امسال صادرات در این بخش بیش از ۲.۴۳ درصد از نظر وزنی و ۳.۳۶ درصد از نظر ارزشی کاهش را نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته تجربه کرده است، در حالی که واردات روند معکوسی داشته و ۹.۷۹ درصد از نظر وزنی و ۱۸.۶۲ درصد از نظر ارزشی بیشتر از ۹ ماهه سال گذشته شده است.
اگر به جدول واردات محصولات کشاورزی نگاه کنیم متوجه می‌شویم، ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، موز و قند و شکر بیشترین میزان واردات را از نظر ارزشی در میان دیگر اقلام داشته‌اند که هر کدام از این محصولات افزایش و رشد از نظر وزنی و ارزشی نسبت به ۹ ماهه پارسال داشته‌اند.

خبرگزاری ایسنا – 96/10/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.